خبر افزایش قیمت داروی انسولین تکذیب شد

غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی و نهمین همایش داروسازی بالینی ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 97 درصد داروهای مورد نیاز در کشور تولید می‌شود، گفت:‌ خوشبختانه با تلاش محققان توانستیم به این اقدام ارزشمند دست پیدا کنیم که این اتفاق یک رکورد در هر کشوری به شمار می‌رود. 

اصغری تصریح کرد: عمده این داروهای تولیدی در دسته داروهای ژنریک قرار دارند که با قیمت متوسط دراختیار تمام بیماران قرار می‌گیرد. 

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: با توجه به توانمندی متخصصان داخلی، این وضعیت وجود دارد که تولیدات داخلی بیش از پیش افزایش پیدا کند. 

وی در خصوص قیمت داروهای تولید داخل توضیح داد: در حال حاضر داروهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، یک دهم داروهای وارداتی قیمت دارند و با قیمت مناسب دراختیار بیماران قرار می‌گیرد. 

اصغری گفت: لیست تمام داروهای مورد نیاز کشور و همچنین مواد اولیه لازم برای تولید این داروها دراختیار محققان قرار می‌گیرد و تمام تلاش ما این است که این اقلام در داخل کشور تولید شوند. با تولید دارو در داخل کشور، سهم بازار داخلی دراختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار می‌گیرد و واردات آن دارو کاهش پیدا می‌کند. 

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش دو برابری قیمت داروی انسولین گفت: این خبر صحت ندارد و قیمت داروی انسولین دو برابر نشده است. 

وی بیان داشت: باید توجه داشته باشیم که در بخش سرپایی 70 درصد از قیمت داروها توسط سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شده و 30 درصد باقی‌مانده توسط بیماران پرداخت می‌شود. 

وی افزود: در خصوص داروی انسولین 90 درصد قیمت دارو توسط سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شد و بیمار تنها 10 درصد هزینه را پرداخت می‌کرد که با تغییراتی که صورت گرفته است، در حال حاضر نسبت پرداختی بیمار و بیمه‌ها مانند سایر داروها تنظیم شده است، اما باید توجه کنیم که این بخشنامه هنوز ابلاغ نشده و در حال بررسی است. 

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه توضیح داد: قیمت این دارو برای افراد زیر 15 سال به همان صورت قبلی محاسبه خواهد شد و افراد بالای 15 سال باید 30 درصد قیمت دارو را بپردازند و 70 درصد دیگر توسط سازمان‌های بیمه‌گر پوشش داده خواهد شد. 

اصغری با اشاره به انتشار اخباری در زمینه کمبود برخی از داروها توضیح داد: در مواقعی با مشکل توزیع برخی از داروها مواجه می‌شویم که بلافاصله این موضوع پیگیری و رسیدگی خواهد شد. 

وی در پایان گفت: در حال حاضر موجودی سه ماه بازار تأمین شده است و مشکلاتی که گزارش می‌شود به دلیل کمبود دارو نبوده بلکه بیشتر این موارد به کمبود نقدینگی بیمارستان‌ها و مشکلات توزیعی داروها مرتبط است و خوشبختانه کمبود دارویی نداریم.