انتقال مفاهیم دفاع مقدس به تمام کتاب‌های درسی

احد فتوحی مسئول آموزش نظامی و آمادگی دفاعی سازمان بسیج دانش‌آموزی به مناسبت روز 13 آبان کشور اظهار کرد: پرچم بسیج دانش‌آموزی با نام شهید فهمیده در احتزاز است. بسیاری از دانش‌آموزان در سنگر مدرسه مشغول کسب علم بودند، اما براساس شرایط زمان و با اطاعت از فرمان امام خمینی(ره) احساس تکلیف دینی و ملی کردند و در جبهه‌ها حضور یافتند.

وی افزود: شهید فهمیده الگوی دانش‌آموزان بسیجی است و 36 هزار دانش‌آموز شهید و 4 هزار شهید فرهنگی در کشور داریم، یعنی یک ششم شهدای دفاع مقدس از کف مدارس بودند.

مسئول آموزش نظامی و آمادگی دفاعی سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور گفت: 36 هزار شهید دانش‌آموز نشان‌دهنده فرهنگ عمیق تفکر بسیجی در مدارس کشور بود و از سال 75 قانون تشکیل سازمان بسیج دانش‌آموزی به تصویب رسید و این سازمان شکل گرفت. در آئین‌نامه سازمان بسیج دانش‌آموزی، ماموریت اصلی، جذب، آموزش و سازماندهی دانش‌آموزان مدارس کشور جهت تحقق ارتش 20میلیونی است. همچنین ایجاد روحیه همکاری، مسئولیت‌پذیری و آمادگی دفاعی همه جانبه از انقلاب اسلامی و بسط تفکر بسیجی در عرصه‌های علمی، سازندگی و اجتماعی مد نظر است.

5 میلیون دانش‌آموز عضو بسیج

فتوحی ادامه داد: از سال 75 که سازمان بسیج دانش‌آموزی شکل گرفت، تا به امروز 5 میلیون دانش‌آموز از جامعه 14 میلیونی دانش‌آموزان کشور عضو سازمان بسیج دانش‌آموزی هستند و در پایه‌های نهم و دهم درس آمادگی دفاعی را به مدت زمان 2 و 3 ساعت در هفته داریم که در قالب آن دانش‌آموزان با مبانی و فرهنگ دفاع آشنا می‌شوند.

وی بیان کرد: از سال 90 با توجه به سند تحول بنیادین رویکرد سازمان بسیج دانش‌آموزی تغییر کرد و از لحاظ تشکیلاتی به عنوان سازمان مستقل زیر نظر بسیج مستضعفین قرار گرفت. با توجه به سند تحول که محصول هم‌اندیشی جمعی از نخبگان تربیتی کشور است، تربیت انسان موحد، مومن، شجاع، ایثارگر و وطن‌دوست تعیین شده است، به همین دلیل رویکرد بسیج دانش‌آموزی نیز تربیتی و فرهنگی است.

مسئول آموزش نظامی و آمادگی دفاعی سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور عنوان کرد: در بحث راهیان نور که سال گذشته 400 هزار نفر اعزام شدند نگاه ما تربیتی و فرهنگی است، همچنین درس آمادگی دفاعی که امسال 2 میلیون دانش‌آموز آن را مطالعه خواهند کرد، با رویکرد مهارت‌آموزی طراحی شده است.

فتوحی در توضیح درس آمادگی دفاعی دانش‌آموزان تصریح کرد: در پایه نهم 2 روز در سال و پایه دهم 3 روز در سال اردوی عملی دانش‌آموزان برگزار می‌شود که مرحله اول شامل آشنایی آنها با فرهنگ دفاع مقدس و پدافند است که جزو ضرورت‌های کشور بوده و کجا بهتر از کلاس درس برای آموزش آنهاست.

حضور دانش‌آموزان در پادگان‌های بسیج و فراگیری تیراندازی

وی گفت: در ماه‌های آبان و آذر مرحله نخست اردوی عملی دانش‌آموزان در همان ساعت آموزشی در محیط مدارس برگزار می‌شود که برای دختران و پسران مشترک است. مرحله دوم اردوی عملی شامل اطفای حریق و عملیات امداد و نجات و آموزش جنگ نرم با موضوع نفوذ دشمن است. همچنین مرحله آخر برای پسران شامل آشنایی با سلاح و تیراندازی است که آنها با حضور در یکی از پادگان‌های سپاه و بسیج در میدان تیر حضور می‌یابند. در این مرحله دانش‌آموزان پسر نحوه باز و بسته کردن سلاح را فرا می‌گیرند و با 8 تیر اقدام به تیراندازی خواهند کرد. اما برای دانش‌آموزان دختر سلاح را به مدرسه می‌بریم و در آنجا آنها با سلاح آشنا می‌شوند.

درخواست مدارس دخترانه برای حضور در میدان تیر

مسئول آموزش نظامی و آمادگی دفاعی سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور مطرح کرد: بسیاری از مدارس دخترانه به صورت کتبی اعلام کرده‌اند که چرا میدان تیر برای دختران برگزار نمی‌شود.

فتوحی با اشاره به این که کتاب آمادگی دفاعی در حال بومی‌سازی است تا مختص روحیه دختران نیز تالیف شود، افزود: همچنین اردوهای عملی که متناسب با نیاز روز دانش‌آموزان دختر است، اجرایی خواهد شد.

انتقال مفاهیم دفاع مقدس به تمام کتاب‌های درسی

وی عنوان کرد: با همکاری پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و شخص سردار رودکی انتقال مفاهیم دفاع مقدس به تمام کتاب‌های درسی و نه فقط کتاب آمادگی دفاعی مد نظر است و اقداماتی که در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها انجام شد، مانند نحوه ساخت پل خیبر برای دانش‌آموزان تشریح می‌شود.

نامه فرماندهان دفاع مقدس در کتاب نگارش دانش‌آموزان

مسئول آموزش نظامی و آمادگی دفاعی سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور گفت: در کتاب نگارش دانش‌آموزان نامه فرماندهان دفاع مقدس و کارهای ادبی که درطول 8 سال دفاع مقدس انجام داده‌اند ذکر خواهد شد و امسال در چند کتاب درسی از جمله نگارش و تاریخ رشته علوم انسانی مباحثی درباره دفاع مقدس لحاظ شده است.

فتوحی عنوان کرد: بازدید دانش‌آموزان بسیجی از لانه جاسوسی مد نظر است و در آنجا نمایشگاهی برگزار شده است، تا دانش‌آموزان با اقداماتی که علیه ایران انجام شد، آشنا شوند و از نزدیک اسناد را مشاهده کنند. همچنین در راستای استکبار ستیزی و آشنایی دانش‌آموزان با شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم برنامه بازدید آنها از منازل شهدا را طراحی کردیم.