بازگشایی موزه باستان‌شناسی خلخال بعد از 5 سال تعطیلی

محمدرضا شایقی رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان خلخال با اعلام این خبر تصریح کرد: در پنج سال اخیر به دلایل امنیتی و رطوبت‌های ساختمان بنای موزه، این موزه تعطیل شده بود.

وی افزود: با پیگیری مکرر اداره میراث فرهنگی شهرستان خلخال و در پاسخ به مطالبه مردم و همچنین با پیگیری مدیرکل میراث فرهنگی استان و فرماندار خلخال، عملیات مرمت بنای موزه تسریع شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خلخال ادامه داد: عملیات مرمت در شش ماهه نخست سال جاری با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال انجام و در نهایت مطابق وعده های طرح شده در هفته گردشگری این موزه بازگشایی شد.

شایقی تصریح کرد: اشیای موزه خلخال که به امانت در مخزن موزه باستان شناسی استان اردبیل نگهداری می‌شد به شهرستان خلخال انتقال داده شد.

وی ادامه داد: 53 قطعه شیء تاریخی از ادوار مختلف پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی در این موزه به نمایش گذاشته شده که شامل انواع سفال، کتاب های خطی، قرآن دست نویس و اشیا فلزی از جنس طلا و مفرغ است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خلخال همچنین از راه اندازی موزه سنگ در این بنا خبر داد و افزود: انواع سنگ قبرهای دوره اسلامی از ایلخانی تا صفوی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

شایقی با بیان اینکه موزه باستان شناسی خلخال آماده بازدید گردشگران است ادامه داد: این موزه در سال 1382 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.