بهترین گیاهان دارویی برای پرورش در خانه

همه چیز از روزی آغاز شد که الیزابت میلارد از کار در مزرعه خسته و کوفته بود، ازشهر نفرین شده‌ایی که در آن گیر کرده بود احساس بیزاری می‌کرد. به چندتا از از برگ‌های گیاه ریحان مقدس چنگی زد و درون دهانش چپاند. چند دقیقه بعد، به طرز شگفت‌انگیزی خودش را پرانرژی احساس کرد. میلارد نویسنده‌ی کتاب داروخانه‌ی حیاط پشتی می‌گوید، دقیقا از همان لحظه متوجه‌ی خاصیت دارویی این گیاه و گیاهان دیگر شدم.

برایان هتریک نیز قدرت درمانی گیاهان را به عینه مشاهده نموده است. شغل او پرورش بسیاری از این میوه‌ها و سبزیجات است، که در مرکز درمانی بقراط در غرب ساحل پالم، به خدمت گرفته می‌شود و تاکید آنها بر خواص دارویی گیاهان است. هتریک، که در زمره پزشکان طب گیاهی جای دارد، معتقد است طبیعت ابزارهای بسیار قدرتمندی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در اختیار ما قرار داده است که می‌تواند شما را قوی و سالم نگه دارد. بهترین روش به خدمت گرفتن خواص دارویی گیاهان، پرورش آنها در باغچه‌ی حیاط خودتان است.

خوشبختانه، برای پرورش برخی دانه‌ها و گیاهان کوچک که خواص گیاهی فوق‌العاده‌ایی دارند، نیازی به استعداد و مهارت خاص باغبانی نیست. در اینجا هتریک و میلارد لیستی از گیاهانی که علاوه بر خواص فوق‌العاده‌ی دارویی به سهولت نیز رشد می‌کنند را بیان نموده‌اند. برای حصول بهترین نتیجه از محصولات تازه، رسیده و خامی که خودتان پرورش داده‌اید، میل کنید.

سیر

 

خواص قدرتمند: آنتی‌باکتریال، ضدمیکروب و ضدقارچ که در عین حال التهاب را نیز کاهش می‌دهد. مطالعات حاکی از آن است که سیر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه، پروستات را کاهش دهد، ورم مفاصل و استخوانی را تخفیف دهد و برخی سلول‌های سرطانی را ویران کند. یافته‌های اولیه حاکی از آن است که سیر می‌تواند از میزان بالای کلسترول بکاهد و فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون کاهش دهد.

مصرف روزانه: طبق مطالعات منتشر شده در مجله‌ی پزشک خانواده‌ی امریکا، مصرف منظم سیر مانع از بروز سرماخوردگی‌های شایع می‌گردد. میلارد می‌گوید، هنگامی که احساس بیماری می‌کند سیر را ساطوری کرده، اجازه می‌دهد تا ۱۵ دقیقه به همان حالت بماند تا ترکیبات آن فعال شود و گسترش یابد و سپس همانند یک قرص آن را قورت می‌دهد. این کار برای روابط شخصی چندان خوب نیست، اما برای سرماخوردگی به طرزی باورنکردنی موثر است. در ادامه می‌افزاید که اکنون ۱۰ سال است سرما نخورده!

راهنمای پرورش: در بهار یا پاییز، دانه‌ی سیر را به صورت آنلاین یا از کشاورزهای محلی و یا از فروشگاه‌های محصولات کشاورزی تهیه کنید. ( از ریشه‌ی گل سیر که سم‌پاشی شده‌اند استفاده نکنید زیرا آنها اغلب جوانه نمی‌زنند.) یک حبه سیر را بردارید، به طوری که قسمت تیز آن بالا قرار گیرد تا عمق ۸ تا ۹ سانت در زیر خاک فرو ببرید و بعدی را با فاصله‌ی ۵۰ سانت از اولی بکارید. چنانچه در پاییز اقدام به کاشت سیر نمودید، سطح خاک را با کودهای گیاهی (کاه، یونجه خشک، برگ خشک یا علف‌های زده شده) بپوشانید تا در زمستان گرم بماند. هنگامی‌که در بهار ریشه‌ی پیچک مانند آن ساقه‌دار شد تا گل کند، آن را با قیچی باغبانی بزنید تا مواد مغذی آن در خود سیر باقی بماند و به گلِ سیر منتقل نشود. ۲ هفته‌ی دیگر نیز صبر کنید؛ سپس ریشه‌ی سیر را از زمین خارج کنید و محصول خود را برداشت کنید.

جوانه‌ی بروکلی

خواص قدرتمند: جوانه‌ی بروکلی حاوی ذخیره‌ی قدرتمندی از سولفارفان است که منابع ضد سرطانی طبیعی بدن را تحریک کرده و رشد تومورهای سرطانی را متوقف می‌سازد. محققان دانشگاه جانز هاپکین، جوانه‌ی بروکلی که سرشار از آنزیم‌های مفید، ویتامین‌ها و مواد معدنیست را یکی از قدرتمندترین منابع ضدسرطانی پیرامون ما می‌دانند. جوانه‌های بروکلی قند و کلسترول را کنترل می‌کند که در نهایت منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. جوانه‌های بروکلی ۱۰ تا ۳۰ مرتبه قدرتمندتر از بروکلی‌های رسیده هستند زیرا آنها در اوج قوت خود هستند.

مصرف روزانه: طبق دو مورد از مطالعات جداگانه در این زمینه، سولفارفان علائم تنگی نفس و اختلالات تنفسی را تخفیف می‌دهد زیرا روند فشار اکسیداسیون و التهاب را از مسیر عبور هوا خارج و بیرون هدایت می‌کند.

راهنمای پرورش: در هر فصلی از سال که هستید، ۱/۲ فنجان دانه‌ی جوانه‌ی کلم بروکلی را درون کوزه‌ایی دهن گشاد بریزید و درب آن را بگذارید. ۲ فنجان آب روی آن بریزید و اجازه دهید به مدت ۸ ساعت بماند. سپس آن را آبکش کنید. دوباره روی آن ۲ لیوان آب بریزید و این روند را ۲ بار در روز و در ۳ روز متوالی تکرار نمائید. پس از ۳ روز ساقه یا ریشه‌ی آنها به اندازه‌ی ۱.۵ تا ۲ سانت قد می‌کشند و شیرین‌ترین، نرم‌ترین و مغذی‌ترین گیاه را برایتان به ارمغان می‌آورند. ماحصل آن تقریبا ۲ فنجان بروکلی در عرض ۷۲ساعت است! اجازه دهید آب جوانه‌ها گرفته شود، سپس آنها را در ظرفی دردار ریخته و در یخچال نگه دارید. بدین ترتیب می‌توانید آنها را به مدت ۵ روز در یخچال نگه دارید و به مرور استفاده نمائید.

نعناع

خواص قدرتمند: طبق دو مورد از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲، نعناع با خواص ضد سرطانی بعلاوه ترکیبات حاوی کارتنوئید و رتینوئیدِ خود اثرات مخرب سرطان پروستات و کبد را دفع می‌کند. طبق یافته‌ها از دیگر ترکیبات نعناع رزمارنیک اسید است که رادیکال‌های آزاد را از بین برده و التهاب را تقلیل می‌دهد، علائم آلرژی‌های فصلی را تا حد قابل توجهی محو می‌سازد. تحقیقات اولیه‌ی آزمایشگاهی حاکی از آن است که روغن نعناع فلفلی تاثیر داروهای ضدعفونت را افزایش می‌دهد.

خواص روزانه: نعناع گوارش را تسهیل می‌کند. طبق مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۲، نحوه‌ی عملکرد نعناع در تسهیل گوارش با شل کردن بافت عضلانی مجرای گوارشی همراه است تا گرفتگی‌ها باز شود، گازها رها شود و دردهای شکمی حتی در افرادی که از سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر رنج می‌برند، التیام یابد. میلارد معتقد است که نعناع بهترین چیزی است که پس از زیاده‌روی‌های شب کارناوال متوجه می‌شوید نباید اینقدر غذا می‌خوردید، می‌توانید بخورید.

راهنمای پرورش: در بهار، یک گیاه جوان نعناع بخرید و در گلدان بکارید. اجازه دهید آفتاب به صورت متمایل بر گلدان شما بتاند و نه کامل، گرچه همیشه پرورش گیاهان و گسترش انرژی هنگامی که در معرض تابش آفتاب قرار گیرند، صورت می‌پذیرد، اما چند روز نیز آنها را در سایه قرار دهید تا استراحت کنند. گیاهان از ریشه‌های خیس بیزارند!