نشانه‌های بیماری‌های روماتیسمی در کودکان

رضا شیاری در چهاردهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان در ارتباط با بیماری‌های روماتیسمی کودکان اظهار داشت: بیماری‌هایی که با التهاب در بافت هم بند همراه باشد را روماتیسم می‌گویند و بافت هم وزن قسمت‌های مختلفی از بدن مانند پوست، استخوان، مفصل و رگ را می‌سازد. که التهاب در هر کدام از قسمت‌ها منجر به ایجاد یک نوع بیماری روماتیسمی خاص می‌شوند.

این فوق تخصص روماتولوژی کودکان بیان داشت:‌در بیماری روماتیسمی درگیری استخوان، مفصل، عروق، پوست و عضله را می‌توانیم داشته باشیم که گاهی این بیماری سیستمی و گاهی فرم خاص یک ارگان است.

شیاری بیان داشت: بیماری‌های روماتیسمی یکی از شایع‌ترین علل معلولیت، اختلال بینایی وکوری و اختلال قلبی و عروقی در کودکان است، بنابراین شناخت تشخیص دقیق و درمان به موقع این بیماری بسیار اهمیت دارد.

دبیراجرایی چهاردهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان در مورد نشانه‌های بیماری‌های روماتیسمی گفت: این بیماری سه مشخصه دارد که شامل مزمن بودن، همراه با عود و اختلال در سیستم ایمنی است و هر چند بیماری روماتیسمی نشانه اختصاصی تشخیصی ندارد ولی بسیاری از علائم عمومی سایر بیماری‌ها چنانچه طول کشنده و همراه با عود باشد حتما باید نسبت به درمان و مراجعه به پزشک اقدام شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال تب در بسیاری از بیمار‌ی‌ها چه عفونی و چه غیرعفونی بروز می‌یابد ولی اگر همین تب دوره‌ای و طولانی بدون علت مشخص باشد، می‌تواند یکی از علائم ابتلا به بیماری روماتیسمی در کودک باشد. این مسئله برای دل درد و آفت دهان به همین صورت است و اگر طولانی و با عود همراه باشد نشانه روماتیسم است.

این فوق تخصص روماتولوژی کودکان خاطرنشان کرد: التهاب در مفصل در بسیاری از موارد حاد و گذراست اما در تمام مواردی که التهاب طول بکشد یا عود کننده باشد باید به بیماری روماتیسم فکر کرد.