مواد غذایی مفید برای قلب و عادات سالم برای تقویت قلب

همانطور که برخی از مواد غذایی دشمن قلب هستند طبیعت بخشنده لیست بلند و بالایی از مواد غذایی مفید برای قلب دارد. همچنین با انجام دادن برخی از عادات سالم برای تقویت قلب می توانید از داشتن قلبی سالم مطمئن شوید که در ادامه آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱ – زغال اخته

این نیروگاه در صدر لیست مواد غذایی مفید برای قلب است. گذشته از مزه عالی آن ، زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان برای از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن که منجر به سرطان و سکته های قلبی و مغزی می شود لازم و ضروری است و شما با خوردن این میوه پر خاصیت چه به صورت تازه و چه خشک و یا منجمد می توانید از مزایای آن استفاده کنید. تمشک، تمشک سیاه و انگور قرمز هم سرشار از آنتی اکسیدان است. زغال اخته در میان ۴۰ میوه و سبزی رتبه اول در میزان آنتی اکسیدان را داراست. روزی یک فنجان زغال اخته پیشنهاد متخصصان برای سلامتی شماست.

۲ – ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا از مواد غذایی مفید برای قلب است که بسیار در دسترس است و سریع و آسان پخت می شود. علاوه بر این ها سرشار از چربی های سالم به نام اسید های چرب امگا ۳ است که برای سلامت قلب ضروری می باشد. این ماهی روغنی به همراه شاه ماهی و ماهی ساردین سرشار از امگا ۳s نیز هستند که با کاهش سطح چربی خون و تری گلیسیرید خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد. (چربی خون به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت مرتبط است). پژوهش ها نشان داده که امگا ۳ از ایجاد لخته های خون و تجمع و چسبیدن آن ها به شریان ها از طریق تولید پلاکت کمتر، همچنین از گرفتگی رگ ها و ضربان نامنظم قلب که تهدید کننده زندگی فرد است جلوگیری می کند. پزشکان توصیه اکید بر مصرف حداقل دو وعده ماهی (به خصوص ماهی های روغنی مانند قزل آلا) در هفته را دارند.

۳ – پروتئین سویا

سویا غنی از انواع ویتامین ها، اسید های چرب امگا ۳، پروتئین ها و مواد معدنی است و جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت قرمز می باشد که علاوه بر چربی کمتر دارای فیبر بالایی نیز می باشد و از مواد غذایی مفید برای قلب است. مطالعات نشان داده که افرادی که در رژیم غذایی خود سویا را به همراه مواد غذایی کم چرب و سالم دیگر گنجانده اند کاهش کلسترول بیشتری نسبت به کسانی که دارو مصرف می کنند دارند. در روز حداقل ۲۸ گرم سویا را در برنامه غذایی تان بگنجانید. میتوانید از آجیل سویا، شیر سویا، غلات غنی شده، آرد سویا و خود سویا استفاده کنید.

۴ – بلغور جو دوسر

می توانید از مزایای این ماده عالی از مادرتان نیز سوال کنید جو دوسر از بهترین مواد غذایی مفید برای قلب است. روزانه نصف فنجان جو دو سر باعث می شود تا شما فقط ۱۳۰ کالری دریافت کنید این در حالی است که ۵ گرم فیبر را دریافت خواهید کرد. از طرفی اگر در وعده صبحانه میل شود تا نهار شما را به علت فیبر بالایی که دارد سیر نگاه خواهد داشت و این به نوبه خود به سلامتی و تناسب اندامتان کمک خواهد کرد و نتیجه اینکه از بیماری های قلبی و دیابت که از نتایج مستقیم اضافه وزن است مصون خواهید ماند. بلغور جو دوسر و دیگر غلات کامل مانند گندم کامل، جو، چاودار، ارزن، کوینولا، برنج قهوه ای، برنج وحشی شما را از خطر ابتلا به دیابت نیز مصون نگه خواهد داشت. می توانید از پاستان و نان سبوس دار نیز استفاده کنید. فراموش نکنید که حتما از غلات کامل که سبوس آن ها جدا نشده استفاده کنید چرا که غلات تصفیه شده در هنگام فرآوری ممکن است فیبر و مواد مغذی خود را از دست بدهند. بسته به جنسیت و سن شما روزانه ۲۱ تا ۳۸ گرم فیبر را در برنامه غذایی روزانه تان بگنجانید.

۵ – اسفناج

اگر اسفناج نمی خورید یکی از بهترین مواد غذایی مفید برای قلب را از دست داده اید. اینسبزی تیره و سبزیجات برگ دار دیگر ( کلم، برگ چغندر، کلم بروکلی) منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی و اسید های چرب امگا ۳ است که مدافع خوبی در برابر بیماری های قلبی و عروقی و از مواد غذایی مفید برای قلب به شمار می روند. همچنین اسفناج منبع غنی از فولات است. فولات سبب می شود تا سطح آمینو اسید هموسیستئین (که بالا بودن این آمینو اسید در بدن باعث افزایش ریسک ظهور بیماری های قلبی و عروقی می شود) کاهش پیدا کند. یک فنجان برگ سبز تیره مانند اسفناج و دیگر سبزی ها توصیه پزشکان برای رهایی از بیماری های قلبی است.