نکات طلایی برای جوانانی که در ازدواج دست به عصا شده‌اند

فاطمه دانش‌یزدی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد، با بیان این‌که عوامل اقتصادی وازدواج رابطه زیادی با یکدیگر دارند، اظهار کرد: ضروری است پیش از ازدواج مسائلی که در خانواده ریشه اقتصادی دارند مورد توجه خانواده‌ و زوج‌ قرار گیرد.

وی، توان مالی را یکی از مهمترین عوامل در آغاز زندگی مشترک دانست و بیان کرد: مسکن، جهیزیه، هزینه‌های رفاهی و معیشتی از جمله مواردی است که ریشه اقتصادی دارند و بالا رفتن نرخ دلار باعث افزایش قیمت آن‌ها شده است. وضعیت کنونی قیمت‌ها باعث شده که جوانان برای تشکیل زندگی با مشکلات مواجه شوند و مسئولان باید این موانع را از سر راه زوجین بردارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد، پایین آوردن سطح توقع متناسب با درآمد خانواده، جلوگیری از اسراف و هزینه‌های غیرضروری را مهمترین عناصر تسهیلگر در شرایط ازدواج عنوان کرد و افزود: هرچند افزایش نرخ دلار، بازار را از حالت تعادل خارج کرده ولی فاصله گرفتن از نسخه‌های مصرفی و تکیه بر اصل سبک زندگی ایرانی- اسلامی عبور از مشکلات اقتصادی را امکان‌پذیر می‌کند.

لزوم تغییر فرهنگ تعیین مهریه سنگین

دانش‌یزدی، شناخت عوامل موثر بر سبک زندگی در عصر کنونی را حائز اهمیت دانست و بیان کرد: مشارکت دستگاه‌های اقتصادی و فرهنگی برای حل دغدغه اقتصادی جامعه ضروری است.

وی با اشاره به این‌که مهریه‌های سنگین به یک معضل اجتماعی تبدیل شده، خاطرنشان کرد: در سبک زندگی اسلامی و ارزش‌های ملی نیز میزان مهریه معقول مورد تاکید قرار گرفته بنابراین باید فرهنگ فعلی حاکم بر جامعه نسبت به این موضوع تغییر کند.

این مسئول با بیان این‌که معقول سازی میزان مهریه زمینه ساز تحکیم خانواده است، گفت: شرایط فعلی باعث شده برخی از مهریه به عنوان اهرم طلاق استفاده کنند که جلوگیری از آن نیازمند راهکارهای تبلیغی و فرهنگ سازی منسجم است.

مدیرکل امور بانوان استانداری یزد در ادامه با اشاره به این‌که در زمینه فرهنگ‌سازی اقدامات پراکنده‌ای انجام شده اما تاکنون نتوانسته راهگشا باشد، افزود: در این زمینه رسانه‌ها، صدا و سیما، نهادهای فرهنگی و مذهبی فعال نقش محوری دارند. بسیاری از رفتارهای اخیر کشور نسبت به مسئله اقتصادی ناشی از عدم آگاهی‌های مردمی در جامعه و دامن زدن به رشد مشکلات است که موضوع مهریه نیز از قاعده جدا نیست.

مسائل اقتصادی تنها عامل ازدواج نکردن جوانان نیست

«فخرالسادات خامسی‌هامانه» مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با بیان این‌که مسائل اقتصادی تنها عامل ازدواج نکردن جوانان نیستند، گفت:‌ همیشه وضعیت اقتصادی به داشتن زندگی خوب کمک نمی‌کند. زوج‌ها اگر باهم تفاهم و همدلی داشته باشند می‌توانند مشکلات اقتصادی خود را نیز حل کنند. بسیاری از مشکلات میان دختر و پسر ریشه در شرایط اقتصادی ندارد اما به دلیل نبود مهر و محبت میان آن‌ها، به وضعیت اقتصادی ارتباط پیدا می‌کند.

این مقام مسئول با بیان این‌که ساماندهی مشکلات اقتصادی جوانان نیازمند تعامل دولت و سمن‌ها است، تأکید کرد: دولت و نهادهای دولتی باید با برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات اقتصادی جوانان تلاش کنند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد، با اشاره به این‌که دولت باید برای کاهش دغدغه مردم تلاش‌ می‌کند، اظهار کرد: در شرایط کنونی یکی از مهمترین عواملی که مانع ازدواج به موقع جوانان می‌شود وضعیت اشتغال آن‌هاست بنابراین می‌طلبد با بسترسازی مناسب در راستای رفع این مشکل تلاش شود. با توجه به این‌که یکی از شروط اصلی ازدواج، داشتن شغل و راه درآمد مناسب است، باید مسئولین برای اشتغالزایی جوانان برنامه‌ریزی کنند.

خامسی با بیان این‌که آمار تحصیل کنندگان بیکار جامعه افزایش یافته، خاطرنشان کرد: در کنار مشکل اشتغال، افراد نیز انتظار شغل‌هایی دارند که متناسب با سطح تحصیلاتشان باشد.

وی با اشاره به این‌که مردم باید در این زمینه همراهی کنند و سطح انتظاراتشان را پایین‌تر بیاورند، اظهار کرد: خانواده‌ها نباید با اصرارهای بی‌مورد فرزندان را مجبور به تحصیل در رشته‌های خاص و بدون موقعیت شغلی کنند. همه ما باید این واقعیت را بپذیریم که شغل‌های اداری ظرفیت محدود دارند و نمی‌توان این خواسته غیرمنطقی را به عاملی برای عدم ازدواج جوانان تبدیل کنند.

وی با اشاره به این‌که عوامل متعددی در تمایل نداشتن جوانان به ازدواج نقش دارند، اظهار کرد: تعیین مهریه و مخارج زیاد ازدواج، مانع از تمایل افراد به تشکیل خانواده می‌شود. خانواده‌ها نقش مهمی برای سهولت ازدواج جوانان دارند و آن‌ها می‌توانند با راهنمایی‌های خود باعث کاهش هزینه‌های ازدواج شوند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد، با بیان این‌که اکنون وقت آن رسیده که افراد از تشریفات، چشم و هم چشمی‌ها و هزینه‌های غیر ضروری فاصله بگیرند، گفت: یکی از اثرات تجمل‌گرایی در میان خانواده‌ها بالارفتن سن ازدواج است. نباید به خاطر مادیات آرامش را از خود گرفت. ارزش روح و روان آدم خیلی مهم‌تر از این است که با قسط و قرض خیال آسوده را از خانواده بگیریم.

این مقام مسئول با تاکیدبر لزوم افزایش سطح آگاهی خانواده‌ها در زمینه کاهش موانع ازدواج، خاطرنشان کرد: ترویج روحیه سازش، تاکید نکردن برروی مسائل اقتصادی، ایجاد اشتغال و سلامت اجتماعی خانواده‌ها در گرو داشتن آرامش است که به هیچ وجه با موضوعات اقتصادی تامین نمی‌شود.