شستن دست‌ها در این زمان‌ها واجب است

 از کوچکی به ما یاد دادند که بعد از دستشویی دست هایمان را بشوییم، اما این تنها زمانی نیست که باید از آب و صابون استفاده کنیم. بسیاری از مکان‌ها و اشیا هستند که پر از میکروب اند و می‌توانند منجر به بیماری شوند. در ادامه برخی از آلوده‌ترین چیز‌هایی را که پس از لمس آن‌ها باید دست هایتان را با آب و صابون بشوید، برایتان آورده ایم.

حتما برای شما هم پیش آمده که به فروشگاه بروید و از سبد یا چرخ دستی خرید استفاده کنید. در هر اینچ مربع از چرخ دسته‌های خرید ۱۳۸۰۰۰ باکتری وجود دارد، از این رو این وسیله یکی از آلوده‌ترین چیز‌هایی ست که مطمئنا نمی‌خواهید باکتری‌های آن را با خود به خانه آورید، بنابراین پس از استفاده از آن به سرعت دست هایتان را بشوید.

دستگاه خودپرداز

دستگاه خودپرداز یا ATM یکی از چیز‌هایی ست که در روز توسط صد‌ها آدم لمس می‌شود، از این رو پر از باکتری و جرم است. تحقیقی نشان داده که دستگاه‌های خودپرداز به اندازه توالت‌های عمومی آلوده اند، بنابراین واجب است که پس از استفاده از آن، به سرعت دست هایتان را با صابون بشویید.

هواپیما

هواپیما فضای بسته‌ای ست که هر روزه صد‌ها نفر را جا به جا می‌کند. بالش، پتو و مجلاتی که در هواپیما در اختیار شما قرار می‌گیرد توسط افراد گوناگونی استفاده شده است، از این رو حاوی میکروب اند. بسته بودن فضای هواپیما نیز این آلودگی را تشدید می‌کند و سلامتی شما را بیشتر به خطر می‌اندازد. از این رو زمانی که از این وسیله نقلیه پیاده می‌شوید، حتما دست هایتان را بشویید.

دست دادن

دست دادن هنگام سلام و خداحافظی کردن یک سنت است، از این رو نمی‌توانید از آن دوری کنید، اما می‌توانید پس از این کار دست هایتان را بشویید. زمانی که شما به فردی دست می‌دهید، هر میکروبی که از لمس اشیا مختلف روی دست او باشد، به دست‌های شما نیز منتقل می‌شود و به تبع می‌تواند منجر به سرما خوردگی یا حتی آنفولانزا شود. برای جلوگیری از بیماری، بهتر است که پس از دست دادن با دیگران، دست هایتان را با صابون بشویید.

وسایل نقلیه عمومی

ما مجبوریم که هر روزه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم. ما مجبوریم دستگیره در اتوبوس یا تاکسی را لمس کنیم، میله‌های مترو را نگه داریم... بنابراین با چیز‌هایی در ارتباطیم که روزانه هزاران نفر آن را لمس می‌کنند. اما برای جلوگیری از بیماری، باید پس از استفاده از آن‌ها به سرعت دست هایمان را بشویم. در این شرایط اگر به دستشویی دسترسی ندارید، بهتر است که از ژل‌های شستشوی دست کمک بگیرید. شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را خریداری کرده و در کیف تان جای دهید.

مطب دکتر

مطب دکتر پر از بیمار است، زمانی که شما وارد مطلب می‌شوید به اشیا مختلفی، از صندلی گرفته تا خودکار و و... دست می‌زنید، از این رو میکروب و بیماری‌های افراد دیگر را به دست‌های خود منتقل می‌کنید. شما به مطب دکتر می‌روید تا بیماری تان را درمان کنید، مطمئنا نمی‌خواهید که به بیماری‌های دیگر مبتلا شوید، از این رو بهتر است که پس از ترک مطب دست هایتان را به خوبی با آب و صابون بشوید.

منوی رستوران

منوی رستوران‌ها نیز از جمله چیز‌هایی ست که توسط افراد بسیاری لمس می‌شود، از این رو حاوی میکروب‌های زیادی هستند. از آنجا که شما پس از لمس آن می‌خواهید غذایتان را میل کنید، بهتر است که در این فاصله دست هایتان را بشوید تا از ابتلا به بیماری جلوگیری شود.

گوشت و تخم مرغ خام

شاید شما ندانید که پس از لمس گوشت و تخم مرغ خام باید دست‌ها را شست. از آنجا که این مواد حاوی باکتری‌های مضر هستند، می‌توانند منجر به بیماری شوند. سالمونلا یک نوع باکتری ست که معمولا در جوجه‌ها و تخم مرغ‌ها وجود دارد، از این رو قبل از آن که به این بیماری مبتلا شوید، دست هایتان را با صابون بشوید.

ظرف شویی

سینک ظرف شویی شما پر از ظرف‌های کثیف است. با وجود رطوبتی که داخل سینک است، مکان خوبی برای رشد باکتری‌ها نیز می‌باشد، از این رو این باکتری‌ها از طریق سینک به داخل ماشین ظرف شویی منتقل می‌شوند. بهترین کار برای جلوگیری از بیماری‌ها این است که ابتدا همه ظرف‌ها را داخل ماشین بگذارید، سپس دست هایتان را با صابون بشویید.

سرفه یا عطسه

شما هر بار پس از سرفه یا عطسه باید دست هایتان را بشویید تا از انتقال بیماری جلوگیری شود. البته بهتر است که عطسه را در دستمال و سرفه را در بازوهایتان کنید، اما برای پیشگیری از هر نوع بیماری، پس از این اعمال، هر چه سریع‌تر به دستشویی بروید و دست هایتان را بشوید. اگر این میکروب‌ها روی دست‌های شما بمانند، با لمس اشیا مختلف یا دست دادن به دیگران، می‌توانید ویروس را منتشر کنید.