تب و تاب کنکور با ۳۰۰ هزار صندلی خالی
تا چهار روز دیگر چهل و هشتمین ماراتن علمی کشور آغاز می‌شود. ماراتنی که سالهاست مسئولان آموزشی کشور درصدد حذف آن هستند، اما نه تنها موفق به حذف نشدند که بر شرایط سخت آن نیز هر سال اضافه شده است. این درحالی است که هر کدام از مسئولان در چند ماه گذشته اخبار مختلفی درباره حذف کنکور دادند.
 
برخی می‌گویند کنکور در سال ۹۸ حذف می‌شود و شماری دیگر هم این موضوع را محال می‌دانند. شاید سازو کار حذف کنکور بعد از چهل و هشتمین آزمون آن دوباره در دستور کار شورای سنجش و پذیرش کنکور قرار گیرد. با این همه، این روز‌ها دوباره تب و تاب کنکور بالا رفته است. درصد زیادی از داوطلبان کنکور چند سالی است که خودشان را آماده رقابتی نفسگیر می‌کنند تا بتوانند سد کنکور را بشکنند و در رشته‌های پر اسم و رسم قبول شوند. امتحانی که امسال با یک میلیون و ۱۱ هزار و ۸۲۵ نفر برگزار می‌شود. آماری که نسبت به سال گذشته بیش از ۲۷ هزار نفری افزایش داشته است. همچنین بر اساس آمار‌های منتشر شده بیشترین تعداد شرکت کنندگان در گروه آزمایشی علوم تجربی هستند. داوطلبانی که بیشترشان برای نشستن بر صندلی پزشکی دانشگاه‌ها با هم رقابت می‌کنند. علاوه بر این‌ها طبق اعلام مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور ۵۹ درصد از داوطلبان کنکور امسال را زنان تشکیل می‌دهند که همچون سال‌های گذشته از پسران پیشی گرفته‌اند. مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در این باره می‌گوید: از مجموع یک میلیون و ۱۱ هزار نفری که در کنکور امسال ثبت نام کرده‌اند نزدیک ۵۹۹ هزار و ۳۱۱ نفر زن هستند این رقم یعنی چیزی در حدود ۲۳/۵۹ درصد داوطلبان ما خانم‌ها هستند و ۴۱۲ هزار و ۲۶۳ نفر از شرکت کنندگان هم آقایان هستند. به عبارت دیگر ۵۹.۲۴ درصد داوطلبان زن و مابقی مرد هستند. همچنین از تعداد داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری ۹۷ تعداد ۱۴۴ هزار و ۵۵۰ نفر در گروه آزمایشی ریاضی، ۶۴۲ هزار و ۴۵۱ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی،

۲۰۵ هزار و ۲۶ داوطلب در گروه آزمایشی علوم انسانی، تعداد ۱۲ هزار و ۲۶۰ نفر در گروه آزمایشی هنر و ۷ هزار و ۵۳۸ داوطلب در گروه آزمایشی زبان ثبت نام کردند. بر اساس برنامه زمانی تعیین شده مرحله دوم ثبت نام کنکور ۹۷ در روز‌های ۱۳ تا ۱۶ اسفندماه ۹۶ انجام شد در این مرحله نیز تعداد ۶۰ هزار و ۲۹۹ نفر در این آزمون ثبت نام کردند.

حسین توکلی با تأکید بر این‌که در کنکور امسال شاهد افزایش تعداد داوطلبان بودیم، می‌افزاید: آمار‌های ثبت نام کنندگان کنکور امسال نشان می‌دهد تعداد ۲۷ هزار و ۴۶۶ نفر بیشتر از سال قبل در این آزمون شرکت کرده‌اند. البته هنوز نتوانستیم به جمع بندی دلایل افزایش داوطلبان کنکور ۹۷ برسیم، اما به نظر می‌رسد با توجه به این‌که داوطلبان گروه‌های علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی می‌توانستند در آزمون گروه‌های هنر و زبان خارجی نیز شرکت کنند. البته این موضوع در سال‌های پیش هم بوده است. مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با تأکید بر این‌که بیشترین داوطلبان آزمون سراسری امسال در گروه آزمایشی علوم تجربی قرار دارند، می‌گوید: گروه‌های آزمایشی علوم انسانی، ریاضی، هنر و زبان‌های خارجی به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

میزان سوابق تحصیلی داوطلبان
چند سالی است که سازمان سنجش آموزش کشور، بحث تأثیر معدل در کنکور سراسری را مطرح کرده است. موضوعی که البته دغدغه داوطلبان کنکور را دو چندان کرده است. دکتر توکلی درباره تأثیر معدل امسال داوطلبان می‌گوید: آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۸۴ به بعد گرفته‌اند و امتحانات یک یا چند درس آن‌ها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (سال سوم آموزش متوسطه) به میزان حداکثر ۲۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود. مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌کند: داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش دانشگاهی خود را از سال تحصیلی ۹۰_۹۱ به بعد دریافت کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آن‌ها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش دانشگاهی صرفاً نمرات دروسی که به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است به میزان حداکثر ۵ درصد به نسبت سوابق‌تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

رشته‌های پرمخاطب کدامند؟
آن‌طور که آمار‌های وزارت علوم نشان می‌دهد، در کنکور سال گذشته دانشگاه‌ها حدود ۳۰۰ هزار صندلی خالی مانده است و علاوه بر آن بیش از نیمی از ظرفیت دانشگاه جامع علمی ـ. کاربردی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد هم خالی است. اما این ظرفیت‌های خالی موجب نشده که از تب و تاب رقابت بر سر رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های برتر کاسته شود. موضوعی که حسین توکلی مشاورعالی سازمان سنجش بر آن تأکید می‌کند و می‌گوید: اگر داوطلبی بخواهد در رشته‌های پرطرفدار قبول شود باید خیلی سخت درس بخواند. به گفته توکلی، داوطلبان معمولاً برای ۱۳ رشته رقابت می‌کنند و هنوز صندلی خالی برای این رشته‌ها در دانشگاه‌های باکیفیت و مطرح کشور وجود ندارد. داوطلبان شرکت‌کننده در رشته ریاضی و فنی بیشترعلاقه‌مند نشستن بر صندلی رشته‌هایی همچون مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، معماری و کامپیوتر و در رشته تجربی رشته‌های پزشکی، داروسازی، دامپزشکی و دندانپزشکی پرطرفدار هستند، همچنین داوطلبان رشته‌های علوم انسانی معمولاً روان‌شناسی، حسابداری و حقوق را انتخاب می‌کنند.

کنکور برای رشته‌های پرمتقاضی می‌ماند
رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش، درباره حذف کنکور و تمهیدات آموزش و پرورش به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: کنکور برای درصدی از رشته محل‌های دانشگاهی فعلاً حذف نخواهد شد، چون متقاضی آن زیاد است و با نمرات امتحان نهایی قابل تفکیک نیستند بنابراین نیاز به غربالگری دارند. همچنین وجود آزمون غربالگری برای انتخاب دانشجو در رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی ضروری است.
عبدالرسول عمادی می‌افزاید: شورای سنجش و پذیرش دانشجو اکنون تصمیمی برای حذف ندارد و تأثیر سوابق تحصیلی در کنار آزمون را در دستور کار قرار داده است. کارگروه پیشنهاد ۵۰ درصدی سهم سوابق تحصیلی را داده است البته بعید به نظر می‌رسد که شورا با این درصد موافقت کند. هنوز نمی‌توان درصد قطعی برای سهم سوابق تحصیلی را مشخص کرد، اما بزودی نتیجه اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در آموزش و پرورش بستر لازم برای افزایش سوابق تحصیلی و تأثیر در کنکور وجود دارد یا خیر؟ می‌گوید: امنیت سؤالات در امتحانات نهایی مناسب بوده و استفاده از شیوه جدید ارسال و تصحیح سؤالات تضمین کننده آمادگی آموزش و پرورش است. عمادی درباره سطح سؤالات امتحانات نهایی و مناسب بودن آن برای ورود به دانشگاه بدون کنکور می‌گوید: برای رشته‌های پر متقاضی این امکان وجود ندارد چرا که ماهیت امتحانات نهایی و کنکور کاملاً باهم متفاوت است بنابر این شرایط به سادگی قابلیت حذف کنکور وجود ندارد.