به گزارش فارس، مصطفی قانعی در حاشیه سیزدهمین جشنواره ابنسینا اظهار داشت: تا شهریور سال آینده ۹ داروی جدید در کشوررونمایی میشود و اسفند سال جاری تمام تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی در یک حرکت جهادی برای قطع وابستگی دورهم جمع میشوند.

وی افزود: بعد از اینکه ایران در عرصه تولید مواد اولیه دارویی وارد شد معامله کشورهای اروپایی با ما فرق کرد و زمانی که دیدند قادر به تولید این مواد در داخل کشور هستیم برای از دست ندادن بازار خود در ایران تلاش بسیاری را آغاز کرده‌اند تا تولید را در داخل ایران با برند خودشان حفظ کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه اسفند امسال برای قطع واردات ۱۰۰ ماده اولیه دارویی اقدام می‌کنیم، ‌گفت: همیشه از دانشگاه شروع می‌کردیم اما این بار شرکت‌ها را وارد کرده‌ایم و به آنها گفته‌ایم که نیازهای خود را بگویند این نیاز توسط وزات بهداشت یا بانک‌ها حل می‌شود تا مواد اولیه دارویی در داخل تولید شوند.

قانعی گفت: برای نخستین بار تمام توان ملی خود را برای قطع وابستگی در تولید مواد اولیه دارویی جزم خواهیم کرد، قبل از پایان دولت دهم باید واردات مواد اولیه دارویی را قطع کنیم.

قانعی در پاسخ به این پرسش که همواره در بخش تحقیقات و نوآوری اسم دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌درخشد، روند پژوهش در سایر دانشگاه چگونه است؟ گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت‌های خود را زودتر شروع کرد و و منابع بیشتری را در این زمینه صرف کرده است بنابراین در بخش تحقیقات و نوآوری جلوتر است.

وی بیان کرد: سرعت تحقیقات در تمام دانشگاه‌های کشور خوب است به جز۱۰ درصد دانشگاه‌ها که نسبت به انجام مأموریتشان موفق نبودند و این به‌دلیل فضای محدود دانشگاه و سایر مشکلات است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت وضعیت علمی هر دانشگاه را به اطلاع هیئت امنای آن می‌رساند و آنها به عنوان تکلیف به رئیس دانشگاه می‌گویند باید این مشکلات حل شود، حداقل یک درصد از بودجه دانشگاه باید برای پژوهش صرف شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کشور هنوز در بحثتولید واکسن به خارج وابسته است، گفت: در انستیتو پاستور ایران پروژه تولید تمام واکسن‌های وارداتی شروع شده است و تا دوسال آینده خودکفایی کامل در این عرصه ایجاد می‌شود.

وی گفت: ۲۴ داروی بیوسین دار را هدف قرار داده‌ایم و تا ۲ سال آینده داروهای گران قیمت و مورد نیاز بیماران صعب‌العلاج را که بیش از ۲۰ قلم داروست تولید می‌کنیم. با این اقدام ایران به لحاظ تولید داروهای بیوسین‌دار از کشورهای پیشرفته‌ای مانند چین، روسیه و هند جلو می‌افتد.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران دارویی را به نام پروبیوتیک که از طرف معاونت تحقیقات و فناوری تأمین اعتبار و پشتیبانی شد در دست تولید دارد.

وی گفت: پروبیوتیک سیستم ایمنی بدن را فعال کرده بهگونهای که شانس عفونت را کم میکند هماکنون پروبیوتیک به ماست اضافه میشود و همراه با خوردن آن سیستم ایمنی تقویت میشود که تا قبل از این وارداتی بود ولی هماکنون این فناوری را در داخل کشور تولید میکنیم.