رسیدگی به ۱۶ میلیون پرونده در سال ۹۶

آیت الله صادق آملی لاریجانی امشب در دومین روز از هفته قوه قضائیه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با هموطنان سخن گفت.

در زیر مشروح اظهارات رئیس قوه قضائیه را می‌خوانید.

آملی لاریجانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و خصوصاً شهید مظلوم دکتر بهشتی اظهار کرد: اجازه می‌خواهم از همه کارکنان دستگاه قضایی، قضات شریف دستگاه، کارمندان و همه مدیران پرتلاش و مسئولان عالی قضایی که در انجام مسئولیت این دستگاه قضایی و اثرگذار در نظام جمهوری اسلامی سهمی دارند تشکر کنم.

وی ادامه داد: امیدواریم خداوند به همه ما توفیق خدمت بدهد و به همه کسانی که در راه تعالی انقلاب گام برداشتند خداوند توفیق عنایت کند.

رئیس قوه قضائیه درباره ارزیابی کلی از دستگاه قضایی گفت: قبل از این ارزیابی باید یک مقدمه‌ای بگویم، دستگاه قضایی دستگاهی بزرگ و دارای مسئولیت‌های سنگین است و در قانون اساسی به این مسئولیت‌ها اشاره شده و انجام آن تلاش بزرگی را می‌طلبد.

رسیدگی به ۱۶ میلیون پرونده در سال ۹۶

آملی لاریجانی تصریح کرد:‌اقداماتی که در دادگستری‌ها، نهاد‌های ملی دستگاه قضایی نظیر دیوان عالی کشور و سازمان‌های تابعه دستگاه قضایی انجام می‌گیرد، اقداماتی بزرگ است، به گونه‌ای که در سال ۹۶ تعداد ۱۲ میلیون پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته و در مجموع در سال ۹۶ به میزان ۱۶ میلیون پرونده رسیدگی شده است.

وی ادامه داد: البته منظور از پرونده با احتساب تکرار‌ها است و نباید سوء برداشت شود، یعنی اگر پرونده‌ای در دادسرا مطرح شده بعد از رسیدن به دادگاه و بعد از آن در تجدید نظر این‌ها هر کدام یک پرونده محسوب می‌شود و مقصود از ۱۲ میلیون پرونده چنین عددی است و تعداد رسیدگی‌ها لحاظ شده است.

وی افزود: این حجم از رسیدگی‌ها مجموعه‌ای از تلاش‌ها را می‌طلبد و قطعاً این میزان پرونده جز با یک کار جهادگونه از سوی همه قضات مدیران و کارمندان دستگاه قضایی رسیدگی نمی‌شود.

افزایش قضات به اندازه افزایش پرونده‌ها نبوده است

رئیس قوه قضائیه گفت: ما در سازمان ثبت ۸۵ میلیون خدمت در سال ۹۶ ارائه کرده‌ایم و در سازمان پزشکی قانونی هم در یک سال چندین میلیون خدمت ارائه کرده‌ایم و مجموعه‌ای از اقدامات انجام می‌شود تا پرونده مردم بر زمین نماند.

وی افزود: از سال ۹۵ تا سال ۹۶ بیش از ۹۰۰ هزار رسیدگی اضافه شده است و امروز ورودی و خروجی پرونده‌ها تقریبا سر به سر شده و معنای آن این است که مدیران و قضات ما تلاش کرده اند تا این ۹۰۰ هزار پرونده اضافه شده زمین نماند.

آملی لاریجانی ادامه داد: هرچند در این یک سال افزایش قضات داشته ایم، اما حتماً این افزایش قضات به اندازه افزایش تعداد پرونده‌ها نبوده و ما هر ساله شاهد افزایش حداقل ۵۰۰ هزار پرونده‌ای را شاهد هستیم.

وی ادام داد: اگر تنها مقداری کاستی در فعالیت همکاران من بود و تنها اگر ۲ درصد کاستی را شاهد بودیم با آن افزایش ۹۰۰ هزار پرونده‌ای باید می‌دیدیم چند پرونده بدون رسیدگی باقی می‌ماند.

بحث اطاله دادرسی باید با توجه به محدودیت‌ها مطرح شود

رئیس دستگا قضا در ادامه اظهار کرد: در دیوان عالی کشور و در دیوان عدالت اداری هم پرونده هایمان افزوده شده، اما همه همکاران من تلاش خود را انجام داده‌اند تا پرونده‌ای بر زمین نماند.

وی افزود: امروز بحث اطاله دادرسی باید با توجه به وجود محدودیت‌ها و افزایش پرونده‌ها مطرح شود و بعد بررسی صورت گیرد، حالا شما ببینید برخی غوغا سالاری‌هایی که در خصوص یک پرونده رخ می‌دهد.

آملی لاریجانی گفت: من ارزیابی خودم از دستگاه قضایی یک فعالیت خوب و مطلوب است و به نظرم دستگاه قضایی توانسته آن مسئولیت‌هایی که براساس قانون اساسی بر عهده‌اش بوده است را انجام دهد.

وی ادامه داد: گاهی مسأله افزایش پرونده‌ها در دستگاه قضایی را اشکالی برای دستگاه قضایی بر می‌شمرند و می‌گویند اگر ما قاطع عمل می‌کردیم افزایش پرونده نبود و بعد هم می‌گویند مردم اعتمادشان را از دست داده‌اند و نا امید هستند.