مردم خواستار رفع نگرانی بیماران خاص هستند

حسن قاضی زاده هاشمی در مراسم بهره برداری از ۸۳شبکه جامع بیماران خاص در دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار داشت: برخی از بیماری‌ها متاسفانه علاج پذیر نیستند و شاید بهترین روش پیشگیری باشد و جلوگیری از متولد نشدن کودکانی که دارای این بیماری‌ها هستند که این موضوع با انجام آزمایشات ژنتیک انواع بیماری‌های شدید قبل از بارداری مشخص می‌شود و با مجوزات شرعی مراجع تقلید می‌توان برای پایان حاملگی اقدام کرد.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه برخی از بیماری‌های خونی همچون تالاسمی و هموفیلی را می‌توان با پیشگیری جلوگیری کرد، افزود: جمهوری اسلامی ایران و نظام سلامت در چند دهه گذشته با کمک انجمن‌های مختلف موفقیت‌های خیلی خوبی داشته به هر حال بعد از تولد بایستی امکانات لازم برای این نوع بیماران فراهم شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: بیماران خاص در برخی از موارد چند ده برابر بیماران معمولی هزینه دارند که بعضی از بیمه‌ها توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند. ما بیماری داریم که در یکسال بیش از ۱ میلیارد هزینه درمان اوست.

وی بیان کرد: باید تا آنجایی که ممکن است به پیشگیری اهمیت داد و این کار خانواده‌ها و نظام بهداشتی و همچنین باید امکاناتی فراهم شود که در هنگام تولد به این بیماران خدمات داده شود من تصورم این است که دولت ومجلس به این موضوع توجه دارند، ولی بایستی دولت ومجلس را باید به عنوان پدر خانواده فرض کرد. بالاخره پدر خانواده اگر مصیبتی وارد زندگی‌اش می‌شود طبیعی است که تلاش می‌کند از عوارض بیشتر و از مصیبت بیشتر پیشگیری بکند.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: امیدواریم وضعیت اقتصادی و درآمدی دولت و منابع بودجه عمومی به صورتی باشد که بالاترین استاندارد‌ها در درمان این عزیزان رعایت شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: کار بزرگی را معاونت درمان وزارت بهداشت انجام داد و جا دارد از همکارانم دراین حوزه تشکر نمایم.

وی افزود: امروز ۸۳ مرکز به بهره برداری می‌رسند، کار این مراکز تجمیع خدمات است و این خدمات علاوه بر تشخیص، درمان، تأمین دارو خدمات دندانپزشکی نیز ارائه می‌دهد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه انجمن‌های هموفیلی، بیماران کلیوی، بیماران تالاسمی، بیماران‌ای بی، انجمن ام اس ایران فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه خدمات دهی به بیماران داشته‌اند، اظهار کرد: بدون مشارکت بیماران، خانواده‌های آن‌ها و خیرین باعث می‌شود خدمات ما به نحو بهتری به این عزیزان ارائه شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: درعین حال با توجه به مشکلاتی که وجود خواهد داشت و ناشی از رفتار‌های نامتعادل بین المللی که عمدتا از سوی آمریکا وجوددارد، ضرورت داشت که این اطمینان به خانواده‌های این بیماران داده شود که رسیدگی به امور این بیماران را مورد توجه قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: توزیع دارو‌های این بیماران یکی از نگرانی‌های جدی آنهاست و هدف این است که این دارو‌ها در این مراکز وجود خواهد داشت و باعث آسایش خاطر این عزیزان و خانواده آن‌ها خواهد شد و این در کنار خدمات ویژه‌ای است که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

وزیر بهداشت بیان کرد: طبیعی است که در شروع کار مشکلاتی داشته باشیم و نقایص و کمبود‌هایی هم داشته باشیم، اما باید همه با هم کمک کنیم تا این بنیاد نیکویی که تشکیل شده کار خود را به نحو احسن انجام دهد.

قاضی زاده هاشمی افزود: از روسای دانشگا‌ه‌ها به طور ویژه خواهش می‌کنم علی الخصوص در این ماه‌های آینده وقت خود را به حضور و مشاهده خدماتی که دراین مراکز ارائه شود بگذارند.

وی تصریح کرد: بسیاری از بیماران خاص هیچ گناهی ندارند و نقشی هم در ابتلا به این بیماری‌ها ندارند همین که زجر این بیماری را می‌کشند نبایستی اجازه داد درد دیگری به درد‌های آن‌ها اضافه شود. امیدوارم این خدمت بتواند بخشی از نیاز‌های این بیماران را برطرف کند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: امیدوارم بیمه‌های ما با آن درجه از توان اقتصادی برسند که بتوانند نیاز‌های این عزیزان را برطرف کنند و وزارت بهداشت تلاش کرده است که انجمن‌هایی را برای هر کدام از این بیماری‌ها از جمله بیماری‌های اخیر که دچار مشکلات جدی هستند تشکیل دهد این در حالی است که با نزدیک شدن به زمان تدوین بودجه سال ۹۸، دولت و مجلس محترم یک بار برای همیشه این مشکل را حل بکنند.

وزیر بهداشت گفت: به طور حتم هر کدام از هموطنان عزیز قطعا خوشحال خواهند شد از اینکه رفع نگرانی در خصوص بیماران خاص شود تا اینکه بخواهند یارانه آن‌ها اضافه شود. به نظر من هم حق عمومی است و امیدوار هستم به موضوع پیشگیری اهمیت ویژه‌ای قائل شویم.