طرح ویژه بنیاد علوی برای مراقبت از خانواده‌های پرنوزاد

مشکلات اقتصادی باعث شده است که بسیاری از خانواده ها به موضوع فرزندآوری با شک و تردید فکر کنند. به ویژه به داشتن فرزند بیش از دو تا؛ در این میان خانواده هایی هستند صاحب چند قلو می‌شوند. خانواده هایی که علاوه بر دشواری های مراقبت و نگهداری از فرزندانشان، مشکلات مالی، آن هم از نوع شدید به سراغشان خواهد آمد.

خانواده هایی که اگر بزرگترها با ایشان همراهی نکنند و به لحاظ مالی تامین نباشند، ممکن است به شرایط سختی دچار شوند. تا جایی که حتی دور از انتظار نیست گرمی و صمیمت خانواده شان از دست برود و در مسیری نامطلوب قرار گیرند. وضعیتی که جز با همراهی اقوام و نزدیکان و البته همراهی نهادهای حمایتی قابل حل به نظر می‌رسد.

بر این اساس، طرحی در بنیاد علوی کلید خورده و چند سالی است در دست اجرا قرار گرفته که هدف از آن، تنها نگذاشتن این دسته از خانواده هاست که از برکت فرزند چند قلو برخوردار شده اند. به این صورت که به خانواده های نیازمندی که فرزندان سه قلو یا بیشتردارند، برای 2 سال پوشک و شیر خشک اعطا می‌شود و در صورت نیاز برای این نوع خانواده ها مستمری در نظر گرفته و برای تهیه مسکن نیز به آنها مساعدت داده می شود.

طرحی که تحت عنوان «رسیدگی به امور خانواده های پرنوزاد نیازمند» تدوین شده و هدف از آن، حمایت و رفع مشکلات خانواده های پرنوزاد در راستای توانمندسازی این نوع خانواده ها است، به گونه ای که حتی از مسکن این دست خانواده ها و معیشت و درمانشان نیز فروگذار نشده و تلاش می شود کلیه امور آنها  تا حد امکان لحاظ شده و مشکلاتشان رفع شود.

بر این اساس، تا ابتدای تیرماه امسال 753 خانواده تحت پوشش این خدمات قرار گرفته‌اند که از این تعداد 681 خانواده دارای نوازاد سه قلو، 64 خانواده دارای فرزند 4 قلو و 8 خانواده نیز دارای فرزند 5 قلو هستند و در مجموع بالغ بر 9 میلیارد تومان هزینه شده است.

همچنین براساس آمار، این خدمات در سال 1395 به 89 خانواده، در سال 1396 به 331 خانواده ارائه شده و در سال جاری نیز تا کنون به 131 خانواده پرنوزاد ارائه شده است. خدماتی که بنیاد علوی می‌کوشد آن را به تمامی خانواده های پرنوزاد نیازمند ارائه دهد و بر این اساس کوشیده هر ساله شمار بیشتری از خانواده های پرنوزاد نیازمند حمایت را تحت پوشش قرار دهد؛ موضوعی که در رشد آمار نیز به خوبی هویداست.

نکته جالب توجه در این خصوص آنجاست که می‌دانیم رفع محرومیت از ماموریت های کلیدی و اساسی بنیاد علوی است و بر این اساس، حمایت از خانواده های پرنوزاد را می‌توان در این راستا نیز تعریف کرد؛ اقدامی برای ممانعت از پیوستن خانواده های پرنوزاد به جرگه محرومیت و حتی برعکس، رهایی ایشان از محرومیتی که می‌تواند آینده کودکانشان را نیز تیره و تار کند.

اینجاست که می‌بینیم این طرح در ردیف سیاستگذاری های کوتاه مدت و بلند مدت تدوین شده؛ اقدامی که باعث تحکیم و تعالی نهاد خانواده نیز می شود و به علاوه، می تواند مشوق فرزند آوری هم باشد، به ویژه برای خانواده هایی که گاه نگرانی از هزینه های جانبی مانع از فرزند آوری شان می‌شود.

از این رو رویکرد حمایتی بنیاد، راهبردی اساسی و حساب شده است و در معادلات اجتماعی و محرومیت زدایی می تواند نقش مهمی ایفا کند. طرح دیگری در بنیاد علوی در دست اجراست که بر اساس آن، برای خانواده هایی که دارای دو معلول یا بیشتر هستند و از نعمت خانه بی بهره‌اند، خانه احداث می‌شود.