جنگ قدرت و فرصت سوزی اعضای شورای شهر تهران/ پایتختی که 2 ماه شهردار ندارد

گروه اجتماعی- از شهریور سال گذشته تا کنون 9 ماه از شروع بکار اعضای شورای شهر تهران می گذرد و این شورای حدود 60 جلسه علنی برگزار کرد اما هنوز درگیر اولین و مهمترین کارکردش یعنی انتخاب شهردار است.

به گزارش افکارنیوز؛ شهرداری که در اول شهریور سال گذشته و در اولین روز کاری شورای پنجم بر اساس معیارهای سیاسی و جناحی انتخاب شد اما همین معیار باعث شد تا شهردار درگیر مسائل حاشیه ای شود و در نهایت در هفت ماه فعالیت خود سه بار استعفاء کند.

استعفای نجفی از شهرداری تهران در روزهای آخر سال گذشته باعث شد تا پایتخت ایران اکنون 2 ماه بلاتکلیف باشد.

تکلیفی که هنوز از سوی شورای شهر تهران مشخص نشد.

البته شورای شهر تهران بجای آنکه در همان روزهای آخر اسفند، استعفای نجفی را بررسی و شهردار جدید انتخاب کند، یک ماه این موضوع را به تعویق انداخت و حتی در جلسه 19 فرودین امسال با دومین استعفای شهردار تهران مخالفت کرد اما نجفی در فردا آن روز برای سومین بار استعفا کرد که با پذیرش این استعفاء در 21 فروردین جنگ قدرت در بین اصلاح طلبان و فشار برای نفوذ و انتخاب گزینه های طیف های مختلف اصلاح طلبان بالا گرفت.

این جنگ قدرت تا بدانجا پیش رفت که برای انتخاب یک شهردار ابتدا 28 گزینه مطرح و معرفی شدند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی روزسه شنبه چهارم اردیبهشت از میان گزینه های مطرح برای شهرداری تهران، هفت نفر را انتخاب کردند.

«محمدعلی افشانی، سمیع اله حسینی مکارم، محمدابراهیم انصاری لاری، حجت اله میرزایی، سید محمود حسینی، محمود حجتی و پیروز حناچی جزو این هفت نفر هستند.

البته محسن هاشمی هم یکی از گزینه های مطرح برای شهرداری تهران بود.

قرار است این هفت نفر برنامه های خود برای مدیریت شهر تهران را در صحن علنی شورای شهر ارائه دهند تا 2 نفر از نامزدها براساس برنامه های ارائه شده به عنوان نامزد نهایی انتخاب و در نهایت روز 23 اردیبهشت با انجام رأی گیری(میان این 2 نامزد) شهردار جدید انتخاب و معرفی شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که معرفی این گزینه ها و انتخاب هفت نفر و یا کمتر و بیشتر تنها یک بازی سیاسی بین احزاب و طیف های مختلف سیاسی اصلاح طلبان است. چرا که تصمیم گیران نهایی در خارج از شورا هستند و طیف های مختلف اصلاح طلبان بخصوص گرو کشی و جنگ کارگزاران و اتحاد ملت علیه یکدیگر در شورا مشهود است.

این ادعا با توئیت یکی از اعضای شورا، قوت بیشتری گرفت.

حجت نظری نوشت: « اقدامات خطرناکی خارج از شورا برای زدن به زیر میز انتخاب شهردار تهران از میان ۷ گزینه موجود در حال انجام است.باید بدانیم که خودخواهی و در نظر نداشتن منافع عموم مردم در نهایت دامن همه را خواهد گرفت.اگر شهردار از میان ۷ گزینه نهایی انتخاب نشود پشت پرده را بی پرده خواهم گفت».

انتخاب غلط اعضای شورای شهر پنجم و انتصاب نجفی بعنوان شهردار تهران، نه تنها مشکلات شهر را کاهش نداد بلکه بر این  مشکلات افزود. بطوریکه که کارشناسان و برخی از نمایندگان معتقدند که شورا شهر و شهرداری تهران در 9 ماه گذشته حتی یک کوچه را هم آسفالت نکردند.

البته صرف نظر از انتخاب شهردار با معیار سیاسی، حیف و میل بیت المال با تصمیم به خرید تبلت ها و خودروهای یک میلیاردی برای اعضای شورا،  جزو اولین تصمیمات شورای شهر تهران بود.

معاونت امور مالی و اجرایی شورای شهر تهران در همان روزهای اول شروع بکار شورای پنجم 21 عدد  تبلت‌ چهار4 میلیون و 570 هزار تومانی و 21 دستگاه  پژوپارس‌ 42 میلیون و 300 هزار تومانی برای اعضای شورای شهر تهران خریداری کرد که در واقع هزینه‌ای که برای این موضوع صرف شده حدود یک میلیارد تومان است.

سه بار استعفای شهردار منتخب شورای شهر پنجم، 2 ماه شهر بی شهردار، اداره پایتخت با سرپرست، بلاتکلیفی امور شهری و دغدغه و نگرانیهای شهروندان تهرانی برای موضوعات شهری مثل ترافیک و طرح ترافیک و جنگ قدرت میان طیف های مختلف اصلاح طلبان و تصمیم گیری در خارج از شورا همگی نشانه  های از تکرار خاطرات شورای دور اول است.

شورایی که با 2 شهردار منتخب خود نساخت و با برگزار نکردن جلسات در طول چند ماه در نهایت با دست خود اصلاح طلبان منحل شد.

حال شورای پنجم که از همان طیف اصلاح طلبان و همفکران همانا هسند دقیقا رفتارها و نشانه هایی از همان حرکات و رفتارها را بروز می دهند.

رفتارهایی که تا کنون 9 ماه فرصت سوزی شد و 2 ماه پایتخت بدون شهردار است.