بیشترین و کمترین استان‌ها کشور در شیوع دیابت

باقر لاریجانی نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر  درباره میزان شیوع دیابت در سطح کشور و برنامه‌ریزی برای آگاه سازی مردم با اطلاعات کمتر درباره عوارض چاقی و ابتلا به دیابت، گفت: افزایش تحصیلات افراد، اطلاعات مردم را درباره بیماری‌ها و عواقب آن افزایش می‌دهد و این امر باعث می‌شود تا مردم مراقبت‌های خود را بیشتر کنند. مورد دیگر این که با افزایش آگاهی مردم می‌توانیم ابتلا به بیماری دیابت و عوارض آن را کاهش دهیم که خوشبختانه در این زمینه از ابزار‌های مختلف استفاده می‌شود. به عنوان مثال در پژوهشگاه غذد و متابولیسم چیزی حدود ۸۰ بروشور در زمینه آگاه سازی مردم درباره عواقب دیابت به چاپ رسیده  که در سایت پژوهشگاه برای مردم قابل دسترسی است.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه در این نوع بیماری‌های مزمن تداوم درمان بسیار با اهمیت است، اضافه کرد: افزایش اطلاعت افراد بسیار مهم است، همچنین بیماران باید در طی زمان به تلاش خود برای درمان این بیماری ادامه بدهند. به همین دلیل افزایش آگاهی مردم نقش بسیار کلیدی در کاهش ابتلا به دیابت دارد.

لاریجانی با بیان اینکه مردم در شهرستان‌ها دسترسی بیشتری به اطلاعات دارند، گفت: با اقدامات شبکه بهداشت کشور در روستا‌ها و شهرستان‌ها خیلی از اطلاعات با آموزش‌هایی که به صورت رو در رو به مردم داده می‌شود نفوذ بیشتری در مردم به نسبت ساکنین شهرستان‌ها دارد.

وی با بیان اینکه دیابت نوع یک و نوع دو در چند سال گذشته در ایران با افزایش زیادی رو به رو بوده است، بیان کرد: دیابت در ۱۰ سال پیش جز ۱۰ بیماری اول کشور از نظر گستردگی بود، ولی امروزه در رتبه‌های ۳ - ۴ از نظر گستردگی قرار گرفته است. البته گسترش ابتلا به دیابت فقط مختص به ایران نیست بلکه کلیه کشور‌های جهان با این پدیده رو به رو هستند.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه درباره بیشترین و کمترین استان‌ها کشور در شیوع دیابت گفت: استانی که دارای کمترین افراد مبتلا به دیابت در کشور بوده و از این نظر دارای رتبه اول است؛ سیستان و بلوچستان و استانی که دارای بیشترین افراد دارای دیابت در کشور می باشد،  استان مرکزی است.

لاریجانی درباره تفاوت کلینیک‌های سطح یک و دو درمان دیابت، گفت: تفاوت این مکان‌ها در امکانات و نیروی تخصصی است به این صورت که در این کلینیک‌ها نیروی تخصصی و امکانات کمتر و در سایر کلینیک‌ها امکانات و نیروی‌ها تخصصی و فوق تخصصی بیشتر است.