راه حل حناچی برای کاهش آلودگی هوای تهران

نامزد شهرداری تهران با اشاره به بخشی از سوابق خود اظهار کرد: من در زمان دفاع مقدس  در پروژه‌های مهندسی و ساخت بیمارستان‌های صحرایی نقش داشتم‌ و در حال حاضر هم در رشته‌های مرتبط‌ با حوزه شهری در دانشگاه‌ تدریس می‌کنم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه سرمایه‌ اصلی تهران طبقه‌ خلاق است، اظهار کرد: مناسبت‌ها و آیین‌های قومی از جمله ثروت‌های موجود در تهران است.

وی با بیان اینکه توان و ظرفیت‌ محلات و بدنه شهرداری بیش از چیزی است که در حال بهره‌گیری هستیم، گفت: ارتقاء فعالیت‌های شهری و گسترش دیپلماسی‌ شهری در مقیاس ملی و فراملی‌ باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد‌.

حناچی‌ با بیان اینکه 27 درصد درآمد شهرداری حاصل از تغییر کاربری‌ها است، ادامه داد: مهمترین چالش‌ شهرداری تهران بر اساس تحلیل وضعیت ساختار حکمرانی شهر تهران مربوط به درآمد پایدار است؛ زیرا تهران از لحاظ درآمد پایدار‌ وضعیت نامناسبی نسبت به مشهد، اصفهان و تبریز دارد.

نامزد شهرداری تهران با بیان اینکه ناپایداری درآمد تهران در حال افزایش بوده، اظهار کرد: نگاهی به وضعیت درآمد شهرداری نشان می‌دهد که تکیه به درآمد ساخت و ساز اصلی‌ترین ویژگی درآمدی این شهر بوده است.

حناچی‌ اصلی‌ترین مشکل‌ تکیه بر درآمدهای حاصل‌ از تراکم‌فروشی را سهم بالای آن برشمرد و گفت: بررسی وضعیت درآمدی شهرهای توسعه‌ یافته در جهان نشان دهنده تنوع درآمدی این شهرها در درجه اول است. در آنتالیا‌  11 درصد درآمدها از طریق مالیات مستقیم‌، 55 درصد از طریق مالیات‌های مشترک‌، 7 درصد کمک‌های دولتی، 10 درصد تأمین مالی، 17 درصد فروش کالا و تنها 5 درصد از طریق مالیات‌های مرتبط با دارایی است.

حناچی‌ اصلی ترین چالش در خصوص درآمد های شهری را تنوع بخشی به منابع درآمد برشمرد و تأکید کرد: توسعه درآمد ناشی از کانال‌های مالیات مرتبط با دارایی، فروش کالا و خدمات شهری، مالیات‌های مشترک و مستقیم دارای اولویت هستند.

وی پیما‌یش ملی، وضعیت اجتماعی و اخلاقی جامعه ایران را بزرگ‌ترین پیمایش‌ فرهنگی – اجتماعی در کشور عنوان و تأکید کرد: در مرحله دوم پس از مشخص شدن بلوک‌های نمونه با 10 خانوار ساکن در بلوک‌ مورد نظر که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک‌ انتخاب شده‌اند، مصاحبه شده است.

وی با اشاره به لزوم برخورداری زیرساخت رسانه ای و فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار کرد: توسعه تهران مبتنی بر ایده شهروند خلاق که فناوری و  نوآوری‌ از ارکان آن هستند، نیازمند سواد دیجیتالی، استطاعت‌ مادی و زیرساخت‌ مناسب است.

حنا‌چی در ادامه در خصوص مشکلات شهری تهران گفت: انتظارات شهروندان از شهرداری ها به دلیل عدم تفکیک میان دولت، قوه مقننه و قوه قضائیه با شهرداری، مخلوطی از چالش‌هایی است که شهروند تهرانی صرف نظر از آنکه شهرداری در خصوص آن مسئولیتی دارد یا نه، از شهرداری انتظار دارد تا به آن پاسخ دهد.

وی در خصوص مهمترین‌ مشکلات شهری که دارای بیشتری هم‌پوشانی با مأموریت شهرداری است گفت: این موارد به ترتیب اهمیت آلودگی هوا، ترافیک، فاصله طبقاتی شمال و جنوب شهر، جمعیت زیاد، آسیب‌پذیری در برابر زلزله، جرم و جنایت و کمبود امکانات ورزشی و کمبودوسایل حمل و نقل عمومی است.

حناچی‌ با بیان اینکه بخشی از حل مسئله آلودگی هوا مبتنی بر استفاده از فناوری‌های گسترده است، اظهار کرد: فناوری‌ های کربن‌زداییمانند افزایش استفاده از فیلترها یا پالایشگر‌های کربنی‌ یا جذب کربن نمونه‌هایی از فناوری‌های مورد استفاده در زمینه کاهش آلودگی است.

وی با تأکید بر اینکه شهر هوشمند به معنای ترکیب استفاده از فناوری به منظور رسیدن به اهداف پایدار است، گفت: در این نگاه فناوری در تقابل با توسعه پایدار نیست بلکه فناوری همراهی برای وصول به تمامی اهداف زیست محیطی و اهداف پایدار است.

حناچی‌ با بیان اینکه بدهی های بالای شهرداری میراث دوره قبل است، اظهار کرد: ناکافی بودن منابع موجود و توقف شیوه های آینده فروشانه فعلی نیاز به سرمایه را بیش از گذشته خواهد کرد و به این ترتیب جذب سرمایه گذاری های خارجی تبدیل به یک ضرورت می‌ شود.

وی اصلی ترین ابزار اصلاح فساد در وضعیت فعلی شهرداری را استفاده از ساز و کارهای شفافیت خواند و تأکید کرد: شهرداری شیشه‌ای استعاره‌ای به منظور پیاده سازی بالاترین سطح از شفافیت در میان تمامی دستگاه‌های عمومی و دولتی در منطقه خاورمیانه در این دوره خواهد بود.

حناچی‌ با اشاره به اهمیت محیط زیست در شهر تهران گفت: آلودگی ناشی از تردد خودروهای شخصی، کارخانجات، مصارف خانگی و استفاده از مصالح تجدیدناپذیر از اصلی ترین چالش‌های حوزه محیط زیست است.

وی در ادامه به موضوع حمل و نقل و ترافیک در شهر تهران پرداخت و گفت: اصلی ترین مسائل کلیدی شهری در این حوزه تسلط خودرو محوری در نقاط مختلف شهر، حجم بالای سفرهای درون شهری، سفرهای غیر ضروری به تهران و بی نظمی در رفت و آمدها است.

حناچی در ادامه به اصلی ترین راهبردهای مرتبط با این موضوع را ایجاد شهر هوشمند و خدمات محله هوشمند، تدوین برنامه های ساماندهی سفرهای درون شهری و افزایش الزامات ایمنی عنوان کرد.

نامزد تصدی شهرداری تهران در ادامه به حوزه منابع مالی و درآمدی پرداخت و گفت: اصلی‌ترین مسائل کلیدی شهری نا‌متناسب بودن عوارض دریافتی از فعالیت های تجاری با منفعت فعالیت ها و ناایمن بودن فضاهای کسب و کار در شهر است.

وی تصریح کرد: ارتباط ضعیف شهرداری با مراکز اشتغال و تولید ثروت و درآمد ناپایدار از طریق فروش تراکم از دیگر مسائل حوزه درآمدی است.

حناچی با تأکید بر اینکه تهران به شدت بحران‌پذیر است اظهار کرد: اصلی‌ترین مسائل کلیدی شهری در حوزه آسیب‌پذیری و ایمنی شامل امنیت فضاهای اجتماعی، ناامنی در برابر زلزله‌ و امنیت فضاهای کسب و کار است.

وی افزود: برای حل این مسائل باید با ارتقای ایمنی فضاهای شهری و افزایش قابلیت بازگشت‌ به شرایط طبیعی و همچنین ارتقاء ایمنی در ساخت و سازهای شهری اقدامات لازم صورت بگیرد‌.