۲۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده پایتخت ساخته می شود

کاوه حاجی‌ علی‌اکبری رئیس سازمان نوسازی بافت فرسوده شهر تهران در جلسه شورای اجتماعی با موضوع آسیب‌های اجتماعی شهر تهران که امروز (یکشنبه) با حضور وزیر کشور برگزار شد، گفت: شکل‌گیری دفاتر خدمات نوسازی مصوبه قانونی دارد؛ مهمترین مأموریت این دفاتر توسعه محلات است و مهمترین اقداماتی که در این دفاتر اجرا می‌شود، شناخت و ارزیابی مناطق و بسیج کردن ظرفیت‌های اجتماعی و آموزش ساکنین در خصوص منافع نوسازی بافت فرسوده است.

وی افزود: در حوزه اجتماعی اقدام به راه‌اندازی مراکز توانمندسازی کرده‌ایم و به شیوه‌های مختلف اقدام به اطلاع‌رسانی و توسعه محلات شده است. لازم به ذکر است که توسعه محله‌ای در محله‌های ناکارآمد تهران، رویکرد سازمان نوسازی بافت فرسوده است.

علی‌اکبری در ادامه گفت: ظرف 5 سال آینده دفاتر توسعه محله‌ای در تمامی محلات تهران مستقر می‌شوند. در سال جاری برنامه‌ شهرداری تهران تحت پوشش قرار دادن 175 محله تهران است و متخصصان در دفاتر توسعه محله حضور دارند.

رئیس سازمان نوسازی بافت فرسوده شهر تهران خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری در زمینه 20 هزار واحد مسکونی با مشارکت بخش خصوصی و مالکین منوط به اجرای مشوق‌های لازم ساخته شود. همچنین در سال جاری امکان اجرای 30 پروژه بزرگ مقیاس در خصوص تجمیع بافت فرسوده را داریم و بر این اساس 460 پلاک تجمیع خواهد شد.

وی افزود: اجرای 20 پروژه خدماتی و بهسازی با مساحت 33 هزار متر مربع شامل راه‌اندازی بوستان و مراکزی از این قبیل در دستور کارشهرداری تهران است.

علی‌اکبری گفت: دفاتر توسعه محلی با هدف بهبود زیست‌پذیری محله و با مشارکت ذی‌نفعان احداث می‌شود که پروژه‌های اقتصادی مهمترین حوزه آن محسوب می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی بافت فرسوده شهر تهران افزود: در چارچوب پروژه‌های بازآفرینی شهری می‌خواهیم از ظرفیت اراضی ناکارآمد غیرمسکونی برای هدایت کسب و کار و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم و زمینه بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری در این مناطق را فراهم آوریم؛ تاکنون 9 محدوده برای این منظور شناسایی شده است.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه راه‌اندازی مناطق تسهیل‌گری در 10 استان دیگر اجرا شده است، تقاضا داریم از راه‌اندازی این دفاتر در تهران پشتیبانی شود. در این راستا منابع ویژه‌ای توسط دستگاه‌ها به افراد اختصاص یابد و بسته‌های حمایتی مشترک با همکاری اعضای مشترک تعریف شوند.