بهترین زمان برای یادگیری زبان چه موقع است؟

اگر این فرآیند زبان‌آموزی در کودکان را با آموختن زبان در بزرگسالان مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که بهتر است کودکان از همان سال‌های اول زندگی زبان دوم یا حتی سومی را یاد بگیرند تا در آن مهارت کسب کنند.

اما علم نظر دیگری دارد و دید پیچیده‌تری از ارتباط ما با زبان‌های مختلف در گذر زمان دارد و به همین دلیل بر این امر اصرار دارد که باید در سنین بالاتر زبان دیگری را آموخت. مراحل مختلفی از زندگی، مزیت‌های مختلفی را در یادگیری زبان در اختیار ما قرار می‌دهد. زمانی که کودکیم، گوش‌مان به خوبی صداها را می‌شنود؛ زمانی که نوزاد هستیم، می‌توانیم لهجه زبان‌های مختلف را تقلید کنیم و وقتی بالغ می‌شویم، تمرکز بالا و مهارت‌های خوبی داریم که به ما امکان بالا بردن گنجینه لغات را به زبان خود یا زبانی دیگر می‌دهد.

معمولا عواملی چون شرایط اجتماعی، روش تدریس و حتی روابط دوستانه روی تعداد و کیفیت زبان‌هایی که یاد می‌گیریم، تاثیر می‌گذارد. کودکان چون کنترل‌شناختی و توانمندی تمرکز و حافظه بالایی ندارند، با قوانین و قواعد نمی‌توانند زبان یاد بگیرند اما افراد بالغ با این روش خیلی راحت و با کیفیت بالا می‌توانند زبان دیگری را بیاموزند و این مساله‌ای است که با بالا رفتن سن بهتر می‌شود. افراد بالغ به دلیل اطلاعات بالایی که درباره خودشان و دنیای اطراف‌شان دارند، بهتر می‌توانند از آن برای پردازش اطلاعات جدید استفاده کنند.

به گزارش «بی‌بی‌سی»، محققان همیشه بر این باور بوده‌اند که کودکان با تقلید زبان جدید را یاد می‌گیرند اما به‌عنوان مثال برای یادگیری زبان انگلیسی باید زمان زیادی را با افرادی که زبان اصلی آنها انگلیسی است، سپری کنند. یادگیری زبان به مدت یک ساعت در هفته برای یک کودک پنج‌ساله تفاوتی نمی‌کند و تا زمانی که کودک با یک فرد انگلیسی‌زبان در ارتباط نباشد، به خوبی نمی‌تواند زبان را بیاموزد.

طبیعتا کودکان به این دلیل که مدام در مدرسه با آن در ارتباط هستند، نسبت به والدین‌شان زبان را راحت‌تر یاد می‌گیرند، درحالی که والدین به تنهایی سعی می‌کنند زبان بخوانند. علاوه‌بر این، چون کودکان احساس می‌کنند به خاطر موقعیت اجتماعی باید هرچه سریع‌تر زبان دومی را یاد بگیرند، با سرعت بیشتر آن را می‌آموزند.

تحقیقاتی که اوایل امسال در موسسه MIT انجام شد، نشان می‌دهد بهترین سن برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی حوالی 10 سالگی است و بعد از آن قابلیت یادگیری کاهش می‌یابد. اما به مرور زمان، کیفیت زبان‌آموزی بهتر می‌شود.