به گزارش جام جم آنلاين ،شهروندان ساكن منازل اطراف محدوده كابلهاي برق فشار قوي در داخل حريم شهرها و بخصوص بزرگراههاي شهري پايتخت از جمله صدر، كردستان، همت، حكيم و... مصداق بارز اين وضعيت ناخوشايند هستند و اين در حالي است كه با وجود هشدارهاي متعدد و دنبالهدار كارشناسان نسبت به تاثيرات مخرب اين كابلها بر سلامت شهروندان و افزايش احتمال ابتلا به بيماريهاي خطرناك تاكنون سازمانهاي مسوول در اين زمينه سياست سكوت و بيتفاوتي در پيش گرفتهاند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و اروپایی و حتی کشورهایی مانند امارات، کابل‌های برق فشار قوی با پوشش‌های ویژه از درون شبکه‌های تاسیسات شهری عبور می‌کنند که این امر علاوه بر آزادسازی فضای سطح زمین از بروز مشکلات مختلف از جمله برق‌گرفتگی‌های احتمالی در صورت سقوط و تاثیرات آن بر سلامتی شهروندان به میزان قابل توجهی کاسته است.

این در حالی است که در کشور ما به دلیل گران بودن هزینه انتقال این خطوط به کابل‌های زیرزمینی و تولید نشدن کابل‌های ویژه زیرزمینی، این موضوع مهم مورد بی‌توجهی و سهل‌انگاری قرار گرفته است و تنها در تعداد انگشت‌شماری از کلانشهرها، اقداماتی نه چندان چشمگیر برای انتقال این خطوط به زیر زمین انجام شده است.

شهروندان در تهدید سرطان و ناباروری

بررسی‌ها از تهدید جدی سکنه‌ای که منازل مسکونی‌شان در اطراف و نزدیکی محدوده کابل‌های برق فشار قوی قرار دارد حکایت می‌کند.

احتمال ابتلا به سرطان در شهروندان ساکن محدوده اطراف کابل‌های برق فشار قوی جدی است.

محسن پوررفیع‌عربانی، کارشناس برق فشار قوی با اشاره به این‌که قطعا عدم رعایت حریم خطوط برق فشار قوی و زندگی در داخل یا محدوده اطراف این حریم می‌تواند موجب بروز مشکلات و بیماری‌های متعددی از جمله سرطان‌ها شود، تاکید می‌کند: باید خطوط برق فشار قوی در داخل شهرها و بافت مسکونی در صورت تامین اعتبار مورد نیاز به زیر زمین منتقل شده و در خارج شهرها نیز حریم این خطوط حفظ شود.

دکتر ربابه طاهری‌پناه، معاون وقت پژوهشی مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری نیز چندی پیش درخصوص تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر سلامت شهروندان بطور جدی هشدار داده و گفته بود یکی از عوارض منفی بر باروری و تولیدمثل، قرار گرفتن انسان‌ها در میان امواج الکترومغناطیسی است.

یک هشدار جدی!

«هنگام رعد و برق هرجایی که می‌خواهید پناه بگیرید به جز زیرکابل‌ها و دکل‌های برق فشار قوی!» این هشدار جدی کارشناسان و متخصصان در حوزه برق است که بی‌توجهی افراد نسبت به این هشدار را مساوی با خطرات جانی جدی و حتی مرگ آنها می‌دانند.

عربانی نیز با هشدار نسبت به تاثیرات مخرب خطوط برق فشار قوی هنگام بروز صاعقه می‌گوید: این خطوط می‌تواند در زمان بروز صاعقه و برخورد با آن، برق را به سطح زمین در حریم خود منتقل کند و باعثبروز مرگ و میر در انسان یا حیواناتی که در آن محل قرار دارند شود، بنابراین توصیه می‌شود که شهروندان در زمان بروز صاعقه به هیچ عنوان در زیر خطوط برق فشار قوی قرار نگیرند.

به گفته عربانی برای خطوط برق ۲۰ کیلوولت ۵ متر، ۶۳ کیلوولت ۱۳ متر، ۱۳۲ کیلوولت ۱۵ متر، ۲۳۰ کیلوولت ۱۷ متر و ۴۰۰ کیلوولت ۲۰ متر حریم درنظر گرفته شده است.

وی علت تعیین این حریم را جلوگیری از تاثیر جریان‌های الکترومغناطیسی بر مردم و پیشگیری از احتمال رخداد حادثه بر اثر برخورد با این دکل‌ها و سقوط آنها روی زمین دانسته و تصریح می‌کند: اگر فاصله‌های تعیین شده رعایت شوند، قطعا اثرات الکترومغناطیسی به وجود نیامده و مشکلی برای شهروندان ایجاد نخواهند کرد.

انتقال کابل‌ها به زیر زمین

کارشناسان در حالی نسبت به خطرات کابل‌ها و خطوط برق فشار قوی بر سلامت شهروندان و افزایش احتمال ابتلای آنها به بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان هشدار می‌دهند که معتقدند بهترین راهکار برای کاستن از این اثرات مخرب انتقال این کابل‌ها به زیرزمین است.

رییس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهر تهران نیز در گفت‌وگو با ایلنا با بیان خطرات ناشی از عبور خطوط انتقال برق فشار قوی از مناطق مسکونی معتقد است: عبور خطوط انتقال برق فشار قوی از مناطق شهری خطرات بسیاری برای انسان‌ها و سایر جانداران همچون پرندگان دارد در حالی که بسیاری از عوارض مخرب آن هنوز ناشناخته است.

به گفته محمدهادی حیدرزاده یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای کاهش اثرات سوء خطوط انتقال برق فشار قوی در مناطق مسکونی نیز عبور این خطوط از طریق تونل‌های زیرزمینی است که نمونه آن در تونل نیایش اجرا شده است زیرا این انتقال در کاهش اثرات زیانبار زیست‌محیطی ناشی از جریانات قوی مغناطیسی روی ساکنان مجاور مسیر و شهروندان بسیار تاثیرگذار است.

نگرانی شورای شهر

اما این فقط کارشناسان حوزه برق و متخصصان بخش سلامت و بهداشت جامعه نیستند که نسبت به عوارض و تاثیرات مخرب کابل‌های برق فشار قوی بر سلامت جسمی و روحی ساکنان محدوده‌های اطراف محل نصب خطوط و دکل‌های برق فشار قوی هشدار می‌دهند.

این موضوع همواره مورد انتقاد جدی اعضای شورای شهر تهران نیز بوده است به طوری که آنها بارها در جلسات شورا از مسوولان امر خواسته‌اند هرچه سریع‌تر در این زمینه چاره‌اندیشی کنند، هرچند تاکنون با وجود تاکیدهای مکرر اعضای شورای شهر تهران، سازمان‌های مسوول در این زمینه اقدام خاصی انجام نداده‌اند.

معصومه ابتکار، دبیر کمیته محیط ‌زیست شورای شهر تهران با انتقاد از وجود کابل‌های برق فشار متوسط در مجاورت مناطق مسکونی و بوستان‌های شهری می‌گوید: بسیاری از این کابل‌ها خارج از محدوده استاندارد است و باید برای جمع‌آوری آن برنامه‌ریزی شود.

احمد مسجدجامعی، عضو دیگر شورای شهر نیز با انتقاد از وجود کابل‌های فشار قوی در مناطق مسکونی، وجود کابل‌های فشار قوی و متوسط هوایی را دلیل بسیاری از بیماری‌های روانی دانسته و اصلاح و رسیدگی به این موضوع را بسیار حائزاهمیت دانسته و تاکید می‌کند که به دلیل تاثیر مستقیم این موضوع بر سلامت مردم، صلاح نیست که سازمان‌های مسوول نسبت به حل این مشکل بی‌توجه باشند.

کوتاهی کافیست

موضوع خطرآفرینی دکل‌ها و خطوط برق فشار قوی در سال‌های اخیر یکی از بحث‌های چالش‌برانگیز حوزه شهری بوده است.

اظهارنظرها و گفته‌های کارشناسان متخصص این حوزه از یکسو و هشدارهای جدی کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت کشور و برخی از مسوولان شهری از سوی دیگر همگی گویای این واقعیت است که نمی‌توان اثرات مخرب نصب این دکل‌ها و خطوط برق فشار قوی بر سلامت شهروندان و بخصوص ساکنان اطراف این محدوده را انکار کرد.

تهدیدی که با پنهان کردن و سیاست بی‌تفاوتی در پیش گرفتن نسبت به آن نمی‌توان از اثرات مخرب آن کاست، اما موضوعی که شاید با خواندن این گزارش در اذهان عمومی نقش ببندد این است که به‌رغم تمام این هشدارها و ابراز نگرانی‌های مطرح شده چرا سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مسوول تاکنون اقدام جدی در این زمینه انجام نداده‌اند؟ شاید اثرات وجود کابل‌های برق فشار قوی بر سلامت شهروندان مانند موضوعات دیگر همچون آلودگی هوا هنوز به وضعیت بحرانی نرسیده که در روزهای آلوده سال به یکباره تعدادی از شهروندان را روانه مراکز اورژانس و بیمارستان‌ها کند، اما نباید فراموش کرد که تاثیر مخرب خطوط برق فشار قوی نیز شاید آنقدرها مشهود و عینی نباشد، اما این‌طور که کارشناسان و متخصصان این حوزه می‌گویند در طولانی‌مدت اثرات جبران ناپذیری بر سلامت جسم و روح شهروندان باقی خواهد گذاشت.

به نظر ميرسد ضروري است متوليان امر از جمله وزارت نيرو يكبار براي هميشه چارهاي در اين زمينه بينديشند، پيش از اينكه اين موضوع به بحران غيرقابل حل ديگري تبديل شود.