مردودی ۵۵ درصد خودرو‌های زیر ۴ سال سن در تست معاینه فنی برتر

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران از مردودی ۵۵ درصد خودرو‌های زیر ۴ سال سن در تست معاینه فنی برتر خبر داد.

تخفیف ۲۰ درصدی طرح ترافیک جدید، نه تنها ۱۷۷ هزار خودرو را برای گرفتن معاینه فنی برتر تشویق کرد، بلکه ۴۰ هزار خودرو داخلی و خارجی زیر ۴ سال که از اخذ معاینه فنی معاف بودند را برای بهره مندی از این تخفیف به مراکز معاینه فنی کشاند، اگرچه این آمار در وهله اول نسبتا خوشایند است، اما مردودی ۵۵ درصدی خودرو‌های معاف، چراغ زردی به کیفیت پایین خودرو‌ها است.

ماده ۶ قانون هوای پاک درحالی سال گذشته با رای نمایندگان مجلس سن معافیت معاینه فنی را از ۵ سال به ۴ سال کاهش داد که اکثر کارشناسان محیط زیستی و نهاد‌های مرتبط از جمله شهرداری تهران، بر روی کاهش سن معافیت به ۲ سال اتفاق نظر داشتند. اما این موضوع با توجیه‌های متعددی، چون ایجاد ازدحام در مراکز معاینه فنی همان ۴ سال مصوب و اجرایی شد.

حال آمار مردودی اعلام شده نشان می‌دهد که بیش از نیمی از همین خودرو‌هایی که ۴ سال معافیت دارند، آلاینده هستند، آماری که سید نواب حسینی منش آن را فاجعه دانست و گفته است: وقتی معافیت اخذ معاینه فنی ۴ سال و گارانتی خودرو‌ها ۲ سال است نشان می‌دهد که خودرو‌ها برای ۲ سال تحت نظارت نمایندگی‌های پس از فروش و نظارت معاینه فنی کشور قرار ندارند.

مراکز معاینه فنی تهران برای دو شیفت کاری ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ظرفیت دارند که سال گذشته تنها یک میلیون ۵۰۰ هزار از این ظرفیت پر شده است یعنی تهران با ۶۰ درصد ظرفیت خود به مراجعه کنندگان سرویس‌دهی می‌کند. مراکز معاینه فنی کل کشور نیز هم اکنون با تنها ۳۰ درصد ظرفیت خود مشغول هستند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران ۴ سال معافیت از اخذ معاینه فنی با سطح کیفیت خودرو‌ها را غیر کارشناسی عنوان کرد و گفته است: هنگامی که چند مدل از خودرو‌های پر تیراژ داخلی برای اولین بار به مرکز معاینه فنی می‌رسد چندین نقص دارند که نشان دهنده پایین بودن کیفیت این خودرو‌ها است.

وی با بیان اینکه سن گارانتی باید بیش از سن معاینه فنی باشد، عنوان کرد: به محض ورود خودرو به مرکز معاینه فنی ایراداتی بر آن وارد می‌شود که مالک خودرو مقصر آن نیست، بلکه شرکت خودروساز و وارد کننده خودرو مسئولیت آن را به عهده دارند.

درحالی که در تمام دنیا کاتالیست‌ها مشمول گارانتی بیش از ۱۰ سال یا مادام العمر به فروش می‌رسند، کاتالیست پراید به عنوان ارزان قیمت‌ترین خودرو، ۳۰۰ هزار تومان برای مالک هزینه دارد که نصب آن وظیفه شرکت خودرو ساز است. از طرفی کاتالیست خودرو‌های کره‌ای در امریکا ۱۲ سال گارانتی دارد، اما در کشور ما مشمول هیچ گارانتی نیست.

با آماری که در مورد آلایندگی خوردرو‌های به اصطلاح معاف ذکر شد و نظر به اینکه آلودگی هوا سالانه ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌کند، آیا مسئولان برنامه‌ای برای اصلاح قانون خواهند داشت؟