درآمد۶۰ هزار میلیارد تومانی ۳۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بازدید از یک شرکت استارتاپی که در حوزه تولید محتوای آموزشی فعالیت می‌کند اظهارداشت: ماهانه 35 میلیون نفر از اپ‌ها و رسانه‌های این شرکت بازدید می‌کنند که علاوه بر آن اپلیکیشن‌های بسیاری در این حوزه فعال هستند.

وی افزود: بخشی از اقدامات معاونت در ستاد فناوری متمرکز شده است که در حوزه حمایت از صنایع خلاق برنامه‌های جدی توسعه‌ای دارد.

ستاری با بیان اینکه این شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید محتوا در فضای مجازی و فرهنگ‌سازی نقش بسزایی دارند، گفت: توسعه استارتاپ‌های حوزه فرهنگی و تولید محتوا موجب خوشحالی ماست و در این باره پیک برتر در حوزه تأمین محتوا اقدامات خوبی انجام داده است.

ستاری افزود: صدها نفر در این شرکت که از نیروهای خلاق و تحصیلکرده دانشگاهی هستند در حال فعالیت‌اند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون آپارات 75 میلیون بیننده دارد گفت: این مجموعه به عنوان رقیب جدی یوتیوب در داخل کشور مطرح است بنابراین اگر اپلیکیشن‌ها و شرکت‌های داخلی را محدود کنیم باید از صبح فردا با آپ‌های خارجی در حال مبارزه باشیم.

وی با بیان اینکه محیط کسب و کار را برای شرکت‌های دانش‌بنیان آماده کرده‌ایم، گفت: بسیاری از این شرکت‌های استارتاپی در محیط های مسکونی و حتی زیرزمین به اوج رسیده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره حمایت مالیاتی از شکرت‌های دانش‌بنیان گفت: اخیراً با سازمان امور مالیاتی نشست‌هایی برگزار شده و از آنان نیز تشکر می‌کنم که شرایط را برای توسعه این کسب و کارها فراهم کرده‌اند. البته ما 140 نوع خدمت برای تسهیل فضای کسب و کار این شرکت‌ها آماده کرده‌ایم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه تمرکز جدی بر روی استارتاپ‌های خدماتی داریم، گفت: هم‌اکنون 3600 شرکت دانش‌بنیان گردش مالی بیش از 60 هزار میلیارد تومانی دارند که عدد قابل توجهی در اقتصاد است.

وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای برای حمایت بیمه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبرداد و گفت: در صورت رفع مشکلات بیمه‌ای تحول جدی در این زمینه شاهد خواهیم بود.

ستاری تأکید کرد: هم‌اکنون میزان تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش‌بنیان از مرز ماهانه 500 میلیارد تومان عبور کرده و پنجمین صندوق بورسی در این حوزه نیز تأسیس شده است.