سهم دارو در نسخه‌های ایرانی از زبان حریرچی

 سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: برخی وارد کنندگان دارو، در مسیر توزیع دارو، اقداماتی انجام می‌دهند که ما گلایه داریم و برخورد می‌کنیم.

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری روز دوشنبه، در ابتدا گزارشی از وضعیت حوزه سلامت ارائه داد و در ادامه به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ارتباط با اختلال در توزیع دارو، گفت: برخی وارد کنندگان دارو در مسیر توزیع دارو، اقداماتی انجام می‌دهند که ما گلایه داریم و برخورد قانونی می‌کنیم.

حریرچی ادامه داد: این دسته از وارد کنندگان دارو، تلاش می‌کنند با ادعای کمبود منابع، دارو‌ها را نقدی و خارج از روال بیمه‌ای عرضه کنند که ما گلایه داریم و برخورد قانونی می‌کنیم.

وی در ارتباط با موضوع احتکار دارو، گفت: وقتی میزان مصرف یک قلم دارو به چهار ماه می‌رسد، ما آن دارو را در سطح داروخانه‌های دولتی و مراکز خاص توزیع می‌کنیم که احساس می‌شود با کمبود دارو مواجه هستیم. در حالی که قرار نیست همه ذخیره دارویی وارد داروخانه‌های سطح کشور شود.

حریرچی در ارتباط با میزان مصرف دارو در کشور، اظهارداشت: میزان داروی مصرفی در ایران ۱.۲ درصد کل مخارج ایرانی‌ها را شامل می‌شود که رقم بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: در واقع به ازای هر ۸۳ تومان خرج هر ایرانی، یک تومان برای دارو صرف می‌شود. در حالی که میانگین مصرف دارو در جهان، دو قلم دارو در هر نسخه است، که این تعداد در نسخه‌های ایرانی ها، چهار قلم بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: با اقدامات زیادی که انجام شده است، این تعداد دارو در سال ۹۰ به ۳.۱ قلم رسید و در سال ۹۶، این عدد به ۲.۸۸ قلم در هر نسخه رسیده که باز هم از میانگین سازمان بهداشت جهانی، بالاتر است.