52 درصد زندانیان مواد مخدر زنان هستند

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانها در نشست خود با مدیران سازمان زندان ها و امور تامینی و تربیتی کشور که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، با ارایه گزارشی از وضعیت سازمان زندانها در سال 95اظهار داشت: بیشترین درصد آمار زندانیان مربوط به جرایم مواد مخدر با 42درصد،سرقت اموال مال غیر با 25درصد و جرائم علیه اشخاص با 10درصد است.

وی افزود:52درصد زندانیان زن و 42درصد زندانیان مرد به دلیل مواد مخدر وارد زندان شدندو در حال حاضر 32درصد زندانیان تحت قرار و 77درصد محکوم هستند.

رئیس سازمان در رابطه با نوع مجازات زندانیان بیان کرد: 49درصد زندانیان دارای مجازات حبس و جریمه مالی،20درصد فقط حبس و 9دهم درصد دارای جریمه مالی هستند.

جهانگیر گفت:22هزار و 200نفر در بخش خدمات در زندانها مشغول به کار هستند و جلوگیری از ورود اشیاء مواد مخدر به ویژه مواد مخدر با توجه با اینکه 50درصد افراد وارد شده به زندان معتاد هستند از دیگر برنامه های ما در سال 95بود.

رئیس سازمان زندانها در خصوص بیمه سلامت رایگان زندانیان گفت:به دلیل اینکه بیشتر زندانیان در ابتدای ورود به زندانها فاقد بیمه هستند در نظر گرفته شده است که توسط کمیته امدادو سازمان بهزیستی بیمه سلامت زندانیان به صورت رایگان در اختیار زندانیان قرار داده شود.

جهانگیر در رابطه با انتقال زندانها به خارج از شهرها گفت: قرار بود انتقال 20زندان به خارج از شهرها انجام شود اما مشکل ما فقط مشکل زمین نیست زیرا قرار است براساس قانون به صورت رایگان زمین در خارج از شهرها در اختیار سازمان زندانها قرار بگیرد، بلکه مشکل اصلی تامین زیر ساخت ها و هزینه های ساخت زندانها در خارج از شهر ها است که در قانون پیش بینی نشده است و باید برای فروش نقدی زندانها با شهرداری ها به توافق رسید چراکه بحث فروش نقدی بسیار مشکل است در صورتی که دولت برطبق قانون باید ردیف بودجه ای برای انتقال زندانها به خارج از شهر ها در نظر بگیرد و بعد از فروش زندانها هزینه ها به خزانه واریز شود که هنوز این ردیف بودجه در دولت در نظر گرفته نشده است.