جزئیات برنامه‌های روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شد

پرویز افشار، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن تاکید بر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر از طریق مشارکت حداکثری آحاد مردم و سازمان‌های مردمی و غیر دولتی به تشریح برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سال جاری پرداخت و گفت: 26 ژوئن مصادف با پنجم تیر ماه یادآور توافق تمامی کشورهای دنیا در امر تصویب سند جامع مبارزه با مواد مخدر است؛ سندی که اقدامات جامع و همه جانبه در آن گنجانده شده و به تصویب اعضا رسیده است.

وی افزود: در ایران نیز که همواره به عنوان پیش قراول و پیشانی مبارزه همه جانبه با مواد مخدر بر تارک تاریخ می‌درخشد، پنجم تیر ماهِ هر سال و هفته متعاقب آن، تمامی دست اندرکاران مبارزه اعم از مقابله و مبارزه با عرضه، پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، توانمندسازی و صیانت از بهبود یافتگان اعم از بخش‌های دولتی و غیر دولتی گرد هم می‌آیند و تعهد مشترک، همکاری و هم افزایی خویش را اثبات می‌کنند.

سخنگوی ستاد مواد مخدر ادامه داد: با توجه به ضرورت مشارکت حداکثری سازمان‌های غیردولتی، برنامه امسال با رویکرد متفاوتی برگزار می‌شود.

افشار تصریح کرد: برنامه دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور مهمانان مدعو داخلی و نمایندگان سیاسی کشورهای خارجی، وزراء و رؤسای دستگاه‌های عضو و مقامات سه قوه و همچنین سخنرانی یکی از مقامات ارشد نظام، وزیر کشور و دبیرکل ستاد در تهران برگزار و پیام دبیرکل سازمان ملل نیز قرائت می‌شود.

وی تقدیر از خانواده شهدا و جانبازان شاخص عرصه مبارزه با مواد مخدر، امحاء مواد مخدر به صورت همزمان در 5 نقطه جغرافیایی کشور، معرفی و قدردانی از خدمات دستگاه‌های برتر امر مبارزه و همچنین سازمان‌های مردم نهاد، خیرین و سفرای فرهنگی و اجتماعی مبارزه با مواد مخدر با حضور خبرنگاران و اصحاب جراید را بخشی از برنامه‌های ستاد در مراسم سالروز جهانی برشمرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: محوریت اجرای تمامی برنامه‌های سالروز جهانی در حوزه کاهش تقاضا اعم از فرهنگی، پیشگیری، درمان، حمایت‌های اجتماعی، کاهش آسیب، صیانت و توانمندسازی در سال جاری، با سازمان‌های غیر دولتی خواهد بود.

افشار افزود: اعتقاد داریم بهبودیافتگان از دام اعتیاد و فعالان این حوزه، باید مشارکت حداکثری داشته باشند و در مراسم امسال تمامی امور به آنان محول و دبیرخانه فقط نقش نظارتی داشته باشد.

وی بیان داشت: مراسم ستادی بسیار کوچک و فشرده خواهد بود و آنچه مد نظر است، بهره مندی حداکثری مردم از اطلاع رسانی در سالروز جهانی و هفته متعاقب آن است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: معتقدیم دستگاه‌های عضو ستاد به ویژه دستگاه‌های فرهنگی و سازمان‌های غیر دولتی با ایجاد نهضت اطلاع رسانی در طول این هفته، باید پیام پیشگیری از اعتیاد و احساس مسئولیت همگانی در این عرصه را به گوش ملت ایران برسانند.

افشار افزود: با دستگاه‌های فرهنگی عضو ستاد از جمله صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی، هلال احمر، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت بهداشت، وزارت ارشاد، بسیج، شهرداری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و... هماهنگی‌های لازم انجام شده تا با جدیت در این عرصه حضور داشته باشند. همچنین مردم از خدمات پیشگیرانه و مشاوره‌ای دستگاه‌های مرتبط در این ایام بهره مند خواهند شد.

وی متذکر شد: در سراسر کشور و به منظور توسعه مشارکت همگانی شاهد برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح و برنامه‌هایی همچون پیاده روی‌های خانوادگی، زنجیرهای انسانی "نه" به اعتیاد، دوچرخه سواری، مسابقات دو میدانی، تئاترهای خیابانی، نمایشگاه‌های پیشگیری، صیانت و مقابله با عرضه خواهیم بود و انجام تبلیغات و پوشش خبری برنامه‌ها نیز در اولویت حوزه کاری ما است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: استفاده از مراکز مشاوره‌ای و امکانات شهرداری‌ها، کانون‌های فرهنگی و هنری و ایجاد کیوسک‌های مشاوره نیز از دیگر برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر هستند، همچنین مشارکت حداکثری کارآفرینان و خیرین به منظور ایجاد اشتغال مولد برای بهبودیافتگان و خانواده ایشان در اولویت سالروز جهانی تعیین شده است.

افشار با تشکر از تمامی کسانی که در زمینه مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی و به ویژه مبارزه همه جانبه با مواد مخدر تلاش می‌کنند، گفت: ما در یک برهه تاریخی و حساس قرار داریم و در زمینه آسیب‌های اجتماعی باید با حضور و احساس مسئولیت همگانی و پذیرش مسئولیت اجتماعی توسط تک تک اعضا جامعه، شاهد جامعه‌ای سالم و تندرست باشیم.