تودیع و معارفه‌ای همراه با حاشیه/ جوسازی‌هایی که باعث تغییر شد

مراسم تکریم امیر مسعود شهرام نیا و معارفه قادر آشنا، سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی صبح روز یکشنبه در سرای کتاب با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سلطانی فر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی پور، مدیرعامل خانه کتاب، امیر مسعود شهرام نیا و قادر آشنا برگزار شد.

امیرزاده: شهرام نیا به پیشبرد موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران کمک کرد

همایون امیرزاده، نماینده هیئت مدیره موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به اینکه ما در بحث حوزه و نشر کتاب شاهد یک بسته سیاستی در دوران معاونت فرهنگی صالحی بودیم، بیان کرد: بسیاری از افراد اذعان دارند این سیاست‌ها موثر و کارا بوده است. شهرام نیا در هموار کردن این سیاست‌ها به سهم خودشان موفق عمل کردند که حتما پاداش این همراهی را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه تجربه شهرام نیا به پیشبرد موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران کمک کرد، افزود: شهرام نیا پرتلاش بود، در زمان او دو کوچ اجباری داشتیم که هم رفتن ما به شهر آفتاب و هم برگشت ما از آن اجباری بود. البته نمی‌توانم از تلاش‌هایی که شهرام نیا برای انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب انجام داد، بگذرم.

حسینی پور: جنس شهرام نیا از جنس کتاب بود

در این مراسم نیکنام حسینی پور، مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به اینکه حضور شهرام نیا در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران چند رویکرد مهم داشت، بیان کرد: بحث دیپلماسی فرهنگی را بسیار خوب رقم زدند و نشر ایران در حوزه بین الملل شناخته شد.

وی افزود: جنس شهرام نیا از جنس کتاب بود و آن را ارتقاء بخشید؛ دوران شهرام نیا در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، دوران برزخی بود. بحث صنف داشته و دارد؛ باید موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی را در نظر می‌گرفت و هدایت این مسیر کار سختی بود.

حسینی پور با اشاره به اینکه بحث مشارکت کتابفروشی‌ها در نمایشگاه‌های استانی مطالبه‌ای بود که همواره داشتند، ادامه داد: شهرام نیا با ابتکاراتش توانست نقطه نظرات آن‌ها را برآورده کند. سعی می‌کنیم در دوران آشنا با هم افزایی بیشتر بین موسسه خانه کتاب و نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برنامه هایمان را پیش ببریم.

مهدی فیروزان نماینده هیئت امنای موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در این مراسم با اشاره به اینکه دیگر مرز میان حسادت، تخریب و انتقاد سازنده را نمی فهمم، گفت: گروهی به شهرام نیا انتقادهایی داشتند که سازنده نبود.

وی با بیان اینکه باید ما فرهنگی ها مرز بین حسادت، رقابت، انتقاد و انتقام را با هم مشخص کنیم، ادامه داد: احساس می‌کنم جوها و حاشیه‌هایی که ساخته می‌شود، صادقانه نیست و اهداف دیگری دارد.

فیروزان درباره استعفای آقای شهرام نیا بیان کرد: باید بگویم اگر من هم بودم استعفا می دادم و این بزرگواری معاون فرهنگی وزارت ارشاد بود که استعفا را پذیرفتند.

وی با بیان اینکه هزینه های زیادی را  باید برای مدیران خوب که کار را رها می کنند، پرداخت، ادامه داد: شهرام نیا با دلسوزی و آینده نگری واسپاری امور اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صنف را تسهیل کرد و ندیدم وی شمشیر کین برای کسی بسته باشد.

شهرام نیا:موسسه در دوره من پوست اندازی کرد

امیر مسعود شهرام نیا مدیر سابق موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به اینکه این موسسه در دوره من یک دوره پوست اندازی را تجربه کرد، گفت: سعی کردم در این دوره موسسه و فعالیت‌های دوستان کمتر آسیب ببینند.

وی با بیان اینکه سعی کردیم سیاست‌های کلان وزارت ارشاد در زمینه نشر در موسسه اجرایی شود، بیان کرد: کارهایم در این ۵ سال نتیجه اقدامات مدیران قبلی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران بود. تلاش کردم در این موسسه تغییر زیادی ایجاد نکنم و با مدیران خوب قبلی کار را ادامه بدهم. آقای آشنا به کاری وارد شدند که صبح و ظهر و شب ندارد و حجم کاری موسسه زیاد و مهم است.

وی با بیان اینکه امسال تا ۷۰ درصد امور اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صنف واگذار شد و بهتر است آقای آشنا همین مسیر را ادامه دهند، گفت: یکی از بخش‌هایی که سعی کردیم شکوفاتر از گذشته باشیم بخش بین المللی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران بود.

شهرام نیا ادامه داد:خوشحالم در دوره فعالیتم در این موسسه، حضور کشور میهمان، شهر میهمان و کشور‌های مختلف را در نمایشگاه کتاب تهران داشتیم. سال اول برای حضور افغانستان در نمایشگاه کتاب تهران هزینه کردیم، اما حضور ایتالیایی‌ها در این نمایشگاه برایمان ارز آوری داشت. ایجاد غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برایمان دستاورد خوبی بود و امسال هم در این نمایشگاه قرارداد بیش از ۲۲۰ رایت منعقد شد.

وی بابیان اینکه نمایشگاه استانی کتاب برگزار و تلاش کردیم جلوی برخی از مشکلات این نمایشگاه‌ها را بگیریم، گفت:هنوز هم نمایشگاه‌های استانی کتاب مشکلاتی دارد که باید برطرف شود. ۹۶ میلیارد تومان کتاب در انبار‌های موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نگه داری و ارسال شد. تمام سامانه نمایشگاه‌ها را مکانیزه کردیم و حتی پارکینگ‌های نمایشگاه‌ها هم مکانیزه شده است.

در این مراسم قادر آشنا، سرپرست موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با اشاره به اینکه باورم براین است وقتی فرد به جایی وارد می‌شود باید به شرح وظایف خود نگاه کند، گفت: باید ببیند چه کسانی برای کمک کردن به پیشبرد کار در آن اداره مشخص شده اند. در موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران هیئت مدیره و موسس وجود دارد.

وی افزود:طبیعی است موسسه ای شکل گرفته و در آن براساس اساسنامه عمل می شود. اگر نیاز باشد در اساسنامه بازنگری شود این کار انجام خواهد شد اما گاهی هم به یک تحول جدی نیاز داریم.

وی افزود: نمی توان صنف را نادیده گرفت از سال 76 در جاهای مختلفی در عرصه فرهنگ مدیر هستم و با نمایشگاه های استانی و نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آشنایی دارم.

آشنا گفت:تلاش می کنم در کارهایم شفافیت داشته باشم. معمولا در جاهایی که کار می کنم با مسئولیت کامل وارد می شوم و دلیل تمام مشکلات کشور را تعامل نداشتن و گفتگو نکردن می دانم.

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم و  با اشاره به اینکه یک سال توفیق همکاری با شهرام نیا را داشتم،گفت: شهرام نیا فردی صاحب نظر در حوزه فرهنگ هستند که غنا و اعتبار خود را در حوزه دیپلماسی فرهنگی به موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران ارائه کردند علاوه بر آن یک مدیر اجرایی و میدانی هستند و هرجا که لازم بود کمک کردند و با همان علاقه  نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را برگزار کردند.

وی با بیان اینکه برای برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن تلاش کردند، ادامه داد: شهرام نیا مدیر کم زحمتی بود و با وجود مشکلات بودجه ای، کار را انجام می داد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پیشنهاد های مختلفی به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه مدیریت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران رسید، بیان کرد: پس از ملاقاتی که با آقای آشنا داشتم با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران وی مشورت کردم که در نهایت به نظرم رسید کار بلد هستند از این رو امیدوارم وی با شتابی بیشتر و نوآوری در زمینه عرضه محصولات فرهنگی و عرصه ای که به آن کمتر توجه شده ، کار را ادامه دهند و از تجربه 20 تا 25 ساله ای که در موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران وجود دارد، استفاده کنند.

جوادی ادامه داد:او نیامده تا در موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران مدیریت کردن را یاد بگیرد چرا که در امور دیگر مدیریت را تجربه کرده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه گاهی حرف های کوچکی درباره موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران زده می‌شود که نباید این حرف ها را شنید، اظهار داشت: تلاش کنیم گره های نشر را که از مهمترین آن بحث اقتصاد فرهنگ است را باز کنیم.

داریوش رضوانی نماینده شورای مدیران معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهرام نیا، دانش، تجربه و کار آمدی خود را در مدت ریاست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به کار گرفت و به خصوص از ظرفیت ارزشمند این موسسه  استفاده کرد.

وی با بیان اینکه کار برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب، کاری سخت و طاقت فرسایی است، ادامه داد: من شاهد بودم که مدیران نمایشگاه‌های استانی فرصت نمی‌کردند که در کنار خانواده خود باشند چرا که از شهری به شهر دیگر برای برگزاری نمایشگاه در سطح ملی سفر می کردند تا نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را برگزار کنند؛ این نمایشگاه، ویترین نمایشگاه‌های معاونت فرهنگی است. حضور ایران در نمایشگاه‌های کتاب در عرصه بین المللی کار ارزشمند و دشواری است و تغییر تعداد نمایشگاه‌ها از میزان اندک به ۲۰ نمایشگاه کار ارزشمندی است.

رضوانی با اشاره به اینکه انصافا انتصابی که در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران اتفاق افتاده انتخاب مبارکی است، بیان کرد: آشنا مدیری کار آزموده در عرصه‌های مختلف است چرا که از مناطق محروم، شهر‌ها و استان‌ها شروع کرد و سپس به مدیریت در سطح کشوری مشغول شد.

وی با بیان اینکه آشنا مدارج پیشرفت را پلکانی طی کرد، گفت: آشنا در دوران دفاع مقدس آزمون دشواری داد و با سید آزادگان، ابوترابی فرد همجواری داشت.