مهران، از دفاع مقدس تا خدمت مقدس

همه‌ جایش شعف خدمت به کسانی است که با شور حسینی در حال تردد از مرز هستند و با هر گامی که برمی‌دارند خود را نزدیک و نزدیک‌تر به حقیقتی می‌بینند که سال‌ها برایش هیئت زده‌اند و اشک ریخته‌اند.

آری! اینجا برای فرزندان مردم در سپاه یادآور دفاع مقدس است، دفاع از مرزهای عقیدتی در برابر جریان تکفیر. اینجا سپاه پاسداران تمام نیازها را دیده  و چتر خدمت خود را برای زائران اباعبدالله گسترانیده است و در کنار دولت به مردم کمک می‌کند تا اربعین این نماد عظمت و عزت جهان اسلام به بهترین وجه برگزار شود.

بیمارستان صحرایی سپاه و اورژانس جنگ نوین

«منصور منصوری» مدیر بیمارستان صحرایی سپاه پاسداران در نقطه صفر مرزی مهران با بیان این‌که روزانه بیش 500 نفر از زوار در این بیمارستان خدمات درمانی دریافت می‌کنند، اظهار کرد: این مجموعه متشکل از یک بیمارستان صحرایی وابسته به مرکز بهداری غرب و سپاه امیرالمومنین ایلام، شامل 40 تخت بستری، واحد اورژانس، واحدهای پاراکلینیکی مثل آزمایشگاه و رادیولوژی و یک واحد جراحی و اتاق عمل تاکتیکی است.

وی افزود: یک اورژانس جنگ نوین نیز موجود است و یک بخش بستری اتاق ایزوله هست با مجموعه 30 نفر از متخصصین و کادر درمان و نیروگاه پشتیبانی از بیمارستان که تا چند روز پس از اربعین نیز به‌منظور ارائه خدمات به زوار ادامه فعالیت می‌دهد.

منصوری خاطرنشان کرد: هفت نفر از پزشکان متخصص شامل متخصص ارتوپد، کلیه و مجاری ادراری، طب فیزیکی و... در این بیمارستان صحرایی حضور دارند و در حال خدمات‌دهی به زوار هستند. همه خدمات در این  بیمارستان  رایگان است و پرسنل به‌صورت داوطلبانه این مدت را به فعالیت تخصصی مشغولند.

بسیج جامعه پزشکی در مرز مهران

«ساسان زمانی»  مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان ایلام نیز درباره‌ی ارائه خدمات تخصصی پزشکان داوطلب بسیجی در مرز مهران اظهار کرد: در پنجمین سال متوالی سازمان بسیج جامعه پزشکی با جمع‌آوری همه امکانات در مرکز استان و استان‌های معین به ارائه خدمات در قالب بیمارستان تخصصی می‌پردازیم.

وی گفت: حدوداً 45 نفر متخصص از استان‌های سمنان، تهران، اصفهان و کرمانشاه در بخش‌های مختلف این بیمارستان حضور دارند که در صبح، عصر و شب به زوار خدمات ارائه می‌دهند.

زمانی با اشاره به وجود کامیون‌های مختلفی که جهت ارائه خدمات پزشکی در مرز مستقر هستند، افزود: با فراهم‌سازی زیر ساخت 3 یونیت دندانپزشکی در این مکان در طول شبانه‌روز 6 نفر دستیار و 6 نفر دندان پزشک و ۶ نفر منشی درحال خدمت هستند که بعضی اوقات تا ساعت 2 بامداد نیز در حال خدمت به زوار هستند.

مسئول سازمان جامعه پزشکی استان ایلام با بیان این‌که خدمات‌رسانی‌ها رایگان و تا پاسی از شب ادامه دارد، گفت: پزشکان داوطلب ما در یکی از یونیت‌های دندانپزشکی در یک روز 119 نفر را ویزیت و مداوا کردند و تاکنون حدوداً 800 نفر مراجعه‌کننده داشته‌ایم.

زمانی افزود: در این بخش‌ها خدماتی از جمله جرم‌گیری، کشیدن و پر کردن برای کسانی که پاسپورت دارند انجام می‌شود.

وی در خصوص آزمایشگاه‌های مستقر در مرز گفت توسط یکی از خیران ایلامی حوزه سلامت(دکتر صبور)، ۱۵ نفر در مرز مستقر شده آمد و همه آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های مستقر در مرز صورت می‌گیرد و حداکثر آزمایشات تا 2ساعت پاسخ داده می شود. در آزمایشگاه ها تا کنون به 600 نفر خدمت ارائه شده است.

زمانی به ایجاد بخش ارتوپد برای زائران برگشته از عراق خبر داد و گفت: برای رفع مشکلات ناشی از پیاده‌روی، در این مکان در سه شیف 9 نفر فیزیوتراپ در حال خدمت‌رسانی به زوار هستند.

15 هزار پرس غذا در سه وعده

موکب شهدای تدارکات و شهدای استان سمنان از دیگر بخش‌هایی بود که به مردم خدمات ارائه می‌داد. «مجید معینی» معاون این موکب به کردپرس گفت که از 26 مهرماه در مرز مهران مستقر شده‌اند و قصد دارند تا 12 آبان بمانند.

وی گفت: در این موکب ظرفیت 5000 نفر اسکان پیش‌بینی شده است و روزانه سه وعده غذا و در هر وعده 5000 پرس غذا پخت و توزیع می‌شود. 2 بار نیز در صبح و عصر توزیع میان وعده داریم و هر نانوایی ما روزی 10 هزار نان پخت می‌کند.

او گفت: مرز مهران برای خروج و برای برگشت زائران بسیار مکان مناسبی دارد اما  زیرساختی  بیشتر از این می‌خواهد و  ما برای سال‌های بعد دنبال افزایش خدمات خود از نظر امکانات تغذیه‌ای و دیگر خدمات هستیم.

31 گردان سپاه در قالب 15 ارگان زیرمجموعه این نهاد انقلابی و ارزشی در ایام اربعین حسینی در مرز بین‌المللی مهران به خدمات‌رسانی مشغول هستند.

 در ادامه‌ی این برنامه سردار «سید صادق حسینی» فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام با بیان این‌که  امسال بین 65 تا 67 درصد زائران اربعین از پایانه مرزی مهران تردد کرده‌اند،  در خصوص خدمات‌دهی سپاه به زائران اربعین افزود: تاکنون یک میلیون و 359 هزار و 400 پرس غذا برای زائران پخت و توزیع شده و 100 هزار نفر نیز در اقامتگاه‌های تعبیه شده سپاه اسکان یافته‌اند.

حسینی یادآور شد: 15 مجموعه از بدنه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرکز و دیگر نقاط کشور با استقرار در پایانه مرزی مهران در حال خدمات‌رسانی به زائران هستند و 31 گردان در حوزه امنیت زائران و اربعین فعالیت دارند.

وی استقرار اکیپ پهباد را از جمله بخش‌های مهم سپاه با هدف تأمین امنیت اربعین برشمرد و گفت: این اکیپ پهباد تصویربرداری مسیر زائران را رصد و کنترل و امنیت زائران را تأمین می‌کند هم‌چنین گروه‌های چک و خنثی‌سازی، نصب دوربین دید در شب، جنگ نوین و بیوتروریسم نیز در خدمت امنیت زائران است.

وی گفت: امسال برخلاف سال‌های گذشته مردم مدیریت زمان و هزینه کردند و برای جلوگیری از ازدحام جمعیت 18 روز قبل از اربعین سفر خود به سمت پایانه‌های مرزی را آغاز کردند هم‌چنین امسال از ورود افراد فاقد گذرنامه و روادید به مرز جلوگیری شد و مدیریت مطلوب امسال مانع از تجمع زائران در مرز شد.

وی یادآور شد: اربعین یک مقوله ملی و مذهبی است که با باورها، فکر و اعتقادات عمومی گره خورده و با همگرایی، وحدت و انسجام همگانی سعی شده اربعین با کیفیت و امنیت مطلوب برگزار شود.

وی از اسکان 100 هزار نفری زائران در محل‌های اسکان سپاه خبر داد و گفت: حداقل تا سه روز بعد از اربعین این خدمات‌رسانی در مرز ادامه خواهد داشت.

دو ، سه ساعت‌های بعدازظهر است در مهران غوغایی برپاست، آنان که از کربلا می‌آیند از شوق زیارت لبریزند و آنان که به سوی مرز در حرکتند هر لحظه به این شوق ماندنی نزدیک می‌شوند.