احداث ۴۰ مرکز سلامت شبانه روزی در مناطق محروم

 از موضوعات بسیار مهمی که در جوامع مختلف و برای سنجش میزان عدالت اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، میزان و نحوه دسترسی شهروندان جامعه به خدمات بهداشتی و درمانی است؛ موضوع بسیار مهمی که در جامعه ایرانی با کاستی های فراوانی همراه است و اکنون مدتی است که به مدد برخی نهادهای غیر دولتی در مسیر اصلاح قرار گرفته است.

دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی شایسته و با کیفیت آن هم در دورترین نقاط کشور و مناطقی که محرومیت های اجتماعی آزارشان می دهد، از جمله موضوعاتی است که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از مسئولان کشوری و استانی قرار داشته و در این زمینه اقدامت مهمی نیز صورت گرفته است؛ اقداماتی که البته کافی نبوده و برای رفع همه محرومیت ها نیاز به تلاش های بیشتری است.

در کنار نهادهای دولتی و مسئولی که زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فعالیت در این حوزه مشغول هستند و تلاش های خود را در قالب طرح هایی نظیر تحول سلامت و طرح های ضمن خدمت متوجه مناطق محروم کرده اند، هستند نهادهایی غیر دولتی که به صورت جدی وارد این نوع از فعالیت ها شده اند و برای تحقق عدالت اجتماعی از مسیر بهداشت و درمان کوشش می‌کنند.

بنیاد علوی از جمله نهادهای غیر دولتی است که در سال های اخیر به مقوله بهداشت و درمان ورود جدی داشته است و با هزینه های سنگین و میلیاردی تلاش می کنند بخشی از کاستی های موجود را از بین ببرد.

این نهاد علاوه بر تلاش در جهت کمک به وزارت بهداشت و درمان برای تکمیل پروژه های بیمارستانی بزرگ که در سال های گذشته به دلیل مشکلات مالی نیمه کاره رها شده اند، همچنین طرح جدیدی تحت عنوان مراکز سلامت شبانه روزی درجه یک را در دستور کار خود قرار داده است؛ دستور کاری که اکنون به تکمیل و نهایی شدن 25 واحد از این نوع مراکز منجر شده و مابقی نیز قرار است تا پایان سال جاری آماده تحویل شوند. 

بر اساس اطلاعات موجود بنیاد علوی برای احداث مراکز سلامت شبانه‌روزی درجه‌ یک در 40 منطقه محرومِ شناسایی‌ شده در سطح کشور با برآورد اعتباری در حدود هزار میلیارد ریال، روند پیشرفت فیزیکی پروژه های عمرانی این حوزه را در حدود ۹۵ درصد به پیش برده است. 

همانطور که اشاره شد اکنون 25 مرکز سلامت شبانه روزی درجه یک تکمیل و جهت بهره برداری تحویل وزارت بهداشت شده است و 15 مرکز دیگر نیز قرار است تا پایان سال به این وزارتخانه تحویل داده شود؛ مراکز سلامتی که بنیاد علوی برای افزایش هرچه بیشتر کارایی این مراکز نسبت به تجهیز آنها به 2 آمبولانس نیز اقدام کرده است. 

هر چند مجموعه خدمات بنیاد علوی و دیگر نهادهای فعال در حوزه بهداشت و درمان کشور در برابر نیازهای واقعی جامعه به ویژه مناطق محروم به خدمات این بخش کافی به نظر نمی رسد، اما این نوع اقدامات را می توان بخشی از تلاش های مسئولان در جهت تحقق عدالت اجتماعی و رفع کمبودها در مناطق محروم کشور توصیف کرد؛ تلاش‌هایی که شاید در آینده نزدیک و با حمایت های بیشتر متولیان امر با نتایج مثبت بیشتری همراه شود.