نیاز شدید بازار کار به نیروی ماهر و متخصص

مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان کشور، گفت: با توجه به نیاز شدید کشور به افراد متخصص، بسیاری از افراد تحصیلکرده هستند که تخصصشان با شغل آن‌ها همخوانی ندارد.

امید محدث، مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان کشور با اشاره به نیاز شدید کشور به افراد جوان با مهارت، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور به افراد متخصص و با مهارت نیاز دارد، اما بسیاری از افراد تحصیلکرده هستند که تخصصشان با شغل آن‌ها همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه زمانی که در جایی تحصیلات افراد بر اساس نیاز آن موقعیت نباشد، مهاجرت به وجود می‌آید، افزود: در حال حاضر افراد دارای مدارک تحصیلی لیسانس و یا بالاتر در موقعیت‌های مختلف شغلی به مدرک خود نیاز پیدا نمی‌کنند، لذا شناخت ظرفیت‌های هر استان می‌تواند از این موضوع جلوگیری کند.

مدیر کل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان کشور با اشاره به نبود ارتباط مناسب و مستمر میان فضای کسب و کار و آموزش عالی و ناکارآمدی برخی سرفصل‌های آموزشی، گفت: نیاز بازار کار به نیروی ماهر، نبود مهارت و تجربه کافی در میان دانش آموختگان و ارائه نشدن آموزش‌های لازم برای شغل مطلوب از جمله مشکلاتی است که باید رفع شود.

محدث تصریح کرد: بازار کار نیاز به نیروی زبده مسلط به دانش روز و مهارت محور دارد، نیرویی که بتواند کارآمدی تولید و کسب و کار را افزایش دهد و از ایجاد مشکلات جدید و کاهش بهره‌وری جلوگیری کند، این درحالی است که آموزش عالی تمام تلاش خود را برای آموزش چنین نیروهایی به کار می‌گیرد، اما در عمل این نیروها توان کافی برای پاسخگویی به نیاز بازار کار را ندارند.

وی با انتقاد از فرهنگ نادرست کار در ایران، گفت: جوانان به جای رفتن به دنبال شغل مرتبط در هر جایی که نیاز هست، دنبال پشت میز نشینی و کارمند دولت شدن هستند. فرهنگ مدرک گرایی در کشور به قدری نهادینه شده که بخش دولتی ایران هم با وجود نیاز نداشتن به ارتقای تحصیلات خود، دنبال مدرک گرفتن است.

محدث تصریح کرد: نتیجه این فرهنگ اشتباه در جامعه باعث شده تا ایران به جای بهره گیری از نیروی کار دیپلمه، از نیروی کار گِران قیمت و فاقد مهارت در سیستم دولتی خود استفاده کند. این موضوع سبب شده تا سطح انتظار افراد از مجموعه دولت نیز افزایش یافته و موجب تحمیل هزینه به مجموعه خود شود.

مدیر کل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان کشور با اشاره به اینکه سرفصل های آموزشی مطابق نیاز ما نیست، گفت: طی صحبت‌های انجام شده با صنعتگران مشخص شد که این افراد به دلیل درگیری با مشکلات روزمره، از برخورد علمی با مسائل صنعت غافل می‌شوند، یعنی نیازی برای استفاده از علم در صنعت خود احساس نمی‌کنند.

وی افزود: امروز تشدید تب مدرک گرایی باعث شده تا بیش از نیاز بازار کار فارغ التحصیل کارشناسی ارشد یا دکتری داشته باشیم، در حالی که نیاز به افراد با مدرک کاردانی و تکنسین بیش از فارغ التحصیلان این مقاطع است.