عمر ازدواج متقاضیان طلاق توافقی چقدر است؟

محمدباقر الفت در نشست با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری را متمرکز شدن در کاهش از این نوع طلاق­‌ها و دعاوی خانواده دانست و اظهار کرد: با بررسی طلاق­ توافقی در سنین پایین، این موضوع به شکلی از فساد می‌انجامد زیرا فرد دچار مشکلات عاطفی می‌شود و با توجه به جوان بودن آنان، این نوع طلاق به روند فساد اخلاقیکمک می‌کند.

معاون رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به وجود گسست­ فرهنگی بین فرزندان و والدین، افزود: فرزندان آنگونه که باید از والدین تبعیت نمی‌کنند و درس‌های زندگی را از خانواده نمی‌پذیرند لذا مهارت زندگی مشترک را در زمان تجرد از والدین نمی‌آموزند و وقتی وارد زندگی مشترک می‌شوند حقوق و تکالیف‌شان را نمی‌دانند و نمی‌توانند روابط عاطفی مناسبی با یکدیگر داشته باشند.

الفت با بیان اینکه کمبود مهارت­‌های زندگی­ مشترک عمده علت طلاق توافقی در سنین نخست ازدواج است گفت: آموزش‌های پیش از ازدواج به منظور کسب مهارت زندگی مشترک ضروری است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه تصریح کرد: از آنجا که الزام قانونی به حضور درکلاس­‌های هشت ساعته وجود ندارد، معمولا برخی زوجین از حضور در دوره‌های آموزشی امتناع می‌کنند.

وی با پیشنهاد تصویب پیش نویس طرح الزامی شدن آموزش قبل از ازدواج در مجلس گفت: پیش‌نویس این طرح در قالب یک ماده واحده و هشت تبصره تهیه شده که در این ماده پیشنهادی آمده است «یکسال پس از ابلاغ این قانون، ثبت نکاح دایم در دفاتر ازدواج منوط به ارائه گواهی گذراندن دوره‌های آموزش پیش از ازدواج است و دفاتر ثبت ازدواج موظف هستند از ثبت ازدواج‌هایی که فاقد گواهی مذکور هستند خودداری کنند.»