اگر سینوزیت دارید اینگونه نخوابید

سینوزیت در اثر التهاب سینوس ها توسط باکتری ها و عفونت ایجاد می شود. اگر سینوزیت دارید بلافاصله بعد از حمام با موی خیس نخوابید زیرا با عث تشدید سینوزیت و سردرد می شود. در این مقاله با راه های درمان سینوزیت آشنا خواهید شد.

علائم و نشانه های سینوزیت

ترشحات سبز یا زرد بینی

بینی گرفته 

درد و حساسیت در اطراف گونه ها، چشم یا پیشانی 

سردرد سینوسی 

دمای بالای بدن (تب) 38 C (100.4 F) یا بیشتر 

دندان درد 

احساس بوی نامطبوع 

نفس بد (هالیتوز)

پیشگیری

برای اینکه در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا حملات حساسیت به سینوزیت دچار نشوید باید سینوسهای خود را در این مواقع مرتب پاک کنید و برای اینکار:

۱-اگر مبتلا به حساسیت هستید از چیزهایی که باعث تحریک شما و شروع حساسیت و علائم آن می‌شود اجتناب کنید.

۲-مرتب فین کنید و بینی خود را از ترشحات پاکیزه کنید.

۳-مقادیر زیادی آب بنوشید تا ترشحات بینی شما رقیق بماند.

۴-از مسافرتهای هوایی در مواقع ابتلا به سرماخوردگی و حساسیت پرهیز کنید و اگر مجبور به این کار هستید از اسپریهای ضد احتقان قبل از بلند شدن هواپیما استفاده کنید تا از انسداد سینوس و عدم تخلیه ترشحات آن جلوگیری شود.

درمان خانگی سینوزیت

بخور گرفتن

بخور یکی از بهترین راه ها برای باز شدن سینوس است. برای تولید بخور مناسب، وارد حمام شوید و آب داغ را باز کنید و در را ببندید تا حمام بخار بگیرد. در حالتی که آب داغ باز است سه تا پنج دقیقه در حمام بمانید. در این حالت گرفتگی بینی برطرف می شود. همچنین می توانید سر را بر روی یک ظرف بخار بگیرید و سر را بپوشانید. ده دقیقه نفس بکشید تا زمانی که حس کنید گرفتگی بینی برطرف شده است.

از کمپرس گرم استفاده کنید

گرما می توانید از گرفتگی بینی جلوگیری کند و سینوزیت را برطرف کند. یک حوله مرطوب بردارید و به مدت دو دقیقه در مایکروفر قرار دهید. دما باید بالا باشد اما باید قابل تحمل باشد. حوله را بر روی بینی قرار دهید و تا زمانی که گرمایش از بین می رود بگذارید بماند. این کار را تکرار کنید. این کار از گرفتگی بینی جلوگیری می کند و باعث پاکی آن می شود.

استفاده از اسپری محلول نمک

اسپری محلول نمک برای جلوگیری از گرفتگی بینی مناسب است. می توانید هشت اونس آب گرم را با یک قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید. می توانید از یک دستگاه مکش استفاده کنید. انتهای دستگاه را داخل ظرف محلول قرار دهید و آن را فشار دهید تا آب را آزاد کند سپس بگذارید دستگاه با آب پر شود. سپس انتهای کوچک آن را داخل بینی قرار دهید و دو بار اسپری کنید. با این کار مایع وارد بینی می شود و گرفتگی آن را برطرف می کند.

استفاده از قوری چای

می توانید با استفاده از یک ظرف شبیه قوری چای آب گرم را داخل مجرای بینی بریزید تا آن را پاک کند. ظرف را با آب با دمای 50 درجه سانتی گراد پر کنید. سر به سمت چپ کج کنید و انتهای لوله قوری را بر روی بینی قرار دهید. ظرف را بالا برده و آب را داخل بینی سمت راست بریزید. این کار باعث تمیز شدن بینی سمت چپ می شود.

ماساژ

گاهی اوقات می توانید با استفاده از دست به ماساژ سینوس بپردازید. سعی کنید با استفاده از انگشتان وسطی و حرکات چرخشی بر پیشانی بر روی پل بینی، بینی چشم ها و زیر چشم ها فشار وارد کنید. از روغنی مانند روغن روزماری نیز استفاده کنید تا به باز شدن مجرای سینوس کمک کند.