کتاب درسی نونگاشت تا ۴ سال آینده نداریم

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش  در حاشیه  مراسم رونمایی از تمبر یادبود  به نام شهید حججی، با بیان اینکه برنامه درسی یکی از ارکان فرایند یاددهی و یادگیری محسوب می‌شود، گفت: هنوز کتاب درسی بخش عمده‌ای از محتوای آموزشی است، اما در حوزه دانش برنامه پیشرفته آموزشی را داریم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: برنامه‌های درسی پیشرفته در نظام آموزشی دنیا داریم. امسال پایه دوازدهم با ۲۰۰ عنوان کتاب درسی برقرار شد و مبنا این است که تا ۴ سال کتاب نونگاشت نداشته باشیم البته این امر به معنی این نیست که اصلاحات جزئی در این کتاب ها صورت نگیرد. تلاش می‌کنیم همت خود را صرف کیفیت برنامه درسی کرده و کتاب‌های درسی را بیشتر به سوی برنامه‌های درسی سوق دهیم.

بطحایی گفت: رئیس جمهور گفته اند از دید خود کتاب‌های درسی را مورد نقد قرار دهید و قرار است در سطح یک مسابقه دانش آموزان در نقد کتب درسی خود  شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های کمک آموزشی از حداقل استاندارد‌های تالیف یک کتاب برخوردارند و سیستم آموزش ما را هدف قرار داده اند، تصریح کرد: در صحنه مبارزه‌ای قرار گرفته ایم که تمام استاندارد‌های ما را زیر سوال برده است. یک موسسه غیر حرفه‌ای بلافاصله کتابی را توزیع می‌کند به نام حل المسائل و تمام نقشه‌ها و طرح‌های نظام آموزشی برای رسیدن دانش آموز به پاسخ را نقش بر آب می‌کند. این امر کمترین اثر  فاجعه‌ای است که دارد اتفاق می‌افتد. بچه‌ها احساس می‌کنند حضور در مدرسه ضرورتی ندارد. بچه‌ها بر این اعتقادند که با خواندن این کتب و تست زدن می‌توانند در امتحانات قبول شده و به پایه بالاتر بروند.

وزیر آموزش و پرورش  گفت: از دوره ابتدایی عدم ورود این کتب را اجرایی کرده ایم، ولی تاکنون زور آموزش و پرورش به اینکه کنکور را حذف کند نرسیده و تا زمانی که کنکور باشد فساد‌های مالی و کتب آموزشی و تست را نمی‌شود برداشت. تجویز هر نوع کتب کمک آموزشی و آزمون‌های سنجش هوش، پرورش استعداد در دوره ابتدایی ممنوع و با آن برخورد جدی و شدید می‌شود.

 وزیر آموزش و پرورش افزود: بچه‌های ما در دوره ابتدایی در حیث فعالیت‌های پرورشی و تربیت در خطر هستند و باید با این مانع برخورد کنیم. یکی از دلایل رونق این بازار ضعف در کتب و برنامه درسی است. این امر به عنوان بهانه در دست این موسسات قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اهداف پرورشی در مدارس را به نفع اهداف پژوهشی هزینه کرده و در سند یادگیری سهم اهداف پرورشی را کاهش داده ایم و در دوره متوسطه هنوز زورمان به حذف کتب کمک آموزشی نرسیده است.

بطحایی اظهار داشت : باید نظام آموزشی خود را پالایش کنیم و خانواده‌ها باید با این گفتمان آشنا شده و باور کنند که فرزند آن‌ها وقتی موفق است که یاد بگیرد دست افتاده را چطور بگیرد، احترام به بزرگتر را یاد بگیرد. باید به تدریج خمیر درخت تنومند تعلیم و تربیت را تغییر داده و این مسیر را تصحیح کنیم. شهید حججی هنرجوی هنرستان مدارس ما بوده و در فضای نظام تعلیم و تربیت ما تنفس کرده است. امیدوارم بتوانیم مقصد تعلیم و تربیت را به سرعت طی کرده و موانع را از سر راه برداریم.