رشد مبلغی 62 درصدی نذورات و کمک‌های مردمی در عید قربان امسال

حمید رضا شیران، مدیرکل کمیته امداد استان تهران درباره«جمع آوری زکات»، ابراز داشت: عمده زکاتی که جمع می‌کنیم زکات فطریه و مستحبی یا به نوعی صدقه است یا برخی کشاورزان و باغداران بخشی از باغ خود را به کمیته امداد اختصاص داده و محصول را به مددجویان اختصاص می‌دهند.

*درآمد 8 میلیارد تومانی زکات تاکنون

مدیرکل کمیته امداد استان تهران متذکر شد: در سال گذشته درآمد ما از پرداخت زکات حدود 10 میلیارد تومان  بوده است و امسال نیز تاکنون حدود 8 میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم.

شیران درباره «برنامه‌های اجرایی برای درمان مددجویان»، یادآور شد: مددجویان ما کارت بیمه درمان دارند و مراکز و بیمارستان‌های طرف قرار داد و سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده داریم. می‌توانیم بگوییم بین بیمه‌ها تنها بیمه‌ای هستیم که  سیستم ارجاع و پزشک خانواده را کامل انجام می‌دهیم.مدیرکل کمیته امداد استان تهران درباره «کمک‌های مردم در عید قربان در قالب قربانی کردن و وجه نقد»، تصریح کرد: 62 درصد نسبت به سال گذشته رشد مبلغی داشتیم و در عید قربان حدود یک میلیارد و ششصد میلیون تومان را تاکنون درآمد پولی داشته‌ایم.البته اگر همین میزان درآمد را به تعداد 130 هزار نفر مددجو تقسیم کنیم به هر نفر 12300 تومان گوشت می‌رسد. 

*اعطای تسهیلات به مشاغل خانگی

وی درباره «وام‌های پرداختی به مددجویان»، اظهار داشت: تمام مشاغل خانگی را در حیطه پرداخت وام داریم و  برای شروع استفاده از تسهیلات بیست میلیون تومان است اما تا صد میلیون تومان نیز می‌توانیم وام پرداخت کنیم؛ البته  مراحل بعدی پرداخت وام این طور است که به ازای ایجاد شغل برای هر نفر نیرو می‌توانیم بیست میلیون تومان دیگر پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: وام‌های بیست میلیونی تومانی دو ضامن می‌خواهد اما رویکرد بانک‌ها این است که مددجویان راحت وام بگیرند.کمیته امداد صندوق قرض الحسنه امداد ولایت داشته که شرایط آسان تری برای پرداخت وام دارد؛ مثلاً تا سقف وام دریافت ده میلیون تومان می‌توانیم با ضمانت قرارددادن مستمری ماهانه مددجو، وام را پرداخت کنیم.

شیران درباره «کمک به سالمندان»، خاطرنشان کرد: در کل کشور حدود 60 درصد افراد بالای 60 سال داریم که حدود 40 درصد از این افراد از کار افتاده هستند؛‌ضمن اینکه در استان تهران 60 درصد از کل تعداد مددجویان  زنان سرپرست خانواده هستند.

*ایجاد پایگاه کمک به نیازمندان در هیأت‌های مذهبی

وی درباره «برنامه‌های کمیته امداد در ماه محرم»، گفت: تلاش ما این است تا در امکان و تکایا پایگاه ایجاد کنیم و نذورات مردم را به صورت خشک یا پخته شده بین نیازمندان توزیع می‌کنیم  و اکنون با یکسری هیأت‌ها و مساجد صحبت کردیم تا از این زمان استفاده کنیم.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران درباره «تأمین جهیزیه برای نوعروسان مددجو»، بیان داشت: ما در این باره 5 میلیون تومان به صورت نقدی به مددجویان کمک می‌کنیم که بلاعوض است؛البته  این مبلغ به مددجویانی که ازدواج مجدد می‌کنند هم داده می‌شود.

*وجود 75 هزار حامی اکرام و محسنین

شیران درباره «تعداد خیران حامی کمیته امداد»، افزود: حدود 450 هزار مشترک صندوق صدقات خانگی و حدود 75 هزار حامی «اکرام» و «محسنین» داریم و در کل، 500 هزار خانوار در استان مخاطب ما هستند.

وی درباره تأمین «مسکن برای مددجویان»، گفت: یکی از بزرگترین معضلات ما در استان تهران تأمین مسکن مددجویان به خصوص در کلانشهر تهران ، ری و لواسان که قیمت‌ها بیشتر است.ما بیست میلیون وام بلاعوض و 15 میلیون به صورت وام برای خرید مسکن پرداخت می‌کنیم .

مدیرکل کمیته امداد استان تهران تصریح کرد: مسکن مهر در تهران نداریم اما در شهرستانها به صورت محدود است.با شرکت‌های عمران مسکن مهر در حال رایزنی هستیم تا ظرفیت خالی را در اختیار بگیریم.

وی درباره «فعالیت اقتصادی در کمیته امداد»، خاطرنشان کرد: مجتمع اقتصادی  رویکرد مددجویی دارد نه رویکرد بنگاه داری و اصلا بحث بنگاه داری نداریم. یکی از کارها خرید فرش مددجویان است. عده زیادی از مددجویان فرش تولید می‌کنند اما توان فروش آن را ندارند؛ در نتیجه ما مددجو را حمایت می‌کنیم و فرش را از او می‌خریم بعد بحث فروش یا صادارات آن را انجام‌ می‌دهیم. ‌

مدیرکل کمیته امداد بیان داشت: صنایع دستی مددجویان هم فروشگاه‌هایی در استانها دارد که این فروشگاه‌ها صنایع دستی را از مددجویان می‌خرند و می‌فروشند و آنچه درآمد فروشگاه هست باز به چرخه کمیته امداد برمی‌گردد.