پیش دبستانی حاشیه شهرها نیازمند توجه ویژه

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه پیش دبستانی‌ها را به سمت مناطق محروم، دوزبانه، مرزی و حاشیه شهرها متمرکز کردیم گفت: نرخ پوشش پیش دبستانی در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، خوزستان، سمنان، ایلام و خراسان شمالی به بالای ۸۰ درصد رسیده است.

رخساره فضلی درباره زمان استقرار و پوشش همگانی دوره پیش دبستانی اظهار کرد: آموزش و پرورش پیچیدگی‌های خودش را دارد و بسیار گسترده است و نمی‌توان در شرایط فعلی باری بر دوشش اضافه کرد.

وی افزود: توسعه پیش دبستانی ها را به سمت مناطق محروم، دوزبانه، مرزی و حاشیه شهرها متمرکز کردیم و از حمایت دولت برخوردار شدیم.

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در همه کلاس‌های پیش دبستانی، کودکان با نیازهای ویژه و دارای معلولیت، کودکان با خانواده دشوار، بی سرپرست و بدسرپرست را نیز مورد توجه خاص قرار دادیم گفت: در چندسال اخیر اتفاقات خوبی رخ داده و نرخ پوشش ما در این دوره در استان خوزستان به حدود ۱۰۰ درصد، در سیستان و بلوچستان به بالای ۸۰ درصد، در خراسان شمالی به بالای ۹۰ درصد و در سمنان به حدود ۹۸ درصد و در ایلام به ۹۹ درصد رسیده است.

فضلی ادامه داد: رشد پیش دبستانی در استان پهناوری مانند سیستان که شرایط اقتصادی و فرهنگی متفاوتی دارد دستاورد قابل توجهی است و نشان می دهد باید فرهنگ حضور در پیش دبستانی نهادینه شود تا به اهدافمان دست یابیم. به همین علت چندان به دنبال اجباری شدن این دوره نیستیم و فرهنگ سازی اهمیت بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در حاشیه شهرهای بزرگ از جمله تهران است اظهار کرد: حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی نیازمند توجه هستند. امسال با تاکید ویژه وزیر توانستیم در سازمان مدیریت از توسعه و حمایت پیش دبستانی‌ها دفاع کنیم و آن را وارد دستورالعمل ساماندهی پیش دبستانی‌ها کنیم، البته هنوز نتوانسته‌ایم به عنوان یک بخش مجزا ردیف اعتباری برایش بگیریم. پیش دبستانی‌ها در حاشیه شهرها در دستورالعمل به عنوان بخش دولتی با مشارکت مردم شناخته شده‌اند.

مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۲ هزار مربی برای ۹۸۴ هزار نوآموز داشتیم عنوان کرد: امسال برای جذب نیرو سیاست‌هایی را اعلام و شاخص هایی را معین کرده بودیم و سعی‌مان این بود که رشته های غیرمرتبط کمتر وارد این حوزه شوند، البته این گفته به این معنا نیست که همه مربیان ما فارغ‌التحصیل رشته علوم تربیتی، کودک و روانشناسی اند اما اکثرا اینگونه‌اند و امیدواریم کیفیت آموزش پیش دبستانی در آینده بهتر باشد.