قاچاق سوخت روزانه ۲ میلیون لیتر کاهش یافت

سردار علی مویدی خرم‌آبادی امروز در حاشیه جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در وزارت کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: با توجه به اینکه حجم قاچاق سوخت از کشور دو سه ماه قبل بین 10 تا 15 میلیون لیتر در روز اعلام شده بود، اما با توجه به تمهیدات انجام شده از جمله فروش سوخت در جداره مرزی به نرخ تعادلی و تمهیدات دیگر باعث شد، این حجم قاچاق کاهش پیدا کرده و روزانه 2 تا 3 میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کند. 

به گفته وی، احیاء کارت سوخت و ساماندهی کارت‌های سوخت در استان‌های مرزی باعث کاهش قاچاق سوخت شد و در یک استان مرزی 200 هزار کارت سوخت شناسایی و امحا شد. 

* کاهش شیب تند قاچاق سوخت

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده برای مبارزه با قاچاق کالا لازم است، اما هنوز کافی نیست، گفت: البته شیب تند قاچاق سوخت که حدود سه ماه پیش وجود داشت، در حال حاضر کاهش یافته و همچنین روند مقابله با قاچاق سوخت با سرعت بیشتر انجام می‌شود. 

به گفته رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قیمت تعادلی سوخت در مرزهای کشور به گونه‌ای انتخاب می‌شود که تفاوت قیمت سوخت با آن طرف مرز محسوس نباشد و در نتیجه قاچاق سوخت از طریق جداره‌های مرزی به صورت چشمگیر کاهش پیدا کرده است. 

وی گفت: تفاوت قیمت سوخت در داخل و خارج کشور بستگی به مرزهای شرقی، شمالی و جنوبی متفاوت است و بیشتر مواد قاچاق شده از گازوئیل و نفت است و بنزین کمتر قاچاق می‌شود. 

*قاچاق دام، سوخت و کالای اساسی

مویدی در مورد قاچاق کالا گفت: نوسان ارزی باعث شد قاچاق به صورت معکوس در داخل کشور انجام شود، اما تلاش‌های خوبی در جداره مرزی برای جلوگیری از خروج کالاها به ویژه کالاهای اساسی به عمل آمده است، اما همچنان شاهد خروج قاچاقی دام، سوخت و کالاهای اساسی از کشور هستیم. 

وی گفت: حجم قاچاق با همکاری مردمکم می‌شود و در پی افزایش همکاری مرزنشینان در جلوگیری از قاچاق هستیم. 

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به جلسه امروز ستاد اصلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با حضور وزیر کشور و نمایندگان دستگاه‌های عضو در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: در نشست امروز ستاد مبارزه با قاچاق، تصمیم‌گیری در رابطه با قاچاق کالا و معضلات مربوط به آن گرفته شد و مصوبات خوبی داشتیم که امیدواریم تا جلسه آینده این تصمیمات اجرا شود. 

وی افزود: براساس مصوبه جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر شد همه ناوگان حمل و نقل سوخت به طرح پیمایش مجهز شوند و دستگاه‌های متولی این امر را دنبال کنند. وزارت کشور هم بر این امر نظارت می‌کند. 

مویدی افزود: همچنین مقرر شد ورود خودروهای ترانزیتی وارداتی به کشور با همکاری وزارت نفت در مبادی ورودی تجهیزات‌ و زیرساخت‌هایی فراهم شود که از خروج سوخت از کشور به وسیله این خودروها جلوگیری شود، زیرا کشور ما دارای مرزهای پهناوری است و همجواری با 15 کشور است که ارتباطات ناوگانی زیادی هم در زمینه ترانزیت دارد. 

وی همچنین به وضعیت قاچاق و مشتقات نفتی اشاره کرد و گفت: برخی موارد تحت عنوان مشتقات نفتی،‌قاچاق سوخت انحام می‌شود که مقرر شد وزارت نفت و سازمان استاندارد که از قبل هم موظف شده بودند و در سال جاری دو هزار پرونده که در دستور کار قرار داشت، به سرانجام برسد و کارگروهی در این زمینه تشکیل شود. 

به گفته رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بخشی از قاچاق سوخت مربوط به مشتقات نفت است که به خارج از کشور انجام می‌شود و باید وزارت نفت و سازمان استاندارد بر این امر نظارت کنند. 

مویدی همچنین به مصوبه دو سال گذشته برای رفاه مرزنشینان و توسعه زیرساخت‌های مرزی اشاره کرد و گفت: در جدار مرزی مبادرت به تبادل سوخت به نرخ تعادلی می‌شود و همچنین قرار شد نقاط مرزی با نظارت استانداران کشور رصد شوند. 

* خودروی جدید با کارت سوخت

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین درمورد کارت سوخت گفت: در جلسات قبلی مقرر شده بود که دولت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا خواهان احیای کارت سوخت هستند و یکی از موضوعات جلسه امروز ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا این بود که نیروی انتظامی موظف شد نظارت کند تا هر خودروی جدید که تولید می‌شود کارت سوخت داشته باشد و همچنین کارت سوخت مربوط به خودروهای اسقاطی از طریق ناجا از رده خارج شود تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارت سوخت اعمال می‌شود، گفت: در آینده نزدیک کل کشور زیر پوشش خدمات کارت سوخت قرار می‌‌گیرند، البته نحوه توزیع کارت سوخت و سهمیه آن به جلسه ستاد قاچاق برنمی‌گردد دراین جلسه موضوعات معطوف به مبارزه با قاچاق کالا دنبال می‌شود و احیای کارت سوخت از طریق دولت و دستگاه‌های مسئول دنبال می‌شود.