چطور از دست آدم‌‎های فضول راحت شویم؟

حتما شما هم در اطراف خود کسانی را دارید که همه کارشان شده سرک کشیدن در زندگی دیگران و پرس‌وجو و دخالت کردن در مسائلی که هیچ ارتباطی به آنها ندارد، اما با پشتکار کامل و بی‌وقفه به این رفتار غیراخلاقی خود ادامه می‌دهند و تا به جواب‌های بیشمارشان هم دست پیدا نکنند، از تقلا کردن دست بر نمی‌دارند!  اینکه چرا برخی از مردم تا این حد کنجکاو هستند و زندگی شخصی دیگران برایشان مهم است، مقوله‌ای بسیار پیچیده است و ریشه در مسایل گوناگون دارد و در این گفتار مجالی برای پرداختن به آن نیست.

اما در عوض در ادامه نکاتی را به شما آموزش خواهیم داد تا بار دیگر که با چنین افراد مزاحم و بی‌ملاحظه‌ای روبه‌رو شدید، بدانید که چگونه با حفظ ادب و احترام از طوفان سوالات بیشمار آنها در امان بمانید و یک‌بار برای همیشه از دخالت‌هایشان خلاص شوید.

مبادی آداب باشید

افراد فضول اغلب خودشان نمی‌دانند که رفتارشان زشت و غیراجتماعی است. اما حتی اگر به این امر واقف باشند هم شما نباید مانند آنها رفتار کنید و اخلاق و ادب را کنار بگذارید. به هر نحوی که بخواهید پاسخ آنها را بدهید، یا مثلا نادیده‌شان بگیرید و جواب ندهید باید به این نکته توجه داشته باشید که رفتار زشت طرف مقابل نباید باعث بشود که شما هم اصالت رفتاری خود را از دست بدهید و همانند او بشوید.

در عوض، با لبخند و با لحنی آرام از وی بپرسید که چرا چنین سوالی می‌پرسد یا اینکه بگویید این مساله کاملا شخصی است و ترجیح می‌دهید که پاسخی در این رابطه ندهید.

توصیه می‌کنیم این عمل را با مهربانی و حتی شوخی همراه کنید و با خنده موضوع صحبت را تغییر دهید.

همیشه آماده باشید

بدون شک پس از چندین بار معاشرت با افراد فضول و بی‌ملاحظه متوجه این اخلاق بد آنها خواهید شد. بنابراین، هر زمان که قرار است با چنین افرادی ملاقات داشته باشید خود را برای شنیدن هر نوع سوال بی‌ربط و شخصی آماده کنید.

یکی از بهترین پاسخ‌هایی که می‌توانید به این اشخاص بدهید این است که با خنده و شوخی پاسخی که منتظر شنیدنش هستند را بدهید. اما اگر این کار را دوست ندارید، با احترام آنها را متوجه کنید که این سوال‌هایشان کاملا آزاردهنده است و گستاخی محسوب می‌شود.

حد و مرز تعیین کنید

برخی از سوالات بیشتر از بقیه آزاردهنده هستند. شما در وهله اول باید خودتان بیاموزید که بعضی از سوالات را از دیگران نپرسید. اگر فرزند دارید حتما به آنها یاد بدهید که سوال پرسیدن در مورد مسایل شخصی افراد و زندگی‌ فردی آنها کاملا دور از ادب و نزاکت است و نباید هرگز به آن مبادرت بورزند.

خودتان هم در مواجهه با این سوالات با حفظ وقار و متانت و با کنترل احساسات (حتی اگر عصبانی می شوید) سعی کنید جواب فرد کنجکاو را ندهید و به یک لبخند بسنده کنید.

چگونه به سوالات افراد فضول پاسخ دهیم؟

۱- تو چقدر حقوق می‌گیری؟

این یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که افراد کنجکاو از بقیه می‌پرسند. بسته به اینکه او همکار، دوست یا یک فرد غریبه است، پاسختان می‌تواند متفاوت باشد.
اما ساده‌ترین پاسخی که به همه این افراد می‌توانید بدهید این است: من هرگز به جز خانواده‌ام با کسی دیگر در مورد مسایل مالی و اقتصادیصحبت نمی‌کنم.

باید بدانید که بسیاری از افراد این پاسخ را قبول می‌کنند و دیگر به طرح پرسش‌های بیشتر نمی‌پردازند. اما آنهایی که خیلی گستاخ هستند همچنان روی سوالشان پافشاری خواهند کرد تا به جواب برسند. هرگز جلوی آنها کوتاه نیایید و پاسخی که می‌خواهند را ندهید. در عوض سعی کنید به تدریج موضوع بحث را عوض کنید.

اگر فرد کنجکاو دست از اصرار برنداشت با یک جمله به مکالمه خود پایان بدهید: «خداروشکر حقوق من به اندازه‌ای هست که هزینه‌های زندگی خود را پرداخت کنم.

۲- این خانه را چقدر خریدی؟ اجاره کردی؟

این هم سوال اقتصادی دیگری است که افراد کنجکاو به شدت دوست دارند پاسخش را بدانند. اما شما حق دارید که جواب ندهید چون این مساله کاملا شخصی است.

می‌توانید با جواب‌های سربالا فرد گستاخ را از ادامه بحث منصرف کنید. مثلا بگویید: قیمتش متناسب قیمت این منطقه است. یا، خانه بسیار راحتی است و از اینکه اینجا را خریده‌ام بسیار خوشحالم و بلافاصله موضوع بحث را تغییر دهید تا او فرصتی برای بیان سوالات بیشتر نداشته باشد. به این ترتیب به طور غیرمستقیم به این فرد می‌فهمانید که علاقه‌ای به پاسخ دادن ندارید.

اگر متوجه شدید که او همچنان برای دریافت پاسخ پافشاری می‌کند، بگویید که در صورت تمایل می‌تواند در اینترنت جست‌وجو کرده و قیمت منطقه را کشف کند.

۳- چرا هنوز مجردی؟

بسیاری از زنان و مردان در اواخر ۲۰ سالگی و اوایل ۳۰ سالگی این سوال را به وفور از اطرافیان خود می‌شنوند. این سوالی است که از دوستان و فامیل گرفته تا غریبه‌ها ممکن است مطرح کنند. بدون شک شنیدن آن هم تکراری است و هم خسته‌کننده.

اگر همچنان مجرد هستید می‌توانید در پاسخ این افراد بگویید که هنوز فرد مناسبی که بتوانید همه عمر خود را با او سر کنید را پیدا نکرده‌اید، و به محض یافتن او حتما بقیه را در جریان این وصلت خواهید گذاشت!

۴- چرا اینقدر چاق / لاغر شده‌ای؟

یکی از سوالاتی که تقریبا در همه مکالمه‌های افرادی که عادت به فضولی کردن دارند شنیده می‌شود، همین است: چرا اینقدر لاغر شدی؟ چرا اینقدر چاق شدی؟

اگر این سوالات شما را اذیت می‌کند در پاسخ فردی که آن پرسیده با لبخند بگویید: من از اندام خودم راضی هستم. تو چطور؟

با این جواب به طور غیرمستقیم فرد کنجکاو را متوجه می‌کنید که سوالش مصداق بی‌نزاکتی است و شما علاقه‌ای به پاسخ دادن ندارید.

سوالاتی که در بالا مطرح شدند و شمار دیگری از پرسش‌های خصوصی از جمله مواردی هستند که تقریبا همه مردم جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و اغلب هم از دست انسان‌های کنجکاو و بی‌نزاکت گریزی نیست. پس توصیه ما این است به جای هدر دادن وقت گران‌قیمت خود برای ناراحت شدن از سوالات این دسته از افراد و یافتن پاسخ‌های خاص توصیه می‌‎کنیم چند جواب معمولی و استاندارد را همیشه مدنظر داشته باشید.

در زیر مثال‌هایی ذکر شده که می‌توانند کمک کننده باشند:

چرا این سوال خصوصی را می‌پرسی؟
من عادت ندارم در مورد این مسایل با کسی حرف بزنم که نقشی در این امر ندارد.
لبخند بزنید و بگویید: واقعا داری همچین سوالی از من می‌پرسی؟
من دوست ندارم در مورد این موضوع حرف بزنم. بحث رو عوض کنیم.
می‌دونی این سوال خیلی شخصیه؟
من تمایلی ندارم به این سوال جواب بدم.