خدمات ویژه آستان قدس به زائران روشندل

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در مراسم روز جهانی عصای سفید که در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار شد؛ گفت: روشندلان عزیز به‌ظاهر فاقد قدرت بینایی هستند، اما بسیاری از آنان از چهره‌های فرهیخته جامعه به‌شمار می‌آیند و در حوزه کسب علم و دانش به مدارج بالا رسیده و برخی نیز در حوزه حفظ قرآن و مطالعه مفاهیم قرآنی فعالیت دارند.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: برخی از چهره‌های مجاهد و مبارزی نیز که برای دفاع از دین و کشور مقابل دشمنان ایستادند، بینایی خود را از دست دادند و جانباز شدند، اما آن‌ها حقیقتا الگو‌های جامعه ما هستند که بینایی حقیقی را به‌دست آوردند.

وی با تقدیر از خانواده‌های روشندلان بیان کرد: خانواده‌های روشندلان عزیز که دست آن‌ها را می‌گیرند و زندگیشان را تسهیل و آسان می‌کنند و برای رفع مشکلات آن‌ها تلاش می‌کنند، افرادی شایسته تقدیر هستند.

رئیسی تأکید کرد: هرچند در روز عصای سفید از مقام جهاد، ایثار و گذشت جانبازان و توجه به اقشاری که به دلایلی بینایی خود را از دست داده‌اند تقدیر و تجلیل می‌شود، اما این تقدیر‌ها نباید در اقدامات تشریفاتی خلاصه شود بلکه باید اقدامات واقعی برای رفاه حال آنان انجام شود.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: قشر روشندل باید به‌لحاظ خدمات حقوقی، اقتصادی و مالی، کار و اشتغال مورد توجه قرار گیرند و مسؤولان مختلف به این قشر به‌صورت ویژه توجه کنند.

وی اظهار کرد: همه دستگاه‌ها در کشور موظف هستند زندگی روشندلان را تسهیل کنند و مناسب‌سازی فضای شهری برای جانبازان و روشندلان جامعه بسیار مهم است.

رئیسی با تأکید بر ارائه خدمات «میزبانی ویژه» از سوی آستان قدس رضوی برای جانبازان و معلولان جسمی؛ ادامه داد: مناسب‌سازی خدمات و اماکن زیارتی برای روشندلان در دستور کار آستان قدس بوده و در این زمینه گام‌هایی نیز برداشته و اقداماتی انجام شده است تا تشرف جانبازان عزیز، سالمندان، روشندلان و سایر افرادی که به‌نحوی معلولیت یا محدودیت جسمی دارند، به حرم مطهر رضوی تسهیل شود.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: زمان‌هایی ویژه را نیز برای زائران ناتوان و معلول در نظر گرفته‌ایم تا آن‌ها در کنار ضریح مطهر و روضه منوره زیارتی دلنشین داشته باشند.

وی تأکید کرد: مکانی را که آستان قدس رضوی برای ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی در اختیار روشندلان گذاشته باید با پیگیری سریع‌تر راه‌اندازی شود.

رئیسی گفت: در اختیار گذاشتن وسیله نقلیه و تسهیل زیارت از جمله اقداماتی است که تاکنون در آستان قدس رضوی انجام شده، اما نباید به‌همین میزان بسنده شود، باید از روشندلان، مشکلاتشان برای تشرف به حرم مطهر رضوی را پرسید و تلاش شود تا این مشکلات رفع شود.