کمبود 16 هزار نیرو در حوزه فنی و حرفه‌ای

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: به مناسبت هفته ملی مهارت دیروز مسابقات مرحله نهایی ملی مهارت برگزار شد و با توجه به همکاری‌های مشترک، ما در این جلسه حضور داشتیم.

علی زرافشان افزود: ما کار مشترکی را با سازمان ملی مهارت در سال گذشته داشتیم و این طرح را در سال گذشته در ٨ استان کشور در ٦٤٦ مدرسه آغاز کردیم و در این مرحله چالش‌هایی را پیش بینی می‌کنیم. بر این اساس دستورالعمل مشترکی توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان ملی مهارت تهیه شده و امسال به استان‌ها و مدارس صادر می‌شود و پیش بینی کردیم که حداقل ١٠ درصد دانش آموزان را تحت پوشش خود قرار دهد. تا سال آینده ما ایران مهارت را از دو منظر مورد توجه قرار دهیم و در دو بخش درس کار و فناوری و هنر که اختصاصا به هنر می‌پردازد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه نشست در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: گزارش‌هایی از سوی مرکز نیروی انسانی در مورد کمبود نیروی انسانی داشته ایم و براساس آن برای تامین نیروی انسانی تدابیری اتخاذ شده و عمده آن‌ها غیر از دانشجو‌های دو دانشگاه تربیت معلم، مبتنی بر خرید خدمات و ... است و این‌ها روش‌های کوتاه مدتی است که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: ما باید زمینه آگاهی را برای دانش آموزان فراهم کنیم تا با توجه به حوزه آموزشی، مهارت‌هایی را بیاموزند. این آموزش‌ها به شناخت توانایی‌های مهارتی دانش آموزان کمک می‌کند تا در پایه نهم انتخاب مناسب تری را داشته باشند.

برگزاری جشنواره‌ها به منزله معرفی آموزش‌های مهارتی به جامعه است

زرافشان با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مهارتی دانش آموزان، بیان داشت: برگزاری جشنواره‌ها برای ما به منزله معرفی آموزش‌های مهارتی و شناسایی و معرفی توانمندی‌های آن‌ها به جامعه است. خوشبختانه با توجه به برگزاری جشنواره‌ها فرهنگ‌سازی خوبی بین دانش آموزان و والدین و مسئولین صورت گرفته و شاهد حمایت‌های خوبی از سوی ارگان‌های مختلف از دانش آموزان در این حوزه بودیم.

در حوزه فنی و حرفه‌ای ١٦ هزار نیرو کم داریم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه فنی و حرفه‌ای ١٦ هزار نیرو کم داریم، یادآور شد: یک منع قانونی برای جذب نیرو در آموزش و پرورش وجود داشت که خوشبختانه رفع شد.

زرافشان تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه آمده که دولت موظف است به تعداد ردیف‌های موردنیاز استخدامی وزارت آموزش و پرورش ردیف استخدامی در اختیار این وزارتخانه قرار دهد.

٦١ میلیارد تومان بودجه برای تجهیز مدارس استان‌ها در نظر گرفته شده است

وی افزود: در بحث تجهیزات در دو الی سه ماهه اخیر با توجه به تخصیصی که در مورد بودجه سال ٩٦ داشته ایم ٥٢ میلیارد تومان به استان‌ها اختصاص داده شده و علاوه بر آن ٩ میلیارد دیگر نیز برای این بخش در نظر گرفته شده و مجموعا ٦١ میلیارد تومان بودجه برای تجهیز مدارس استان‌ها در نظر گرفته شده و امیدواریم در همین مرداد ماه بتوانیم این ٦١ میلیارد تومان را به استان‌ها تزریق کنیم.