هوای کرج در مرز بحران است؛ بیماران از خانه بیرون نروند

مهدی مهرور در جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار استان که امروز چهارشنبه ۳۰ آبان برگزار شد، اظهار کرد: در این راستا مصوب شد کنترل مضاعف محدویت‌های نوعی و زمانی تعیین شده برای خودرو‌ها و موتور سیکلت‌ها در محدوده ترافیکی مصوب یا کل محدوده شهر با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان و اداره کل دفتر فنی استانداری صورت گیرد.

وی افزود: از تردد کلیه وسایل نقلیه موتوری دارای پلاک شخصی، عمومی و دولتی فاقد برچسب معاینه فنی معتبر در سطح شهر توسط عوامل راهنمایی و رانندگی با توقف اعمال قانون جلوگیری می‌شود. در این راستا همچنین شهرداری‌ها و ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از تردد وسایل حمل و نقل که آلایندگی قابل رویت دارند از محل توقفگاه و پایانه‌های حمل و نقل برون شهری خودداری کنند.

مهرور بیان کرد: گشت انتظامی، گشت اتوبوسرانی و تاکسیرانی، موسسات تاکسی سرویس، خودرو‌های فوریت‌های پزشکی و پزشکان، جانبازان و بیماران خاص، خودرو‌های امداد و خودرو‌های حمل زباله شهرداری‌ها از محدودیت‌های اعمال شده در این شرایط مستثنی هستند.

مدیرکل مدیریت بحران تصریح کرد: پایگاه‌های سیار اورژانس و هلال احمر با جانمایی مناطق آلوده‌تر و پر تردد به منظور کاهش زمان دسترسی به پایگاه‌ها مستقر می‌شوند. در این جلسه مصوب شد دستگاه‌های اجرایی تهیه و توزیع و الزام استفاده از ماسک استاندارد توسط کارکنانی که حضور فیزیکی در سطح شهر به عنوان وظیفه خدمتی آن‌ها مشخص شده است را تهیه کنند.

وی افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی با در خواست مرخصی برای کلیه افراد دارای مشکل تنفسی و قلبی موافقت کنند.

وی اضافه کرد: اداره کل صنعت معدن تجارت برای تعطیلی موقت واحد‌های صنعتی، کارخانه‌ها و مراکز موثر در تشدید آلودگی هوا هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

مهرور تصریح کرد: همچنین استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع ممنوع است. همچنین ناوگان حمل و نقل همگانی در جابه جایی مسافر حاکثر توان خود را به کار گیرد. به منظور پیشگیری از آلودگی هوا مقرر گردید مرکز صدا و سیمای استان ضمن تهیه برنامه‌های آموزشی در جهت ارتقاء فرهنگ ایجاد هوای پاک نسبت به اطلاع رسانی در خصوص طرح محدوده ترافیک شهر کرج (زوج و فرد) اقدام کند.

وی افزود: والدینی که کودکان مهدکودکی دارند می‌توانند از مرخصی استفاده کنند و مدیران مرتبط همکار لازم را بعمل آورند.