تراموا به قزوین می‌آید

پیش از ظهر امروز در مراسمی با حضور استاندار قزوین و جمعی از مسئولان تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری قزوین و یک شرکت چینی برای ساخت تراموا در شهر قزوین منعقد شد.

مدیرعامل شرکت نورینکو اینترنشنال مجری تراموا قزوین در حاشیه این مراسم اظهار داشت: این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های دولتی چین است که در سال 1995 آغاز به کار کرده و حدود 23 سال است فعالیت دارد.

جیانگ هوانگ عنوان کرد: پروژه خط پنج، سه و چهار مترو و خط ریلی تهران کرج را انجام داده‌ایم و همچنین در تأسیس شرکت واگن‌سازی تهران با برخورداری از 29 درصد سهام آن مشارکت داشته ایم.

این سرمایه‌گذار تصریح کرد: نزدیک به 3 میلیارد دلار قراردادهای انجام شده این شرکت با ایران است که تمامی این پروژه‌ها به صورت فاینانس انجام شده است.

وی بیان کرد: این پروژه اولین طرح ترموای در کشور است که مجوز گرفته است و ما خوشحال هستیم این پروژه را با موفقیت در قزوین اجرا کنیم.

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این جلسه اظهار داشت: قزوین اولین استانی است که طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل ریلی آن در حال کار کردن است و باید تا آخر سال مطالعات عمومی آن انجام شده و از سال بعد وارد فاز عملیاتی شود.

وی عنوان کرد: مطالعات انجام شده در مجموعه شهری، طرح جامع ترافیک، بازآفرینی محله راه آهن موجب شده است که قزوین به عنوان پایلوت طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی یا همان «تی او دی» انتخاب شود.

این مسئول بیان کرد: اولین فاز تراموای شهر قزوین در شرق و غرب و فاز دوم آن از شمال به جنوب اجرا خواهد شد.

حکمت‌الله داوودی رییس شورای اسلامی شهر قزوین نیز افزود: اتحاد و همبستگی خوبی برای اجرای این طرح در میان دستگاه‌های استان وجود دارد که جای امیدواری است.

این عضو شورا تصریح کرد: ویژگی خاص این طرح استفاده از سیستم برقی در سطح زمین است تا منظر شهری نیز به هم نخورد و اجرای این طرح در مرکز، قزوین را به عنوان یک برند در حمل و نقل و گردشگری کشور مطرح می‌کند.

داوودی تاکید کرد: وجود ترموا موجب می‌شود که بخش عمده ای از ترافیک قزوین از میدان مینودر رفع شود.

علی صفری شهردار قزوین هم در این نشست اظهار داشت: افزایش کیفیت زندگی شهروندان در دستور کار ما قرار دارد و بر همین اساس برنامه پنج ساله و برنامه کوتاه مدت شهرداری قزوین با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان و توزیع عادلانه خدمات تنظیم شده است.

این مسئول عنوان کرد: حمل و نقل خوب و پاک در شهر قزوین امروز بیش از هر زمان دیگری مطرح است و تجربه نشان داده با توسعه فضای کالبدی شهر نمی‌توانیم ترافیک را کنترل کرد و باید با توسعه حمل و نقل عمومی و انبوه بر از قبیل تراموا برای این کار اقدام کرد.

صفری ادامه داد: شهر قزوین در محور شرقی- غربی ترافیکی سنگینی دارد که مجبور شدیم برای رفع آن تراموای شهری را به طول 7.5 کیلومتر از ورودی شرقی به ورودی غربی برنامه‌ریزی کنیم تا هم ترافیک داخلی رفع شده و هم رفت و آمد ورودی‌ها ساماندهی شود.

وی گفت: پروژه تراموای قزوین مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را دارد و برای اجرا به این استان ابلاغ شده است.

همچنین صفری در پایان افزود: اولین فاز این طرح از شرق به غرب قزوین با هدف رفع گره‌های ترافیکی در مرکز این شهر انجام می‌شود و در فاز دوم از شمال به جنوب این شهر اجرایی می‌شود.

شرکت چینی نورینکو اینترنشنال پیمانکار این طرح حدود 6 ماه فرصت دارد تا کارهای مطالعاتی این طرح را انجام داده و برای اجرای آن اقدام کند.