در زمان وقوع توفان ‌و رعد و برق چه کنیم؟

همه توفان‌های تندری خطرناک  و همراه با رعد و برق‌ هستند. سایر پدیده‌های خطرناک همراه با توفان‌های تندری عبارتند از: گردباد، بادهای شدید، بارش تگرگ و سیل ناگهانی. این سیل در مقایسه با سایر پدیده‌های توأم با توفان تندری تلفات بیشتری به همراه و در برخی نقاط، توفان‌های تندری خشک، شیوع بیشتری دارند. در این هنگام باران حاصل از این پدیده به سطح زمین نمی‌رسد و تبخیر خواهد شد. اما برق حاصل از آن به زمین رسیده و موجب حریق در جنگل‌ها می‌شود.

در خصوص این موضوع احمد سلطانی مدیر کل آموزش عمومی، پایه و همگانی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر اظهار کرد: توفان‌های تندری به صورت موردی‌، گروهی یا پشت سر هم اتفاق می افتند که اگر موردی از این توفان ها برای مدتی طولانی در ناحیه‌ای ادامه داشته باشد، بیشترین خسارات و تلفات را به همراه دارد.

وی در ادامه بیان کرد: آب و هوای گرم و مرطوب، بهترین شرایط برای بروز توفان تندری می‌باشد، حدود 10 درصد توفان‌های تندری تحت عنوان موارد شدید دسته‌بندی می‌شوند؛ تگرگ‌هایی به قطر 2 سانتی‌متر و  بادهایی با سرعت حدود 90 کیلومتر بر ساعت و گردباد حاصل این نوع توفان هستند.

سلطانی با بیان اینکه رعد و برق دامنه خسارات و تلفات را افزایش می‌دهد، افزود: اغلب موارد مرگ و میر و صدمات ‌ناشی از توفان تندری زمانی روی می‌دهند که مردم در فضای بیرون از خانه هستند و برقی که به افراد اصابت می‌کند، فاقد بار الکتریکی بوده است؛ بنابر این باید فوراً اقدامات کمکی را شروع کرد.

مدیر کل آموزش عمومی هلال احمر مطرح کرد:  قبل از وقوع توفان و رعد و برق، شاخه‌های پوسیده و خشکیده درختان را قطع کنید، زیرا در جریان توفان شدید سقوط کرده و موجب آسیب و خسارت خواهند شد.

در زمان وقوع توفان ‌و رعد و برق چه کنیم؟

وی با اشاره به اینکه انجام کارهای بیرون از خانه را در این هنگام ‌بهتر است به تعویق انداخت، عنوان کرد: در این هنگام باید به داخل خانه یا خودرویی که سقف محکمی دارد پناه برد، هر چند که در صورت اصابت برق به خودرو ممکن است دچار آسیب شویم، اما در هر حال داخل اتومبیل از فضای باز امن‌تر است.

سلطانی ادامه داد: اشیای خارج از خانه را ‌باید محکم کرد، زیرا ممکن است در برابر باد به اطراف پرتاب شده و موجب آسیب شوند. همچنین پنجره‌ها و درهای خارجی ‌ساختمان ‌باید مسدود شوند‌.

مدیر کل آموزش عمومی هلال احمر تصریح کرد: از تلفن ثابت فقط برای موارد اضطراری استفاده شود و تمامی وسایل ‌برقی موجود در خانه را باید از برق کشید.

 وی تاکید کرد: از رفتن به زیر تک درخت بلند در فضای باز و رفتن به نقاط مرتفع‌، فضای باز‌، ساحل دریا یا داخل قایق روی آب و سوارشدن روی تراکتور‌، ماشین آلات کشاورزی‌، موتورسیکلت‌، دوچرخه‌، گاری و نظایر این‌ها خودداری کنید.

سلطانی عنوان کرد: به هنگام رعد و برق اگر فردی در ‌ناحیه جنگلی است‌، بهتر است ‌به ناحیه‌ای کم ارتفاع در زیر درختان تنومند و کوتاه پناه ببرد و اگر ‌کسی در فضای باز است، باید به ناحیه‌ای کم ارتفاع مانند دره یا گودال پناه ببرد و اگر کسی ‌در داخل آب است‌، بهتر است فوراً به خشکی رفته و پناه گیرد.

 بعد از توفان و رعد و برق

 مدیر کل آموزش عمومی هلال احمر گفت: اگر کسی بر اثر رعد و برق دچار مصدومیت شده، لازم است که تنفس، ضربان قلب و نبض مصدوم را بررسی کنید. اگر مصدوم به تنفس نیاز داشت، به او تنفس دهان به دهان دهید و اگر مصدوم نبض و تنفس دارد، پیگیر ‌سایر آسیب‌های احتمالی باشید. اگر برق وارد بدن شده و از آن خارج شده است، باید انتظار ‌سوختگی را داشت‌؛ همچنین باید ‌به آسیب‌دید‌گی سیستم اعصاب، شکستگی استخوان‌ها و فقدان شنوایی و بینایی اش توجه شود.