ویژگی‌های ژنتیکی عامل علاقه مندی به چای یا قهوه

به گفته کارشناسان افرادی که طعم تلخ قهوه را می‌پسندند بیشتر به نوشیدن آن علاقه‌مند هستند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند تلخی نوعی هشدار به انسان درباره احتمال بروز مسمومیت است پس به طور طبیعی انسان نباید طعم تلخ قهوه را دوست داشته باشد، اما به طور غریزی و در طول قرن‌ها انسان‌ها یادگرفته‌اند برخی نشانه‌ها را نادیده بگیرند و به همین دلیل امروزه عده بسیاری در دنیا به طعم تلخ قهوه علاقه مندند.

افراد دوست دار قهوه از نوشیدن آن لذت می‌برند و برخی نیز که به طعم تلخ آن علاقه‌مند نیستند با افزودن شیر، شکر یا سایر ترکیب‌ها به طعم دلخواه خود دست می‌یابند.

کارشناسان درپژوهش‌های خود دریافتند افرادی که به طور ژنتیکی به طعم تلخ دانه‌های قهوه حساس هستند، با مصرف آن حس شادی بیشتری به نسبت دیگران به دست می‌آورند.

برخی افراد به دلیل قوی بودن حس‌های شامه و گیرنده‌های چشایی طعم‌های تلخ را بیشتر احساس می‌کنند به همین دلیل از نوشیدن قهوه لذت بیشتری می‌برند.

کارشناسان برای بررسی اثر ژنتیک بر علاقه مندی به طعم تلخ قهوه، بر روی ۴۰۰ هزار نفر داوطلب زن و مرد در کشور انگلستان مطالعه انجام داده‌اند؛ داوطلبان دراین آزمایش به مصرف نوشیدنی‌هایی، چون قهوه و چای پرداخته‌اند.

مطالعه نشان می‌دهد، افرادی که طعم تلخی را بیش از دیگران احساس می‌کنند به نوشیدن قهوه علاقه‌مند هستند و چای کمتر می‌نوشند.

از دیرباز نوعی دسته بندی بین افراد طرفدار قهوه و چای وجود داشته است و به طور معمول افراد یکی از این دو نوشیدنی مشهور و پرطرفدار را دوست دارند. برخی افراد به میزان زیاد درطول روز قهوه می‌نوشند درحالی که گروه دوم به نوشیدن چای علاقه‌مند هستند.

افرادی که به نوشیدن چای علاقه‌مند هستند طعم تلخ را کمتر احساس می‌کنند و به طعم‌های شیرین علاقه مندند.

این پژوهش نشان می‌دهد که ژنتیک افراد نقش قابل توجهی در ادراک طعم و احساس‌های مختلف دارد و به افراد کمک می‌کند تا طعم دلخواه خود را انتخاب کند.