مرمت نامناسب عمارت "کلاه فرنگی" صدای حق شناس را درآورد

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با انتقاد روند مرمت عمارت کلاه فرنگی تاکید کرد که هرچه سریعتر این عمارت به موزه پلیس تبدیل شود.

محمدجواد حق شناس با اشاره به عمارت کلاه فرنگی که در داخل حیاط آگاهی شاپور  قرار دارد،  گفت: پیش از آن‌که پلیس آگاهی در محدوده شاپور مستقر شود،  آنجا در اوایل دوره پهلوی پادگان شاپور  بود.

وی با بیان اینکه ساختمان شاپور جز اولین ساختمان هایی است که رضاشاه در دوران سردارسپه ای خود آنجا را ساخت و شاید تاریخ  شکل گیری ارتش نوین  با این مجموعه گره خورده، باشد ادامه داد:  این مجموعه در ابتدا  در اختیار ژاندامری بوده و بعد از تشکیل پلیس،  به مرکز آگاهی تهران بزرک تبدیل شد و در دل  این پادگان یک عمارت ارزشمند کلاه فرنگی وجود دارد که قدمتش از پادگان شاپور نیز  بیشتر است و به نظر می رسد برای اواخر قاجار باشد.

حق شناس با بیان اینکه این ساختمان از آنجایی که  در اختیار نظامی ها بوده است،  بیشتر مورد حفاظت قرار گرفته و آسیب کمتری  دیده است، افزود: با اینکه این مجموعه ارزشمند مورد توجه سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته و در حال مرمت است اما شیوه احیاء آن درست نبود و بجای مرمت شاهد تخریب بیشتر هستیم، بگونه ای که حتی آجرهای قدیمی کنار گذاشته شده و از آجرهای نو و جدید استفاده می‌شود و جای سوال است که این گونه مرمت بر چه اساسی انجام می شود و بر  کدام شیوه مرمت منطبق است؟

وی با بیان  اینکه حتی نماینده سازمان میراث فرهنگی نیز با این بهانه که دو هفته است منصوب شده از قبول مسئولیت این شکل مرمت خودداری کرده و اعلام داشت که در  قالب پیمانکاری، مرمت و احصا این بنا،  برون سپاری شده است گفت: لازم است سازمان میراث سریعا نسبت به تغییر شیوه مرمت این بنا تصمیم گیری کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه لازم است که مسئولان نیروی انتظامی نیز پیشنهاد مدیریت شهری در مورد تبدیل این عمارت به موزه پلیس را در دستور بررسی قرار دهند، ادامه داد:  مدیریت شهری تجربه موفقی در تبدیل خانه تیمورتاش به موزه جنگ که در دل دانشگاه افسری است، دارد و برهمین اساس پیشنهاد می شود در راستای حفظ و مرمت عمارت کلاه فرنگی، این محل به موزه پلیس تبدیل شود.

حق شناس افزود: از آنجایی که در محدوده 6 هکتاری پلیس اگاهی شاپور،درختان زیادی نیز وجود دارند شهرداری منطقه 11 اعلام کرده است که طی تفاهمی می‌تواند نسبت به بازسازی عمارت و "سردر ورودی" تاریخی این مرکز اقدام کند و در عوض این عمارت برای دسترسی عموم باز شود.