۷ بیماری که با ۹۰ دقیقه متوالی روی صندلی نشستن به سراغتان می‌آید

دعاء زکریا زکی استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه «عین الشمس» مصر گفت: «نشستن به مدت 90 دقیقه پشت میز محل کار یا رانندگی خودرو موجب عدم تعادل بدن شده و منجر به ابتلا به بیماری‌های فشارخون، دیابت، چاقی، بیماری قلب، افسردگی، بیمارى کبد و سرطان می‌شود».

وی تاکید کرد: «افرادی که روزانه به مدت 8 ساعت پشت میز کار می کنند، باید حداکثر در هر یک ساعت جابه‌جا شوند تا وضعیت جسمی‌شان از حالت یک‌نواختی و سکون خارج شود و قبل از بازگشت مجدد به میز محل کار نیز باید کمی راه بروند».

این استاد دانشگاه گفت، با توجه به آخرین مطالعات علمی، نشست طولانی مدت روی صندلی یا رانندگی، با مرگ زودهنگام ارتباطی مستقیم دارد. این ارتباط به سبب مبتلا شدن به چاقی که با افزایش چربی‌ها دور کمر و انباشت آن در اطراف کبد، صورت می‌گیرد.

دکتر دعاء زکریا، تاکید کرد، انباشت چربی‌ها در بدن به دلیل نشست طولانی افراد باعث ابتلای آنها به «دیابت» می‌شود.

وی همچنین گفت، عدم فعالیت و نشستن متوالی افراد باعث می‌شود که بدن آن‌ها قند خون را نسوزاند و عدم سوزش قند خون به مرور زمان به بیماری کلیوی منجر می‌شود.

وی افزود:«در طول 90 دقیقه نشستن فعالیت الکتریکی عضلات بدن به‌خصوص عضلات اندام، بسیار کند می‌شود و در نتیجه انرژی حفظ انقباض عضلانی نیز کاهش می‌یابد؛ این مسئله به کاهش 20% درصدی میزان گردش خون و سوزاندن چربی و کلسترول می‌انجامد. همچنین باعث کاهش کارایی انسولین به میزان 24٪، می‌شود که این مسئله به افزایش میزان ابتلا به دیابت، استرس، بیماری قلبی و افسردگی می‌انجامد».

دکتر دعاء برای رهایی از این و بیماری‌ها توصیه می‌کند که افراد فعالیت ورزشی را افزایش دهند به طوری که حداقل دو ساعت در روز ورزش کنند تا آسیب‌های ناشی از نشستن طولانی مدت را جبران کنند.

این استاد دانشگاه توصیه می‌کند که مکالمات تلفنی افرادی که در دفاتر کار می‌کنند، بهتر است هنگام استراحت یا راه رفتن انجام گیرد. او می‌گوید افراد باید هر یک ساعت از جای خود بلند شوند. همچنین این دکتر توصیه می‌کند که افراد در صورت امکان به جای آسانسور از پله معمولی استفاده کنند.