جهانگیر: ۲۹ هزار زندانی جرایم مالی داریم

اصغر جهانگیر در سی و یکمین جشن گلریزان ستاد دیه گفت: از سال گذشته تلاش شد تا براساس سفارش مقام معظم رهبری تلاش مضاعفی در حوزه مسائل اجتماعی انجام گیرد.

وی ادامه داد: حضور مردم در جشن گلریزان و کمک آن‌ها می‌تواند باعث آزادی بسیاری از زندانیان شود و آلام خانواده‌های آن‌ها را کاهش دهد.

جهانگیر گفت: در کنار این، دو اتفاق بزرگ هم می‌افتد اول خالی شدن و کم شدن از موجودی زندان‌ها و کم شدن بودجه بیت المال و صرف آن در جای بهتر و دیگری جامعه هم از این مسئله منتفع می‌شود.

وی ادامه داد: اگر همسایه ما خانواده یک زندانی باشند که در تنگنا باشند قطعا جامعه با مشکلاتی مواجه می‌شود و البته که بهتر است سرپرست خانواده بالای سر خانواده اش باشد.

جهانگیر گفت: امروز ۲۹ هزار زندانی جرایم مالی اعم از عمد و غیرعمد داریم. از این تعداد ۱۸ هزار نفر جرایم مالی غیرعمد دارند و امروز بیشترین جرایم مالی غیرعمد محکومین مالی حقوقی هستند.

رییس سازمان زندان‌ها افزود: دومین جرم غیرعمد شایع که سه هزار نفر زندانی را به خود اختصاص داده همان بدهکاران مهریه هستند که از خانواده شان دور شده اند و باید فرهنگ سازی در این زمینه انجام گیرد.

وی خاطر نشان کرد: ۳۶۰ زن در رابطه با جرایم مالی غیرعمد در زندان هستند که دو درصد از آن ۱۸ هزار نفر هستند و ۹۸ درصد دیگر مردان هستند.

جهانگیر گفت: هفتاد درصد زندانیان جرایم غیرعمد زیر ۴۰ سال سن دارند و این افراد می‌توانند بعد از آزادی به چرخش چرخ اقتصاد کشور کمک کنند.

وی ادامه داد: ۵۶ درصد زندانیان جرایم غیرعمد تحصیلات سیکل و زیر سیکل دارند و ۸۶ درصد همین زندانیان معتاد هستند که اگر آزاد شوند قدم مهمی در حفظ خانواده شان برداشته شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد زندانیان جرایم غیرعمد ۵۲ درصد از زندانیان زیر شش ماه محکوم شده و به زندان وارد شده اند که حدود ۹ هزار و پانصد نفر می‌شوند.

جهانگیر گفت: ما در کنار ستاد دیه ایستاده ایم و تلاش می‌کنیم تا زندانیان جرایم غیرعمد هرچه سریعتر آزاد شوند.

وی افزود: استان‌های فارس با ۲۲۰۰ نفر و تهران با ۱۸۰۰ نفر دو استان اول دارای بیشترین زندانی جرایم غیرعمد هستند.

رییس سازمان زندان‌ها گفت: ۷۹۸ نفر از زندانیان بخاطر بدهی مهریه بالاتر از ۲۰۰ سکه در زندان هستند که این حکایت از ضرورت انجام کار فرهنگی برای کاهش میزان مهریه دارد.