خواص روغن کرچک

 این روغن از طریق استخراج روغن از دانه های گیاه کرچک (Ricinus communis) به دست می اید. این دانه ها که به عنوان دانه های کرچک نیز شناخته شده اند حاوی آنزیم سمی به نام ریسین هستند. با اینحال فرآیند گرمادهی می تواند این آنزیم را غیر فعال سازد و به افراد اجازه دهد از این گزینه به صورت امن استفاده کنند.

خواص شگفت انگیز روغن کرچک

روغن کرچک کاربردهای پزشکی، صنعتی و دارویی دارد. این روغن عمدتاً به عنوان ماده افزودنی به غذاها، داروها و محصولات مراقبت از پوست و نیز روان کننده های صنعتی و سوخت های موجود به کار می رود.

در مصر باستان، روغن کرچک به عنوان سوخت لامپ ها به کار می رفت و به عنوان درمان خانگی برای شرایط مختلفی همچون تحریک چشم استفاده می شد.

این روغن حتی برای تحریک درد زایمان به زنان باردار داده می شد. این روزها، روغن کرچک محبوبیت خود را به عنوان درمان طبیعی شرایط مختلفی همچون یبوست و پماد پوست حفظ کرده و بیشتر در محصولات زیبایی به کار می رود.

در ادامه ۷ مورد از مزایای روغن کرچک را با هم مرور خواهیم کرد:

ملین بسیار قوی است:

روغن کرچک به عنوان درمان خانگی برای یبوست های موقت به کار می رود. با اینحال استفاده مقدار زیاد این روغن می تواند باعث ایجاد گرفتگی و اسهال شود و نباید برای درمان یبوست مزمن از آن استفاده شود.

مرطوب کننده طبیعی است:

روغن کرچک به ایجاد رطوبت و حفظ آن در پوست کمک می کند. اگرچه این گزینه جایگزین طبیعی برای لوسیون های شیمیایی است اما ممکن است در برخی از افراد حساسیت زا باشد.

روند درمان زخم را تسریع می کند:

روغن کرچک می تواند با تحریک رشد بافت های جدید، کاهش خشکی و پیشگیری از تجمع سلول های مرده پوست، زخم را درمان کند.

اثر ضد التهابی بسیار جالبی دارد:

روغن کرچک ریسیلونئیک اسید بالایی دارد و می تواند درد و التهاب را کاهش دهد.

آکنه را کمتر می کند:

روغن کرچک به مبارزه با التهاب کمک می کند، رشد باکتری ها را کاهش می دهد و پوست تحریک شده را تسکین می بخشد. همه این موارد به افرادی که به دنبال درمان طبیعی آکنه هستند کمک خواهد کرد.

با قارچ ها مبارزه می کند:

مطالعات متعدد نشان می دهد روغن کرچک می تواند به مبارزه با عفونت های قارچی در دهان که توسط کاندیدا آلبیکانس ایجاد می شود کمک کند.

سلامت پوست سر و مو را حفظ می کند:

خاصیت ضد التهابی و مرطوب کنندگی روغن کرچک می تواند گزینه عالی برای نرم کردن و آبرسانی به پوست باشد و نشانه های شوره را کاهش دهد.

اقدامات احتیاطی در مورد روغن کرچک:

بیشتر افراد از روغن کرچک برای درمان مشکلات مختلف استفاده می کنند. اگرچه روغن کرچک به عنوان یک ماده امن در نظر گرفته می شود اما می تواند واکنش هایی را در برخی از افراد ایجاد نماید:

می تواند باعث ایجاد درد زایمان شود: این روغن سال هاست که برای ایجاد درد زایمان به کار می رود. به همین خاطر زنان باردار باید از مصرف آن پرهیز کنند.

باعث ایجاد اسهال می شود: اگرچه این روغن برای تسکین یبوست بسیار عالی است اما اگر به صورت طولانی مدت مصرف شود می تواند باعث ایجاد اسهال شود. اسهال باعث از دست رفتن آب بدن و عدم تعادل الکترولیت ها می شود.

می تواند واکنش های آلرژیک ایجاد نماید: این روغن می تواند در برخی از افراد واکنش های آلرژیک ایجاد نماید. سعی کنید کمی از روغن را بر روی پوست بمالید تا واکنش موجود را مشاهده نمایید.

نتیجه گیری:

افراد سال هاست که از روغن کرچک به عنوان درمان قدرتمند برای مشکلات مختلف استفاده می کنند. مطالعات نشان می دهد این روغن برای تسکین یبوست و مرطوب سازی پوست خشک به کار می رود. اگر به دنبال روغن همه کاره، مقرون به صرفه برای درمان مشکلات خود هستید، می توانید از روغن کرچک بهره ببرید.