6 افسانه درباره خواب که شاید ندانید

برخی قسم می خورند که تنها با خوردن یک لیوان شیر گرم می توان خواب راحتی داشت و برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که برای داشتن خوابی راحت نباید هیچگاه قبل از خواب پنیر خورد. اما سوال اینجاست که چگونه می توان در این نظرات، افسانه را از واقعیت علمی جدا کرد. در ادامه این مطلب می خواهیم در مورد ۶ افسانه و باور عمومی در مورد خواب صحبت کنیم و شما را در جریان واقعیت علمی آن ها قرار دهیم.

۱- هر کسی به ۸ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد

این را بدون شک شما نیز شنیده اید، همه شنیده ایم. واقعیت این است که مقدار خوابی که هر شخص در شبانه روز نیاز دارد به فاکتورهای مختلفی وابسته است، از جمله ژنتیک. دکتر نیل استنلی، کارشناس خواب، در مصاحبه ای با روزنامه ایندیپندنت در این باره چنین می گوید:«نیاز به خواب مانند قد افراد است، همه ما انسان های متفاوتی هستیم و نیاز ما به خواب به مقدار زیادی به ژنتیک ما برمی گردد».

بر اساس گفته های کارشناسان و محققان دانشگاه هاروارد، تحلیل مدت زمانی که در رختخواب هستید، مقدار ساعاتی که هر شب می خوابید و این که هر روز چه میزان احساس راحتی و آرامش می کنید به شما کمک می کند که مقدار ایده آب خوابی که بدنتان در شبانه روز نیاز دارد را تعیین کنید.

۲- نوشیدن شیر باعث می شود که خیلی زود به خواب بروید

نوشیدن شیر قبل از خواب و تاثیر آن بر روی داشتن یک خواب خوب یک باور عمومی است که حتی در تبلیغات تلویزیونی و فیلم ها و سریال ها به آن اشاره شده است. اما بر اساس مطالعات محققان دانشگاه آرکانزاس هیچ مدرک علمی و معتبری در تایید این موضوع وجود ندارد. به باور این محققان، چنین باوری از این موضوع ناشی می شود که شیر حاوی مقادیر کمی تریپتوفان است، آمینو اسیدی که برای تولید هورمون های سروتونین و ملاتونین در بدن مورد استفاده قرار می گیرد و این هورمون ها به نوبه خود به خوابیدن کمک بسیاری می کنند. با این وجود، مقدار تریپتوفان موجود در شیر آن قدر نیست که شخص را خواب آلود نماید.

۳- پنیر باعث کابوس دیدن می شود

اگر چه بسیاری اوقات، افراد بی خوابی خود را به گردن پنیر می اندازند اما بر اساس تحقیقات متخصصان تغذیه، هیچ مدرک علمی و متقنی در ثبات این باور عمومی وجود ندارد. محققان بر این باورند که افراد دارای حساسیت نسبت به لاکتوز ممکن است در صورت مصرف لبنیات پیش از خواب و در اثر نفخ یا دل دردی که از این عادت شبانه ناشی می شود دچار مشکل شوند که ربطی به کابوس و پنیر ندارد.

۴- چرت زدن در طول روز، خوابیدن در شب را دشوار می سازد

بسیاری بر این باورند که چرت زدن در طول روز باعث می شود که خوابیدن در طول شب برای شما سخت شود اما بر اساس مطالعات مرکز خواب ایالات متحده، چرت زدن کوتاه در طول روز هیچ تاثیر منفی بر روی خواب شبانه شما ندارد. در واقع ساعت های درونی بدن طوری برنامه ریزی شده اند که ما را در هنگام ظهر خواب آلود کنند. یک چرت کوتاه ۲۰ دقیقه ای در طول روز بسیار خوب است به شرطی که وارد مرحله خواب عمیق نشوید زیرا وارد شدن به این مرحله از خواب باعث می شود که در ادامه طول روز احساس خستگی کنید.

۵- خواب آلودگی به دلیل تعداد کم ساعاتی که در طول شبانه روز می خوابید ایجاد می شود

کاملاً امکان پذیر است که ۸ یا ۹ ساعت در طول شب بخوابید و در ادامه روز هنوز احساس خستگی بکنید که از بند آمدن ناگهانی و موقتی نفس در هنگام خواب حاصل می شود. افرادی که چنین اختلالی دارند هنگام خواب به یکباره تنفس آن ها متوقف می شود که باعث می گردد آن ها در طول شب بارها و بارها بیدار شوند. چنین شرایطی، داشتن خوابی عمیق را دشوار خواهد ساخت که خواب آلودگی در طول روز را در پی خواهد داشت.

۶- تنها برخی افراد در طول شب خواب می بینند

بسیاری از افراد بر این باورند که برخی اصلاً خواب نمی بینند. اما محققان تصریح می کنند که همه هر شب خواب می بینند. در واقع، هر فرد به طور متوسط شبی ۴ تا ۶ خواب می بیند و این خواب ها و رویاها زمانی رخ می دهند که فرد وارد فاز عمیق خواب می شود. افرادی که فکر می کنند خواب نمی بینند تنها خوابشان را به یاد نمی آورند و مشخص نیست که چرا برخی از افراد خواب خود را بهتر از دیگران به یاد می آورند.