اجرای تحول در گروی «تهیه چارچوب تفصیلی برنامه‌ها و الزامات» تا یک ماه آینده

آیین رونمایی و تبیین برنامه اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش امروز در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد.

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: با تلاش همکارانم، زیرنظام‌های سند تحول و اهداف‌ دوره‌های تحصیلی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید.

وی با بیان اینکه نقشه راه آموزش و پرورش، سند تحول است، افزود: این نظام برنامه‌ریزی یک انسجام و آرامشی به فعالیت‌های ما می‌دهد؛ در این راستا برای اینکه برنامه‌هایی که در حوزه ستادی انجام می‌شود منطبق با سند تحول باشد، مرکزی خواهیم داشت تا رصد فعالیت حوزه‌ها و انطباق آن را انجام دهد.

بطحایی ادامه داد: سند تحول همان زیرنظام‌هاست و برنامه‌هایی که در زیر نظام‌ها تدوین شده است، سند تحول است یعنی تحول، عمل کردن برنامه‌ها در زیرنظام‌های سند تحول است. 

وی افزود: هر برنامه یک شناسنامه و چارچوب اجرایی دارد و یکی از موارد که نیاز داریم این است که این برنامه عملیاتی باید مشخصاً اعلام کند در جدول سند تحول به چه الزاماتی نیاز داریم؛ زیرا ستاد بودجه به زودی تشکیل می‌شود و ما باید خروجی برنامه‌ها و الزامات را تا یک ماه دیگر آماده کنیم تا در بودجه بیاید وگرنه روی کاغذ باقی می‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر نتوانیم الزامات برنامه‌ها را اعلام کنیم، در پایان سال ۹۸ هم مجددا سندی را تولید کردیم که فهرستی از برنامه‌های خوب است اما اتفاقی نیفتاده است.

وی با بیان اینکه تحول چرخش از وضع فعلی به مطلوب است، گفت: مدرسه رکن تصمیم‌گیری است ‌و باید مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت باشد اما بخشنامه از ستاد و ادارات به مدرسه فرستادن، نشانه این است که مدرسه هنوز کانون نیست.

بطحایی با تأکید بر اینکه اگر تحول در ذهن ما روی ندهد، به واقع صورت نمی‌گیرد، افزود: تا ارتباط سند تحول با نقشه ذهنی ما انطباق پیدا نکند، چرخش صورت نمی‌گیرد. 

وی با اشاره به برنامه ویژه مهر، گفت: در سال تحصیلی جدید برای پایه‌های چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم، ۲ ساعت از برنامه درسی به مدرسه تفویض کردیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه در مدرسه به دانش‌‌آموزان آموزش می‌دهیم باید با نیازهای فردی و اجتماعی انطباق داشته باشد و اگر موانع را کنار نزنیم تحول اتفاق نمی‌افتد.

وی با تأکید بر چابک سازی ساختار سازمانی، گفت: یکی از موانع فعالیت ما وجود ساختار طولانی و پرحجم است و با اجرای سند تحول نقش ادارات آموزش و پرورش باید تغییر کند و نقش هدایت و نظارت بالینی داشته باشد.

بطحایی تصریح کرد: یکی از دلایل عدم تحول، تعلق سازمانی است اما باید درد جراحی را بپذیریم و تعلق را ببریم البته برای اجرای موفق سند تحول باید امسال این جلسات را بیشتر کنیم و گفت‌وگوها از گفت‌وگوهای یک طرفه خارج شود.