ارائه خدمات روزانه به سالمندان و کودکان اوتیسم

کیوان دواتگران در جریان بازدید از مرکز هیأت امنایی خیرسازسالمندان و معلولان گفت: در دهه 80 برخلاف دهه گذشته آن توسعه مراکز تخصصی توانبخشی کاهش یافت و در این دوره به سراغ بحث‌های مخفی و اعطای کمک‌های مالی به نیازمندان رفتیم اما در دهه 90 به صورت مجدد این تفکر احیا شد و نیاز به مراکز تخصصی توانبخشی وجود دارد.

وی گفت:‌دستورالعمل ایجاد مراکز هیأت امنایی خیرسازی در بهزیستی تدوین شد و  بر اساس آن این مرکز تخصصی توسط خیرین راه‌اندازی شد.

مدیر مرکز تخصص آرمان ـ شایان گفت: در این مرکز ریالی از اعتبار دولتی هزینه نشده است، تخصیص بودجه از سازمان‌های دولتی نداریم این مرکز با کمک خیرین به صورت خودگردان اداره می‌شود و با نظر کارشناس دادگستری و افراد واجد شرایط که اعضای هیأت علمی هستند  واگذار شده است .

دواتگران گفت: ارائه خدمات در این مرکز برای نیازمندان رایگان است و در برخی از حوزه‌ها مانند مددکاری اگر افراد با معرفی از بهزیستی مراجعه کنند خدمات رایگان ارائه می‌شود.

 وی گفت:‌منتظر دریافت مجوز مرکز جامع از سوی وزارت بهداشت هستیم تا بتوانیم قرارداد با بیمه‌ها شده و مراجعه‌کنندگان از خدمات بیمه‌ای برخوردار شوند.

رئیس مرکز تخصصی سالمندان و معلولان گفت: در بخش آزمایشگاه و داروخانه برای افراد نیازمند و معلولان داروها 20 درصد کمتر از تعرفه‌های درمانی وزارت بهداشت عرضه می‌شود.

دواتگران گفت: همچنین در بخش فیزیوتراپی تمام بیماران MS به شرط اینکه از انجمن MS معرفی‌نامه داشته باشند می‌توانند خدمات رایگان بگیرند.

وی با اشاره به وجود بخش کاردرمانی (بزرگسالان و کودکان)،  گفت: مرکز مجهز اوتیسم راه‌اندازی خواهد شد که پذیرای 60 کودک اوتیسم و خانواده آنها در روز است که خدمات رایگان به افرادی که از بهزیستی معرفی می‌شوند خواهد داد هزینه هر فرد اوتیسمی در ماه یک میلیون تومان است که امیدواریم به این مرکز یارانه تعلق گیرد.

وی تصریح کرد: در این مرکز تخصصی اوتیسم آموزش خانواده و مداخلات مبتنی بر سیستم عصبی، اتاق‌های تاریک حسی، حرکتی و شناختی ارائه می‌شود بگونه‌ای که این به عنوان اولین مرکز تخصصی چند بُعدی به ارائه خدمات به بیماران اوتیسم خواهد پرداخت.

مدیر سابق دفتر توانمندسازی بهزیستی کشور گفت: بخش گفتاردرمانی، شنوایی‌شناسی، بینایی‌سنجی و روانشناسی و مشاوره از دیگر بخش‌های این مرکز است و در واحد ارتوپدی بخش پروتزها تا 30 درصد کمتر از قیمت تمام‌شده هلال‌احمر تولید می‌شود.

دواتگران گفت: اگر بتوانیم مجوز از وزارت بهداشت بگیریم می‌توانیم خدمات پزشکی دندانپزشکی هم به بیماران ارائه دهیم.

وی با اشاره به وجود مرکز روزانه سالمندان گفت: در این بخش ظرفیت خدمت‌رسانی به 60 سالمند را روزانه داریم البته در این حوزه نیز یارانه‌ای هنوز دریافت نکرده‌ایم که وعده پرداخت یارانه 20 سالمند را گرفته‌ایم این در حالی است که یارانه هر نفر 280 هزار تومان است.

دواتگران در حوزه توانمندسازی معلولان گفت:‌ باشگاهی با همراهی پیشکسوتان ورزش معلولان و جانبازان در این منطقه تخصصی دایر کرده‌ایم که حضور قهرمانان این رشته به سالمندان و معلولان کمک خواهد کرد.

رئیس مرکز هیأت امنایی خیرساز گفت: اگر به طور متوسط در هر بخش 3 نفر کارآفرینی شده باشد حداقل برای بیش از 50 نفر اشتغال ایجاد شده بنابر این افتتاح چنین مرکز تخصصی در بحث اشتغال نیز قدم‌های مثبتی برداشته است.