ماجرای فروش آثار باستانی ایران در انگلیس

در‌حالی‌که اخباری درخصوص فروش تعدادی از اشیای تاریخی ایران در حراجی کریستیز لندن منتشر شده است، مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث‌فرهنگی از تلاش برای توقف این حراجی و بازگرداندن اشیای تاریخی خبر می‌دهد.

حراجی آثار آنتیک (عتیقه‌ها و آثار تاریخی) کریستیز روز سوم جولای (12 تیر) در لندن برگزار می‌شود و در مجموع 110 اثر باستانی از تمدن‌های مصر، روم، یونان، ایران و غیره به فروش گذاشته خواهد شد.

آن طور که یکی از رسانه ها نوشته است، در این میان حضور چهار اثر از تمدن ایرانی نیز قابل توجه است: سفال گِلی مربوط به دوره اشکانیان (سده سوم قبل از میلاد مسیح) با قدمت بیش از دو هزار سال و با قیمت تقریبی بین 19800 تا 56520 دلار، ظرف سفالین لعابی فیروزه‌ای مربوط به اواخر دوره اشکانی و اوایل دوره ساسانی (حدود سده سوم پس از میلاد) با قیمت تقریبی 26520 تا 15912 دلار، بزکوهی برنزی متعلق به دوره اشکانیان (سده دوم قبل از میلاد)، سپر طلایی نقره‌ای اشکانی (حدود قرن دوم پیش از میلاد مسیح) با قیمت تقریبی 39780 تا 66300 دلار آثار ایرانی هستند که در این حراجی به فروش گذاشته می‌شوند و این احتمال وجود دارد که مشتریانی با بیش از قیمت تخمینی داشته باشند.

این در حالی است که محمدرضا زاهدی رئیس اداره اموال اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی این اشیا را متعلق به ایران می‌داند.

وی در این باره گفت: «البته اصل این اشیا رؤیت نشده چرا که این اشیا از طریق حفاری غیرمجاز به دست آمده و به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده است اما بر اساس عکس های منتشر شده در خبرگزاری ها احتمال زیاد می رود که این اشیا اصل و متعلق به ایران باشد».

زاهدی گفت: «البته از روی عکس به طور دقیق نمی‌توان اظهار نظر کرد اما ظواهر نشان می‌دهد این اشیا اصل است و به ایران تعلق دارد لذا باید بتوانیم برای بازگرداندن این اشیا اقدام کنیم.»

وی در ادامه گفت: «البته ارائه مدرک و سند در این خصوص سخت است چرا که این اشیا به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده و ارائه سند و مدرکی که نشان دهد این آثار متعلق به ایران است و به صورت غیرقانونی در این حراجی به فروش گذاشته شده، مشکل است.»

در همین خصوص مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از تلاش‌ها برای توقف این حراجی و بازگرداندن اشیای متعلق به ایران خبر داد.

ابراهیم شقاقی افزود: «پیش از این نیز در پرونده‌ای مانند پرونده سرباز هخامنشی موفق به توقف فروش این شیء در نیویورک شدیم.»

وی افزود: اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی باید به صورت مکتوب این موضوع را به ما اعلام کند تا با ارائه اسناد مکتوب و معتبر بتوانیم جلوی این حراجی را بگیریم و اشیای متعلق به ایران را به کشور برگردانیم.