تأثیر فیلم‌های تخیلی و نامناسب بر کودکان

سید شهرام علیزاده متخصص و روانشناس کودک و نوجوان در خصوص الگوهای مناسب و قهرمان‌سازی کودکان اظهار کرد: دوران کودکی و نوجوانی از تأثیرگذارترین مراحل زندگی هر فرد برای انتخاب الگو و هویت‌یابی است، این برهه سرنوشت ساز همواره به عنوان دوره‌ای پر اهمیت شناخته می‌شود و نقش تعیین کننده‌ای را در شکل‌گیری شخصیت کودکان ایفا می‌کند.

این روانشناس گفت: والدین نخستین الگوی زندگی کودک خود به شمار می‌آیند و با نزدیک شدن کودک به دوران بلوغ، این الگوها گسترده تر شده و به افرادی که خارج از خانواده هستند نیز تعمیم می‌یابد.

وی با بیان اینکه شخصیت‌های متفاوتی می‌توانند برای کودک به یک قهرمان تبدیل شوند، افزود: در کنار الگوهای واقعی خارج از خانواده همچون معلم و مدرسه نباید نقش سایر الگوها مانند بازیگران، قهرمانان داستان‌های تاریخی و اَبَر انسان‌های نمایش داده شده در فیلم‌های تخیلی را نادیده گرفت.

 علیزاده عنوان کرد: با توجه به اینکه در فیلم‌هایی با موضوعات غیرواقعی شاهد بروز رفتارهای خارق العاده از جانب قهرمانان هستیم، باید این نکته را در نظر بگیریم که این برنامه‌ها چه تأثیری بر هیجانات کودکان و نوجوانان می‌گذارند.

این روانشناس تاکید کرد: یک کودک می‌تواند با دیدن سکانسی از یک فیلم که در آن قهرمان داستان از ارتفاعی بسیار زیاد به پایین می‌پرد، نسبت به تکرار این حرکت در دنیای واقعی اقدام کند. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، محتوای فیلم‌هایی است که به ظاهر در دنیای واقعی اتفاق می‌افتند. یک نوجوان ممکن است با مشاهده فیلمی که مضمون آن ترک خانه از جانب یک نوجوان به دلیل مشاجره با پدر است، هیجانی تصمیم گیرد و نسبت به انجام این عمل اقدام کند.

وی افزود: توصیه می‌شود رسانه‌ها نسبت به تأثیر فیلم‌های پخش شده حساسیت بیشتری نشان دهند و با مشخص کردن حداقل سن برای تماشای یک فیلم، والدین را نسبت به این مسأله آگاه سازند، والدین نیز باید پیش از پخش یک فیلم نسبت به محتوای آن اطلاعات لازم را کسب کنند و پس از پایان داستان در مورد محتوا و برداشت نوجوان از داستان صحبتی صمیمانه و انتقادی را ترتیب دهند.

علیزاده در نهایت گفت: لازم است این نکته را مورد توجه قرار دهیم که کودکان و نوجوانان همواره می‌توانند تصمیمات هیجانی را پس از اتفاقات و دریافت محرک‌های مختلف محیطی اتخاذ کنند و والدین نیز می‌توانند با ایجاد رابطه‌ای صمیمانه نقشی تعیین کننده را در کنترل عواطف فرزندشان ایفا کنند.